FM Wera Kunnas (nordiska språk) tilldelas pro gradu-pris i språkvetenskap

Svenska litteratursällskapet i Finland (SLS) belönar den bästa svenskspråkiga pro gradu-avhandlingen i språkvetenskap vid ett finländskt universitet. Prissumman är 1000 euro.

​​​I år tilldelas priset FM Wera Kunnas som har skrivit sin gradu på nordiska språk vid Åbo universitet. Weras avhandling heter “Du vet förstås att Finland är tvåspråkigt”. Finlandssvenskhet och finskhet i grundskolans läroböcker för B-svenska och A-finska.

I prismotiveringen konstateras att Kunnas avhandling är gedigen och behandlar ett aktuellt och viktigt tema. Den tangerar språkpolitiskt brännande frågor gällande inlärningen av finska och svenska som andra språk i grundskolan. Kunnas betonar vikten av att behandla kulturella aspekter i språkundervisningen och påpekar framför allt att läroböckerna i svenska borde lyfta fram betydelsen av det svenskspråkiga utbildningssystemet, rätten att använda sitt modersmål, språkets roll i närmiljön samt förståelsen för andra minoriteter.

Nordiska språk gratulerar Wera!