Tutustu TSE exen seniormentoreihin: Jukka Lehtelä

Julkaissut: Saaga Somerkoski

Mitä TSE exen EMBA-ohjelman seniormentori tekee?
Seniormentorit toimivat TSE exen EMBA-ohjelmassa osallistujien mentoreina. Seniormentoreiksi valitaan kokeneita johtajia erilaisista taustoista ja eri liiketoiminta-alueilta. Mikä tärkeintä, he ovat halukkaita jakamaan kokemuksiaan ja tietotaitoaan EMBA-osallistujille. Vuosina 2022-2023 mentoreina ovat toimineet: Annika Vainio, Jukka Lehtelä ja Kimmo Suupohja.

Seniormentoreiden tehtävänä on tukea osallistujien henkilökohtaista kasvua johtajina.  He jakavat kokemuksiaan ja ovat osallistujien käytettävissä yksilö- ja ryhmäkeskusteluissa. Seniormentorit ovat mukana osallistujien ohjelmassa, jotta heidän kanssaan voi keskustella koulutuksen aikana esiin nousseista teemoista. Tarkoituksena on, että osallistujat voivat oppia mentoreiden kokemuksista ja tiedosta ja toisinpäin. Sparrausprosessi on olennaisessa roolissa henkilökohtaisen johtajuuden kehittymisen polulla.

Halusimme, että muutkin pääsevät tutustumaan seniormentoreihimme, joten voit lukea heidän ajatuksiaan näistä blogiteksteistä.

Kuka olet?
Asun Turussa Nummenmäellä vaimon ja tyttären kanssa. Päivätyöni teen Fiskars Groupissa.

Kauanko olet toiminut seniormentorina?
TSE exe:ssä olen nyt mukana kolmatta kertaa, mutta olen toiminut yrityksessämme myös mentorina.

Mitä ovat omat asiantuntijuusalueesi tai osaamisalueesi?
En tiedä ovatko seuraavat asiat varsinaisia osaamisalueita, mutta olen toiminut erilaisissa toimitusketjun johtotehtävissä kuten sourcingin, logistiikan, tehtaan ja yrityspuiston rakentamis- ja johtotehtävissä kotimaassa ja ulkomailla.

Miksi olet halunnut ryhtyä seniormentoriksi?
Halusin seniormentoriksi koska siinä tapaa todella mielenkiintoisa ihmisiä, joiden kanssa pääsee keskustelemaan hyvin monenlaisia kiinnostavia asioita.

Mikä mentoroinnissa on ollut haastavaa tai palkitsevaa?
Haastavaa mentoroinnissa on joskus päästä keskusteluissa samalle aaltopituudelle tai saavuttaa riittävä luottamus, jotta pääsee keskustelemaan oikeista asioista. Palkitsevaa mentorina olemisessa on se, että siinä oppii todella paljon eri yrityksistä ja niiden toiminnasta sekä siitä, miten jokainen mentoroitava näkee yrityksen ja itsensä osana sitä. Sitä myös toivoo, että voi auttaa tai estää nuorempia tekemästä samoja virheitä mitä itse on tehnyt. Uudet virheet ovat tietty tervetulleita.

Mitä olet oppinut mentoroidessasi tai saanut itsellesi toiminnasta?
Jokaisessa mentorointikeskustelussa oppii uusia asioita, yrityksistä ja ihmisistä, joita voi sitten soveltaa omassa työssä ja elämässä.

Mitä senormentori tekee?
Seniormentor luo avointa ilmapiiriä, kyselee avoimia kysymyksiä, joskus provosoi ja kertoo omia kokemuksiaan. Toivon että senior mentorin kanssa pystyy puhumaan ja reflektoimaan uusia oppeja tai olemassa olevia haasteita.

Mikä johtamisessa on tärkeää nyt ja tulevaisuudessa?
Mikä on johtamisessa tärkeää?  … johtamisessa on tärkeää johtaa. Suurimassa osassa yrityksissä tai sen toiminnoissa tarvitaan suunta ja suunnan näyttäjä. Johtamisen yksi tärkeimmistä tehtävistä on varmistaa, että sen työntekijät onnistuvat työssään.

Mikä oman johtamisurasi tärkein oppi minkä haluat jakaa?
Oman johtamisuran varrelta löytyy hyvin monta oppia ja toivottavasti tuo oppimin jatkuu myös tulevaisuudessa. Alla muutamia:

• Älä kuvittele, että tiedät itse kaiken
  • Palkkaa aina parempia ihmisiä kuin mitä itse olet
  • Rakenna monimuotoisia tiimejä. Rikkaus ja menestys löytyy monimuotoisuudesta
  • Tunne numerosi
  • Ota organisaatio mukaan tulevaisuuden suunnitteluun (strategia)

Lue muiden mentoreiden kokemuksia:

Annika Vainio

Kimmo Suupohja