Alanvaihtoa ja uuden identiteetin rakentamista – Opettajasta HR-konsultiksi

Työskentelin aiemmin varhaiskasvatuksen opettajana, ja pidin työstäni paljon. Lasten vanhempien ja tiimiläisteni kanssa yhteistyötä tehdessäni kuitenkin tajusin, että haluan työskennellä alalla, jossa saan olla enemmän aikuisten kanssa vuorovaikutuksessa.

Aloin selvitellä asioita, juttelin ystävien, tuttujen sekä yliopiston opojen kanssa, jonka jälkeen olin varmistunut siitä, että tulevaisuudessa haluan työskennellä HR-alalla. Otin selvää alanvaihtoon liittyvistä asioista, ja päädyin opiskelemaan kasvatustieteen maisteriohjelmaa. Valitsin itselleni kursseja ja sivuaineita, joiden koin olevan minulle hyödyksi HR-alalla.

Alanvaihto korona-aikana ei ollut helppo tie, minkä vuoksi kävin matkalla läpi monenlaisia tunteita. Tahtotilani oli suuri, ja olin valmistautunut työnhaun osalta pettymyksiin ja moniin uusiin yrityksiin, ja sinnikkyys olikin vahvuuteni tämän kahden vuoden aikana. Myös pettymykset tulivat minulle tutuksi, mutta kun olin tiedostanut niiden mahdollisuuden, osasin myös vastaanottaa ne paremmin.

Minua auttoi myös vertaistuki, jota sain muun muassa samaa alaa opiskelevalta tutulta. Tätä vaihetta muistellessani koen, että mentorointi tai Mielen päällä -tukiopiskelijatoiminta olisi ollut enemmän kuin tervetullutta. Onneksi nyt syyskuusta alkaen yliopistossamme voi saada tukiopiskelijalta vertaistukea, ymmärrystä, vinkkejä tai vaikkapa vaan kahviseuraa haastavassa tilanteessa. Mahdollisuutta kannattaa hyödyntää oman opiskelun nivelvaiheissa. Niissä ei tarvitse jäädä yksin!

Ilmoittauduin myös Turun yliopiston Rekryn järjestämälle Työnhakutaidot ja urasuunnittelu -kurssille, josta sain konkreettista apua esimerkiksi CV:n ja verkostoitumisen suhteen. Susanna Ahteensuu oli loistava neuvonantaja, joka auttoi ja tsemppasi meitä kaikkia eri tieteenalojen opiskelijoita oman uran suunnittelussa. Hänellä oli myös saman tyyppistä taustaa kuin itselläni, joten pidän häntä yhtenä esikuvanani siihen, että opiskelu ja eteenpäin puskeminen kohti omia unelmia kannattaa. Juttelemisesta oli paljon apua.

Nyt olen suunnitelmien, sattumien ja eri vaiheiden kautta päätynyt HR-alalle, ja gradukin valmistuu ennen joulua, enkä voisi olla ylpeämpi itsestäni. Kova työ tuotti tulosta, ja matka on vasta alussa. Identiteetin rakentuminen opettajasta HR-alan ammattilaiseksi on käynnissä, ja koen aikaisempien opintojeni, etenkin pedagogisten opintojen, olevan hyödyksi myös uudella alallani.

Peppi/Tukiopiskelija