Vietämme JOKOn juhlavuotta lisäämällä joustavia mahdollisuuksia koulutukseemme

Turun kauppakorkeakoulun JOKO-ohjelma täyttää tänä vuonna 35 vuotta. Turun alueen liikemiesten ja johtajien tarpeeseen syntynyt JOKO palvelee edelleenkin samaa tarkoitusta eli johtajien ja asiantuntijoiden tarvetta päästä vaihtamaan ajatuksia johtamisesta ja liiketoiminnasta sekä oppia uusia menetelmiä käytännön johtamistyöhön. JOKOa on kehitetty sen koko olemassaolon ajan ja tänä päivänä JOKOmme mahdollistaa ketterän tarttumisen ajankohtaisiin aiheisiin liiketoiminnan päivittämisen lisäksi. JOKOssa haastetaan nyt ymmärtämään oman liiketoiminnan ja asiakkaiden liiketoiminnan tulevaisuutta, luopumaan aikansa eläneestä, tarttumaan uusiin haasteisiin pilotoimalla sekä kehittämään omaa ajattelua ja yritystä.

Usein osallistujan omat tarpeet ja haasteet liittyvät uusiin tehtävänkuviin, muuttuneisiin tehtäviin, oman koulutuspohjan vahvistamiseen ja organisaation uudistamisvaiheeseen. JOKOn onnistumisen kannalta oleellista on osallistujan selkeä tavoite ja halu ravistella ajatuksia sekä oppia ja edetä muiden kanssa. Mekin näemme, että tuleminen koulutukseen muutosvaiheessa tai sitä ennakoiden tuottaa laajempaa ja syvempää päätöksentekoa.

Halusimme juhlistaa JOKO:n juhlavuotta kehittämällä joustavia opintopolkuja TSE exen johtamiskoulutuksiin.

Olemme luoneet joustavan polun suomenkielisestä JOKOsta EMBA-ohjelmaamme. Käytyään vajaan vuoden mittaisen JOKOn voi osallistuja halutessaan siirtyä EMBA-ohjelmaan henkilökohtaisen opintopolun kautta. Vaihtoehtoja on kaksi: suorittaa puuttuva puolentoista vuoden jatko englanninkielisessä EMBAssa tai mahdollisessa tulevassa suomenkielisessä jatkossa.

Lisäksi SOTE-uudistuksen myötä olemme juhlavuotena kehittäneet SOTE-kentässä toimiville SOTEJOKOn kokonaisuuden. Tässä mallissa SOTE-alan esimiehet ja johtajat opiskelevat muiden JOKOlaisten mukana ja saavat monialaista näkökulmaa. SOTEn oma sisältö tulee soveltavista workshopeista ja kehittämistyöstä.

Kolmas opintopolku on rakennettu niille potentiaalisille osallistujille, jotka tarvitsevat syystä tai toisesta lisää aikaa tai joustoa. JOKOn voi tehdä esim. kahdessa vuodessa ja jaksojen järjestys suunnitellaan yhdessä osallistujan tarpeiden mukaan. Kuvassa oikealla oleva Jouni Jokela (Valeo Thermal Bus Systems) kävi JOKOn vuodessa ja osallistui kahteen ryhmään. Lue Jounin JOKOn hyödyistä seuraavasta emaileristamme.

Lopuksi tahdomme kohottaa virtuaalisen maljan 35-vuotiaalle JOKOlle ja ojentaa virtuaalikukat.

Kiitos niille, jotka ovat käyneet JOKOnsa Turun kauppakorkeakoulussa ja niille, jotka mahdollistivat JOKOon tulon yrityksissä. Kiitos, että valitsitte meidät.

Kiitos myös niille, jotka ovat kouluttajina, ohjaajina ja organisoijina olleet toteuttamassa ja kehittämässä JOKOa näinä vuosina. Kiitos, kun annoitte ammattitaitonne asiakkaittemme käyttöön!

Tervetuloa niille, jotka miettivät seuraavaan JOKOon tulemista!

Ulla Heinonen ja Kerttu Autio