Tutustu TSE exen seniormentoreihin: Kimmo Suupohja

Julkaissut: Saaga Somerkoski

Mitä TSE exen EMBA-ohjelman seniormentori tekee?

Seniormentorit toimivat TSE exen EMBA-ohjelmassa osallistujien mentoreina. Seniormentoreiksi valitaan kokeneita johtajia erilaisista taustoista ja eri liiketoiminta-alueilta. Mikä tärkeintä, he ovat halukkaita jakamaan kokemuksiaan ja tietotaitoaan EMBA-osallistujille. Vuosina 2022-2023 mentoreina ovat toimineet: Annika Vainio, Jukka Lehtelä ja Kimmo Suupohja.

Seniormentoreiden tehtävänä on tukea osallistujien henkilökohtaista kasvua johtajina.  He jakavat kokemuksiaan ja ovat osallistujien käytettävissä yksilö- ja ryhmäkeskusteluissa. Seniormentorit ovat mukana osallistujien ohjelmassa, jotta heidän kanssaan voi keskustella koulutuksen aikana esiin nousseista teemoista. Tarkoituksena on, että osallistujat voivat oppia mentoreiden kokemuksista ja tiedosta ja toisinpäin. Sparrausprosessi on olennaisessa roolissa henkilökohtaisen johtajuuden kehittymisen polulla.

Halusimme, että muutkin pääsevät tutustumaan seniormentoreihimme, joten voit lukea heidän ajatuksiaan näistä blogiteksteistä.

Kuka olet?
Kimmo Suupohja, Koulutukseltani olen Dipl.Ins. ja työskentelen Valmet Automotive Salon akkutehtaan toimitusjohtajana

Kauanko olet toiminut seniormentorina?
 TSE Exessä olen ollut senior mentorina 4 vuotta. Muuten olen harrastanut mentorointia n 15 vuotta

Mitä ovat omat asiantuntijuusalueesi tai osaamisalueesi?
Näen itseni parhaimmillani johtamisen asiantuntijana. Johtaminen sisältää paljon mm. itsensä johtamista, vaikuttamista, henkilöstön hyvinvoinnin ja energian johtamista, päätöksen teon johtamista, johtamisjärjestelmää, haastavien tilanteiden johtamista sekä paljon muuta. Aika usein mentoroinnissa löytyy mielenkiintoisia keskustelua oman ajattelun johtamisesta ja oman asenteen virittämisestä kohdalleen . Toki asiantuntijuutta löytyy myös yritysstrategioista, operatiivisen toiminnan kehittämisestä (mm. Lean manufacturing) ja organisoinnista.

Miksi olet halunnut ryhtyä seniormentoriksi?
Ehkä n. 15 vuotta sitten ajauduin ”puolivahingossa”, mutta nykyään mentorointi energianlähde.

Mikä mentoroinnissa on ollut haastavaa tai palkitsevaa?
Haastavinta on ehkä saada aluksi hyvä yhteys aktoriin. Tässä ei ole koskaan ollut vaikeuksia, mutta ensimmäinen tapaaminen aina vähän jännittää. Palkitsevinta, on kun yhdessä löydämme johonkin haasteeseen uuden, hyvän ja joskus jopa yllättävänkin ratkaisun. Palkitsevaa on varsinkin kuulla seuraavien tapaamisien aikana, miten löydetty ratkaisu on toiminut käytännössä ja minkälaisia tuloksia sillä on saatu aikaan.

Mitä olet oppinut mentoroidessasi tai saanut itsellesi toiminnasta?
Olen oppinut paljon itsestäni, selkeyttänyt omia ajatuksiani ja ymmärtänyt itseäni paremmin. Varsinaisesta mentoroinnista saan paljon energiaa ja onnistumisia.

Mitä senormentori tekee?
Tärkein tehtävä mentoroinnissa on kuunnella, ymmärtää aktoria ja varsinkin löytää hyviä lisäkysymyksiä, joilla pääsemme lähemmäs haasteen ydintä. Jossain vaiheessa mentori löytää omasta kokemuksestaan vastaavan tilanteen ja vertaa/peilaa sitä aktorin vastaavaan.  Ratkaisut löytyvät tämän prosessin jälkeen lähes itsestään. Mentori antaa myös keskustelun jälkeen aktorille selkeitä ”kotitehtäviä” ts. ehdottaa kokeilemaan haastaviin tilanteisiin erilaisia strategioita ja seuraavalla tapaamisella keskustelee niiden tuloksista.

Miksi seniormentorointi on tärkeää? Mitä hyötyä siitä on?
Itse olen saanut ainakin todella hyvää palautetta. Toivon ja teen parhaani, että tulokset ovat positiivisia ja konkreettisia

Mikä johtamisessa on tärkeää nyt ja tulevaisuudessa?
Maailma muuttuu yhä nopeampaa tahtia. Johtamisen pitää olla tilanteen mukaista. Se, miten asiat tehtiin aikaisemmin ei enää välttämättä toimi. Kuitenkin ihminen sinänsä ei ole muuttunut.

Mikä oman johtamisurasi tärkein oppi minkä haluat jakaa?
”Ole johtajana aina oma itsesi….. poikkeus: Jos olet ”paskiainen”, niin älä ole oma itsesi   😉 ”

Lue muiden mentoreiden kokemuksia:

Annika Vainio

Jukka Lehtela