Forskarseminariet 20/10 kl. 14–16 (in English)

Forskarseminariets nästa möte hålls onsdagen den 20 oktober kl. 14-16 via Zoom.

Program:
Osynliga krafter: kontakt med det övernaturliga på två språk

Deltagarna i forskningsprojektet “Osynliga krafter: kontakt med det övernaturliga på två språk” (Svenska kulturfonden, 2019–2022) ska presentera pågående forskning och preliminära resultat. Denna gång fokuserar vi på konstruktion av auktoritet i olika diskurser som återspeglas i skrift men är anknutna till muntliga traditioner. Efter en kort presentation av projektet som helhet inleder Joonas Ahola (Helsingfors universitet) med en teoretisk diskussion av begreppet kommunikation i förhållande till det övernaturliga. Jesse Barber (Helsingfors universitet) jämför den nordiske guden Oden med den finske hjälten Väinämöinen. Karolina Kouvola (Helsingfors universitet) analyserar hur man talade om magisk botning i österbottniska tidningar i början av 1900-talet. Kendra Willson (Åbo universitet) fokuserar på debatten om Vörårunorna och den epistemiska och auktoritetskrisen som följde fynden på 1970- och 1980-talen.

Programmet börjar kl. 14.15 finsk tid (Eastern European Summer Time).
The prorgram will begin at 14:15 (Eastern European Summer Time).

The seminar will take place in English.