Yhdessä oppimista ja kuluneen vuoden summausta Opetusalan turvallisuusfoorumilla

Suomen Palopäällystöliitto (www.sppl.fi) järjesti 12.-14.4.2023 Opetusalan turvallisuusfoorumin 19. kertaa Silja Symphonylla. Tapahtuma oli historiansa suurin, kooten yli 130 osallistujaa keskustelemaan ja oppimaan uutta opetusalan turvallisuudesta. ONNI on turvallinen koulu -hanke osallistui tapahtumaan omalla esitelmällään torstaina 13.4. ONNI-hankkeen pilottikoulujen edustajia oli paikalla yhdeksästä eri koulusta, ja keskustelu vilkasta. ONNI-hankkeen pilottikoulujen turvatiimeille ja hankkeen työntekijöille foorumi tarjosi tilaisuuden myös summata kuluneen lukuvuoden aikana tehtyä turvallisuustyötä.

Torstaina virallisen foorumiohjelman päätyttyä kokoonnuimme pilottikoulujen rehtoreiden ja turvatiimien edustajien kanssa kuukausittaiseen ONNI Työmaa-kokoukseen keskustelemaan foorumin annista. Pyysimme myös koulujen edustajia kertomaan, mikä on paras toimintamalli, tuotos tai muutos, joka koululla on hankkeen myötävaikutuksesta kehitetty tai otettu käyttöön koulun turvallisuuden kehittämiseksi?

Metsäkylän koulun turvallisuusvastaavien, Leena Taivalsaaren ja Johanna Keskisen lauseet täydentävät toisiaan ja hersyvä nauru tarttuu.

Ajattelimme ensin, ettei meillä ole tähän mitään kerrottavaa, mutta kun asioita ryhdyttiin kirjaamaan paperille, listalle tulikin kohtia jopa 14!

Asian äärelle pysähtyminen kannatti. Jaettu toimijuus ja yhteinen vastuu koulun turvallisuudesta näkyy kaikessa: toimintaan on otettu niin opettajat, oppilaat kuin vanhemmatkin. Syksyllä 2022 kouluun perustettiin turvallisuustyöryhmä, ja koko henkilökunnalle pidettiin turvallisuuskävely. Kun Apuna Arjessa Oy:n Heidi Korhonen lahjoitti koululle kymmenen elvytysnukkea, pääsivät oppilaatkin harjoittelemaan hätäensiavun antamista. Asiasta uutisoi Aamulehti (27.2.2023). Oppilaita on osallistettu tuomalla koulun arkeen Yhteispeli-käytänteitä ja kehittämällä tukioppilastoimintaa. Aikaa turvallisuustyöhön oppilaiden kanssa on haettu esimerkiksi tunne- ja vuorovaikutusopetukseen allokoiduista tunneista, joita Ylöjärvellä on 1–2 luokilla yksi vuosiviikkotunti ja 7­­­­­­­­–8 luokilla 1 vuosiviikkotunti. Myös vanhemmilla on koulun turvallisuustyössä tärkeä rooli.

Olemme myös tiivistäneet yhteistyötä vanhempainyhdistyksen kanssa esimerkiksi niin, että rehtori on osallistunut vanhempainyhdistyksen kokouksiin. Syksylle suunnittelemme liikenneturvallisuuden teemoja, ja uskomme, että yhteistyö vanhempainyhdistyksen kanssa on tässäkin erityisen arvokasta, sillä vanhemmat tuntevat koulumatkojen vaaranpaikat niin hyvin, Taivalsaari ja Keskinen pohtivat.

Turvallisuusosaamiseen on saatu päivitystä ja vahvistusta erilaisista koulutuksista. ”Opettajat ovat osallistuneet ahkerasti useisiin ONNI-hankkeen koulutuksiin. Olemme olleet todella tyytyväisiä noutopöydän koulutuksiin, ja siihen, etten ole rehtorina joutunut miettimään, miten koulutukset kustannetaan,” rehtori Satu Lähteenmäki kiittelee. Lukuvuoden aikana Metsäkylän koulun henkilöstöä on osallistunut hätäensiapukurssille, AVEKKI-kurssille, poistumisen ja sisällesuojautumisen kurssille sekä ONNI-hankkeen kehittämispäällikkö ja koulun mentori Tuomo Myllön pitämään VESO-päivään. Lisäksi koulun opettajat ovat osallistuneet Ylöjärven kaupungin järjestämälle ensiapukurssille, jonka myötä koulussa jopa kahdeksalla aikuisella on voimassaoleva ensiapukortti.

Lukuvuoden aikana koulun turvallisuustyössä tarvittavia dokumentteja on päivitetty, ja ne on viety ONNI-sovellukseen. Taivalsaari, Keskinen ja Lähteenmäki ovat olleet ratkaisuun tyytyväisiä, sillä asiakirjat ovat nyt aiempaa paremmin kaikkien saatavilla. Sovellus on sekä henkilöstön että oppilaiden käytössä. Asiakirjojen ohella myös monia toimintamalleja ja käytänteitä on päivitetty. Päivitettäväksi on otettu muun muassa välituntivalvontojen rutiinit sekä työryhmän turvallisuuskävelyn pohjat. Rutiinien ohella myös varusteluun on kiinnitetty huomiota: luokkiin, joissa on poistumisteiksi merkityt ikkunat, on hankittu ikkunan avauskahvat.

Koulun turvallisuustyöhön tarvitaan jokaista. Kuitenkin 800 oppilaan koulun suuressa työyhteisössä voi henkilökunnankin olla haastava tietää, kuka kukin on. Siksi turvallisuustiimi kokosi opettajainhuoneen seinälle henkilökunnasta ”Wall of Famen”, eli kuvataulun, jossa on jokaisen kasvot, nimi ja rooli koulussa. Näin sijaiset ja uudet henkilökunnan jäsenet voivat helposti löytää etsimänsä ihmiset tai oppia yhdistämään kasvot ja nimet.