ONNI-hanke SuomiAreenan Kansalaistorilla

27.06.2023 10:00 - 28.06.2023 17:00

SuomiAreenan Kansalaistori, Porin Eteläkauppatori, paikka numero 29

Kansalaistorin kartta: Löydät meidät paikalta 29!

Onko koulujen turvallisuus arpapeliä?

Ei ole. Vaikka vahinko ei tulekaan kello kaulassa, ei turvallisuus ole sattuman kauppaa, vaan huolellisella suunnittelulla turvallisuustyöstä rakennetaan koko koulun toimintaa tukeva järjestelmä. Turvallisuutta voidaan arvioida, kehittää ja ylläpitää systemaattisesti. Avainasemassa turvallisuustyön suunnittelussa on proaktiivinen, eteenpäin katsova ote. Riskejä ja vaaranpaikkoja ehkäistään jo ennalta sen sijaan, että vahinkoihin reagoidaan niiden sattuessa. Koulun turvallisuustilannetta seurataan jatkuvasti ja sitä pyritään kehittämään havaittujen muutostarpeiden ilmetessä.

Koulujen turvallisuudesta vastaa viimekädessä aina rehtori, mutta turvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin kehittämiseen vaaditaan koko kouluyhteisön panosta: opettajia, koulusihteereitä, siistijöitä, vahtimestareita ja kiinteistönhuollon työntekijöitä, kuraattoreita, koulupsykologeja, terveydenhoitajia, keittäjiä ja ruokahuollon työntekijöitä, oppilaita, vanhempia ja ulkopuolisia sidosryhmiä. Kouluyhteisön jäsenistä suurin osa on oppilaita, ja he vanhempineen muodostavat merkittävän joukon toimijoita, joilla on tietoa ja näkemystä koulun arkeen ja turvallisuuteen vaikuttavista seikoista. On tärkeää ymmärtää, että jokaisen kouluyhteisön jäsenen toiminta vaikuttaa koulun turvallisuuteen.

ONNI on turvallinen koulu -hankkeessa tutkimme koulujen turvallisuuskulttuuria ja autamme kouluja sen kehittämisessä. Ensi viikolla olemme mukana Porissa SuomiAreenan Kansalaistorilla tiistaina ja keskiviikkona 27.–28.6 klo 10–17. Telttapaikallamme numero 29 pääset testaamaan turvallisuusosaamistasi visailun merkeissä ja koettelemaan onneasi koulujen turvallisuuden sijaan onnenpyörässä. Tervetuloa kuulemaan, mistä koulujen turvallisuuskulttuuri rakentuu, ja miten juuri sinä voit olla mukana tekemässä kouluista turvallisempia. Tehdään yhdessä turvallinen koulu!

Katso koko SuomiAreenan ohjelma tästä linkistä.