Tarmoa ja tukea turvallisuustyöhön

22.05.2023 11:30 - 15:00

Lounas: Helsinki, Kaarina, Rauma, Kangasala, Vöyri

Verkko-osuus: Zoom

Pilottikoulujen, sivistys- ja opetustoimien sekä aluehallintovirastojen edustajien tapaaminen

Toukokuussa jalkaudumme viiteen eri maakuntaan tapaamaan pilottikoulujen, sivistys- ja opetustoimien sekä aluehallintovirastojen edustajia. Hybrid-muodossa järjestettävässä tapaamisessa koulut pääsevät esittelemään toteuttamaansa turvallisuuden kehittämistyötä aluehallintovirastojen sekä sivistys- ja opetustoimien edustajille, esittelemme hankkeessa tuotettuja tutkimustuloksia ja käymme keskustelua koulujen turvallisuuden kehittämisestä. Tutkimus- ja kehittämishankkeena ONNIn tavoitteena on ollut saada aikaan rakentavaa, positiivista muutosta koulujen turvallisuuskulttuurissa, mutta millaisia muutoksia olisi tarpeen tehdä valtakunnallisesti? Seminaaripäivän päätteeksi käymme myös keskustelua hankkeessa kehitetystä Yhdenvertaisen puuttumisen oppaasta, YPOsta, joka on ollut maalis-huhtikuussa asiantuntijoilla lausuttavana.

Tapaaminen alkaa kussakin maakunnassa järjestettävällä lounaalla klo 11.30-12.30. Lounaan jälkeen järjestäydymme etäyhteyksien äärelle ja jatkamme seminaaripäivää seuraavalla ohjelmalla:

13.00-13.30 Yhteenvetoa lounaan keskustelusta: lukuvuoden aikana tehdyt turvallisuuden kehittämistoimenpiteet, havaitut haasteet ja juurisyyt

13.30-14.00 Tutkimustuloksia ONNI-hankkeesta: Mistä rehtorin ja turvallisuusvastaavan pitää huolehtia hyvän turvallisuuskulttuurin koulussa? Reaktiivisten ja proaktiivisten koulujen eroja.

14.00-14.30 Keskustelu: Millaisia muutoksia oppilaitosturvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitämiseen tulisi tehdä valtakunnallisesti?

14.30-15.00 Yhdenvertaisen puuttumisen opas: keskustelua ja kehittämistyötä käyttäjien kokemusten ja asiantuntijapalautteen perusteella.

Toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleiksi!