Leikki-ikäisten lasten ruokavalion ravitsemuslaadussa on parantamisen varaa

Lapsuusiän ravitsemuksen on osoitettu olevan yhteydessä riskiin sairastua elintapasairauksiin, kuten lihavuuteen sekä sydän- ja verisuonitauteihin, aikuisiässä. Ruokavalion ravitsemuslaadun on todettu olevan merkittävä tekijä elintapasairauksien ehkäisyn kannalta.

Neuvoloissa toteutetussa valtakunnallisessa tutkimuksessa selvitettiin 766 leikki-ikäisen eli 2–6-vuotiaan lapsen ruokavalion ravitsemuslaatu ja sen yhteys lapsen ylipainoon. Lisäksi tutkittiin vanhempien koulutuksen, tulotason ja elintapojen yhteyttä lapsen ruokavalioon (Koivuniemi ym. 2021a). Ruokavalion ravitsemuslaatu selvitettiin tutkimusryhmässämme kehitetyllä menetelmällä (Röytiö ym. 2015), joka kuvaa lapsen ruokavalion laatua esimerkiksi kasvisten käytön ja sokerin saannin osalta. Neuvolaterveydenhoitajat mittasivat lapsen pituuden ja painon.

Tutkimuksemme osoitti, että valtaosalla leikki-ikäisistä ruokavalion ravitsemuslaatu on kohtalainen tai heikko. Ruokavalion laadun ja lapsen ylipainon välillä ei kuitenkaan todettu yhteyttä. Vain yksi prosentti lapsista söi kasviksia, hedelmiä ja marjoja ravitsemussuositusten mukaisesti viisi annosta päivässä. Lisäksi alle puolet lapsista käytti ravitsemussuositusten mukaisesti rasvatonta maitoa ja kasvirasvapohjaista levitettä leivän päällä. Havaitsimme myös, että kaksivuotiailla lapsilla ja korkeasti koulutettujen vanhempien lapsilla oli parempi ruokavalion ravitsemuslaatu verrattuna muihin lapsiin. Lisäksi niillä lapsilla, joiden vanhemmat arvioivat itse syövänsä terveellisesti, ruokavalion ravitsemuslaatu oli todennäköisimmin hyvä.

Suomalaisten leikki-ikäisten lasten ruokavalion ravitsemuslaadussa on tutkimuksen valossa parantamisen varaa ja siksi tarvitaankin entistä tehokkaampia tapoja tukea lasten terveyttä edistävän ruokavalion toteutumista. Erityisesti kouluikää lähestyvät lapset ja ne, joiden vanhemmilla on matala koulutustaso ja epäterveelliset ruokailutottumukset, tulisi ottaa huomioon tärkeänä kohderyhmänä elintapaohjauksessa.