Turvallisuuskävelyn toteuttaminen
Turvallisuuskävely on hyvä keino tutustua koulun turvallisuuteen käytännön kautta. Tavallisesti turvallisuuskävely on totuttu järjestämään henkilökunnan jäsenille, jolloin koulun henkilöstö kiertää ryhmänä läpi koulurakennusta tehden havaintoja työpaikkansa turvallisuudesta ja turvajärjestelyistä. Turvallisuuskävelyn toteuttaminen on kuitenkin myös loistava tilaisuus osallistaa oppilaat koulun turvallisuustyöhön. Turvallisuuskävely synnyttää keskustelua turvallisuusasioista ja ohjaa kiinnittämään huomiota oman työ- ja oppimisympäristön turvallisuuteen.
Löydät ONNI-hankkeen kokoamat ohjeet ja ideat turvallisuuskävelyn toteuttamiseen seuraavasta linkistä:
Turvallisuuskävelyn toteuttaminen
Tutustu myös aiheesta julkaistuun kirjallisuuteen:
Lindfors, E., Hilander, A., Lahtivirta, J. & Somerkoski, B. (2021). Turva(llisuus)kävely opetusmenetelmänä: mitä, miksi ja miten? Teoksessa E. Luukka, A. Palomäki, L. Pihkala-Posti & J. Hanska (Toim.) Opetuksen ja oppimisen ytimessä. Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia 19, 169–193. http://hdl.handle.net/10138/333969
Ranta, T., Martikainen, S. (2017). Turvakävellen turvallinen koulu. Laurea Julkaisut: Vol 81. Laurea-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-465-1
Tuisku, E., Arvonen, S. (2006). Turvallisuuskävely: varautumiseen oppeja kokemalla. Suomen Palopäällystöliitto.
Waitinen, M. (2017). Turvallisuuskävelyopas – Toiminnallinen turvallisuuskoulutus. Suomen Palopäällystöliitto.