Älyä tekoälyyn – kielten opettajille suunnattu täydennyskoulutus teknologiapedagogiikan mielekkäästä hyödyntämisestä käynnistyi

Susanna Mäkinen & Outi Veivo  3.11.2023

Turun yliopistossa käynnistyi lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna Opetushallituksen rahoittama kielten opettajien täydennyskoulutus, jonka teemana on mielekäs teknologiapedagogiikka kielten opetuksessa. Tämä täydennyskoulutus on kieli- ja käännöstieteiden laitoksen järjestämistä täydennyskoulutuksista jo neljäs peräkkäinen. Suurin osa kouluttajista on Lealan tutkijoita. Koulutuksessa on viisi koulutuskertaa lukuvuoden 2023 – 2024 aikana ja niiden teemoina ovat muun muassa digipedagogiikka, oppimisanalytiikka, virtuaaliset oppimisympäristöt, verkkovälitteisyys, sosiaaliset robotit, tekoälyn ja konekääntämisen hyödyntäminen sekä teknologiaan liittyvät eettiset kysymykset. Kokoavana ajatuksena on tarjota kielten opettajille mahdollisuus perehtyä erilaisiin oppimista tukeviin teknologisiin ratkaisuihin sekä kehittää omia teknologiapedagogisia taitoja.

Jokainen koulutuskerta muodostuu perjantai-illan luennoista ja lauantaipäivän työpajasta. Luentoja voi seurata paikan päällä Arcanumissa tai etäyhteydellä missä tahansa. Valtaosa valitseekin tämän jälkimmäisen vaihtoehdon, sillä täydennyskoulutus on kerännyt runsaasti osallistujia eri puolilta Suomea. Työpajat toteutetaan lähityöskentelynä yliopistolla Arcanumin tiloissa. Työpajoissa tehdään tiimityönä soveltavia tehtäviä ja pohditaan koulutuksen teemoja käytännön opetustyön kannalta. Hyvien ideoiden jakaminen on olennainen osa varsinaista työskentelyä. Työpajoihin osallistuvat toteuttavat myös täydennyskoulutuksen aikana omaan opetukseen linkittyvän kehittämisprojektin.

Maarit Mutta luennoi perjantaina digilukutaidosta.

Koulutuksessa ennätysmäärä osallistujia

Pauliina Peltonen työpajatyöskentelyä seuraamassa.

Tekoäly ja teknologiapedagogiikka kiinnostavat, sillä koulutukseen osallistuu kuluvana lukuvuonna ennätysmäärä kielten opettajia. Mukana on peruskoulun, lukion, ammattiopetuksen ja korkeakoulujen opettajia ja opetettujen kielten valikoima on suuri. Ensimmäisen koulutuskerran luentoja oli kuulemassa etänä tai paikan päällä yhteensä 121 osallistujaa. Heistä 25 jatkoi työskentelyä koulutuskerran teemojen parissa vielä lauantain työpajaosuudessa.

Ensimmäisen koulutuskerran luennot johdattivat täydennyskoulutuksen teemaan. Luennoitsijoina toimivat Pekka Lintunen, Maarit Mutta ja Sanna Pelttari, ja illan ohjelmassa kuultiin esitykset digipedagogiikasta, digilukutaidosta ja mobiilioppimisesta. Lauantaina työpajoihin osallistuneet jakoivat keskenään kokemuksia kieltenopetuksessa käytetyistä sovelluksista ja testailivat niitä ryhmissä, pohtien sovellusten hyviä ja huonoja puolia. Lauantain työpajoissa vetäjinä toimivat Sanna Pelttari ja Pauliina Peltonen.

Täydennyskoulutus jatkuu seuraavaksi marraskuun 17. ja 18. päivä, jolloin keskitytään oppimisanalytiikan ja tietoturvallisuuden teemoihin sekä teknologian mukanaan tuomiin eettisiin kysymyksiin.

Lisätietoa täydennyskoulutuksesta löytyy sen verkkosivuilta.