Ainedidaktinen symposiumi 2024: Perusopetuksen opettajien turvallisuusosaaminen informaalin oppimisen haasteena omassa työssä

Tapahtuma:

Ainedidaktinen symposiumi 8.-9.2.2024, Helsingissä.

Otsikko:

Tekijät:

E. Lindfors, L. Kiviranta, J. Kokki, A. Hilmola

Abstrakti:

Opetussuunnitelman perusteiden mukaan perusopetukseen sisältyy turvallisuuskasvatusta ja opettajien tulee opettaa oppilaille turvallisuusosaamista. Turvallisuustaitoja pidetään kansalaisen perustaitoina. Sekä luokanopettajat että aineenopettajat opettavat turvallisuusosaamista perusopetuksessa useissa, erityisesti turvallisuuskriittisissä oppiaineissa. Toisaalta puhutaan turvallisen arjen taidoista ja toisaalta häiriötilanteisiin varautumisesta. Turvallisuusosaamisella tarkoitetaan henkilön turvallisuutta koskevien tietojen, taitojen ja asenteiden kokonaisuutta sekä toimintakykyä, jolla ennakoidaan riskejä, kohdataan turvallisuuspoikkeamia ja toivutaan niistä. Turvallisuutta opetettaessa opettajien oma turvallisuusosaaminen nousee tärkeään asemaan. Aiemmista tutkimuksista tiedämme, että opettajien heikko aineenhallinnan taso johtaa mekaaniseen oppilaan ohjaamiseen, eikä opettaja pysty vastaamaan oppilaan kysymyksiin heitä motivoiden ja aktivoiden.

Tutkimus tarkastelee 20 perusopetuksen ala-, ylä- ja yhtenäiskoulun opettajien turvallisuusosaamisen tasoa opettajien itsensä arvioimana kyselyaineistoon perustuen ja suhteuttaa aineistoa vastaavien 20 koulun ulkopuolisen arvioitsijan tekemään arviointiin. Turvallisuusosaamista lähestytään ennakoinnin, tilanteessa toimimisen ja toipumisen näkökulmasta. Tulosten mukaan opettajat arvioivat turvallisuusosaamisensa hyväksi, osin jopa erittäin hyväksi. Koulun ulkopuolisen arvioitsijan mukaan henkilökunnan turvallisuusosaamisessa on kehittämistarpeita. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että opettajat arvioivat omaa turvallisuusosaamistaan yleistiedon valossa, eivätkä niinkään turvallisuuskasvatuksen vaatimaan ammatilliseen osaamiseen perustuen. Tämä herättää kysymyksen opettajien informaalista oppimisesta osana omaa työtään ja työnjaosta turvallisuuskasvatuksen sisältöjen opettamisessa. Opettajan aineenhallinta on edellytys sille, että turvallisuuskasvatusta voidaan toteuttaa oppilaita kiinnostavalla ja heidän arkeensa liittyvällä tavalla.

Tutkimus on osa laajaa perusopetuksen koulujen ONNI on turvallinen koulu 2022-2024 turvallisuuden kehittämis- ja tutkimushanketta, jota rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Avainsanat:

Turvallisuuskasvatus, perusopetus, turvallisuusosaaminen, opettaja, informaali oppiminen

Lisätietoa:

Ainedidaktinen symposiumi 2024 -tapahtuma