Turvallisemman koulun puolesta yli 30 vuoden ajan

Koulujen turvallisuuden kehittämistyö ONNI-hankkeen tukemana lähenee loppuaan. Hankkeen aikana kouluilla on ollut turvallisuustyönsä tukena oma mentori, jonka avulla on yhdessä kartoitettu kehittämistarpeita ja toimenpiteitä turvallisuustilanteen kohentamiseksi. Seuraavassa toisen suomenkielisten koulujen mentorin, Matti Waitisen, ajatuksia menneestä kehittämisyhteistyöstä koulujen kanssa:

Hankkeen kehityspäällikkö, suomenkielisten koulujen mentori Matti Waitinen.

Mitä turvallinen koulu tarkoittaa sinulle?

Turvallinen koulu on ollut mielenkiintoni, tohtoriopintojeni ja usean erilaisen työni tavoite jo yli 30 vuoden ajan.

Millaista mentorointiyhteistyö koulujen kanssa on ollut?

Yhteistyö koulujen kanssa näin mentorin näkökulmasta on ollut mielenkiintoista sekä myös hedelmällistä. On ollut hienoa päästä tukemaan ja auttamaan kouluja tässä roolissa ja vanhan turvallisuusalan ammattilaisen kokemuksella.

Mikä on ollut tärkein osa mentorointityötäsi? Onko jokin siinä ollut haastavaa?

Haastavinta on ollut hankkeen toimintojen aikataulujen ujuttaminen koulujen rehtoreiden ja turvallisuusvastaavien kiireisiin kalentereihin. Tärkeintä on tietysti ollut mahdollisuus tarjota apuja koulujen turvallisuustyöhön.

Miten ONNI-koulut ovat mielestäsi onnistuneet turvallisuuden edistämisessä?

Edistyminen on ollut kouluittain vaihtelevaa, mutta yleisesti ottaen toiminta on ollut positiivista ja suunta on ollut oikea. Yhdessä on menty kohti turvallista koulua!

Mitkä ovat mielestäsi suurimpia haasteita, joita koulut kohtaavat turvallisuustyön kehittämisessä?

Aika, resurssit ja koulun henkilöstön turvallisuusosaaminen. Hankehumppa on vienyt halut kehittämiseen, palkaton työ ei motivoi, eikä opettajankoulutuksen kautta ole saatu tarvittavaa ymmärrystä ja turvallisuusosaamista.

Mitä haluaisit sanoa kouluille, jotka tekevät päivittäin työtä turvallisuuden edistämiseksi?

Kouluissa on tämän yhteiskunnan kannalta keskeisiä hyvällä turvallisuustyöllä suojeltavia asioita. Ihmisten lapsia, tulevaisuuden toivoja ja tulevia veronmaksajia! Heistä on pidettävä hyvää huolta! Tehdään se yhdessä!