mikroskooppikuva siitepölystä ja piirroskuvituksia pölyttäjistä.

Siitepölyn matkassa -näyttely

03.03.2023 11:00 - 28.04.2023 17:00

Tule tutustumaan Turun yliopiston aerobiologian tutkimukseen Siitepölyn matkassa -näyttelyssä. Näyttely havainnollistaa mikroskooppisten siitepölyjen toimintaa ja merkitystä luonnossa.

Aerobiologia tutkii eliöperäisiä ilmassa esiintyviä hiukkasia, kuten esimerkiksi siitepölyhiukkasia, siemeniä, itiöitä, mikrobeja, aineenvaihduntatuotteita sekä allergiaa aiheuttavia valkuaisaineita. Turun yliopiston siitepölytiedotus on seurannut siitepölytilannetta Suomessa vuodesta 1974 alkaen. Ilman siitepölypitoisuutta sekä Cladosporium– ja Alternaria-homesienten itiöpitoisuutta seurataan Turussa ympäri vuoden. Siitepölytiedotus on tiedottanut ilman siitepölypitoisuuksista vuodesta 1976 alkaen.

Näyttelyssä on mahdollisuus tutustua siitepölytutkimuksen tekemiseen ja siihen mitä merkitystä siitepölyllä on luonnon monimuotoisuuteen.

Aerobiologia

Siitepölytiedotus