Yhdenvertaisen puuttumisen opas epäasiallisen käytöksen hallintaan

ONNI-hankkeen asiantuntijat ja hankekoulujen rehtorit ovat tuottaneet Yhdenvertaisen puuttumisen oppaan (YPO) perusasteelle. Perusopetuslaissa määritellään epäasiallisen käyttäytymisen seuraamuksia ja kurinpitotoimia. Käytännössä koulujen kurinpitokäytännöt on kuitenkin olleet varsin kirjavia. Oppaan tarkoituksena on, että oppilaiden epäasiallisen käyttäytymisen seuraamuksia yhdenmukaistetaan.

– Kouluissa on toki määrätty seuraamuksia epäasialliselle käytökselle, mutta YPO tuo seuraamusten määrittelyyn ja puuttumiskynnykseen kaivattua yhdenvertaisuutta ja yhdenmukaisuutta. Uskomme, että opas helpottaa opetushenkilökunnan työtä, nopeuttaa seuraamuksien toteuttamista ja parantaa oppilaiden tasa-arvoa. Kouluille jää edelleenkin mahdollisuus valita lievempi tai ankarampi menettely, hankekoulujen kehittämistoiminnasta vastaava Tuomo Myllö toteaa.

Yhdenvertaisen puuttumisen oppaassa kuvataan seuraamusten ja kurinpitotoimien lainsäädännöllinen tausta sekä seuraamusten määrittelyn ehdot. Esimerkiksi väkivallalla uhkaamisen seuraus on oppaan mukaan aina jälki-istunto, kirjallinen varoitus tai määräaikainen erottaminen. Opetuksen häiritsemisestä puolestaan voi seurata oppilaan puhuttaminen, kasvatuskeskustelu tai jälki-istunto. Oppaan käyttö ei sido kouluja. Tavoitteena on, että kouluissa puututaan häiriökäyttäytymiseen kaikilla niillä kurinpitotoimilla, joihin lainsäädäntö antaa mahdollisuuden. Opas ottaa kantaa myös lastensuojeluilmoituksen tai rikosilmoituksen tekemiseen.

Opas on parhaillaan kokeiltavana hankekouluissa. Aineisto on tuotettu sekä suomeksi että ruotsiksi. Kokeiluvaiheen aikana ONNI-hankkeessa tutkitaan, edistääkö oppaan käyttäminen kiusaamiseen, väkivaltaan ja häirintään puuttumista kouluissa.

– Oppilaan hyvinvointi arjessa edellyttää toimivia pedagogisia ratkaisuja ja oikea-aikaisia tukitoimia. Yhdenvertaisen puuttumisen opas on koulun henkilöstön käyttöön tuotettu väline turvallisuuden edistämiseksi kouluissa. Opas tukee koulun henkilöstöä perusopetuslaissa säädettyjen puuttumiskeinojen käyttämisessä, muistuttaa opetus- ja kasvatusalan turvallisuuden asiantuntija Timo Varpula.

ONNI-hanke on osa Sanna Marinin hallituksen toimenpideohjelmaa, jonka tavoitteena on ehkäistä kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa.