Marketta Sundman (2013): Tvåspråkiga skolor? En analys av fördelar och risker med införandet av skolor med svenska och finska som undervisningsspråk. Magmastudie 4/2013.
Marketta Sundman (1998: Barnet, skolan och tvåspråkigheten. Helsingfors: Yliopistopaino.
Marketta Sundman (1994): Tvåspråkigheten i skolan: en undersökning av språkfärdigheten hos en- och tvåspråkiga grundskolelever i Finland. Skrifter från Svenska institutionen vid Åbo akademi.
Marketta Sundman (1987): Subjektval och diates i svenskan. Åbo: Åbo Akademis förlag
Sundman, Marketta (1980): Existentialkonstruktionen i svenskan. Meddelanden från stiftelsens för Åbo Akademi forskningsinstitut. Åbo.
Artiklar som finns tillgängliga på nätet
Marketta Sundman (2018): Hjälpverbet skall och dess finska motsvarigheter i romanen “Is” / “Jää”. Svenskan i Finland 17, 147–154.
Eeva-Liisa Nyqvist;Marketta Sundman (2012): Svenska tidsuttryck i finska grundskolelevers skriftliga produktion. Svenskan i Finland 13, Vasa universitet, 144–155
Marketta Sundman (2012): Bruket av prepositioner hos finska grundskoleelever. Svenskan i Finland 13, Vasa universitet, 202–213.
Marketta Sundman (2012): Tvåspråkiga skolor – varför och för vem? Finsk Tidskrift, 39–50.