Esimerkkivideot: ilmoitetaan vioista rakenteissa tai laitteissa

Turvallisuusilmoituksen tekeminen viallisista laitteista tai rikkoutuneista rakenteista on tärkeä hoitaa heti asian huomattuaan. Erityisesti rikkinäiset sähkölaitteet muodostavat vakavan turvallisuusriskin. Niin kouluympäristön fyysisestä turvallisuudesta kuin turvallisesta ilmapiiristäkin huolehtiminen kuuluu kouluyhteisössä kaikille. Myös oppilailla on valmiudet tehdä ympäristöstä tärkeitä turvallisuushavaintoja, ja heitä tulee myös ikätasoisesti ohjata näin toimimaan.

Sekä hankekoulujen oppilailla että henkilökunnalla on mahdollisuus ilmoittaa turvallisuushavainnoista digitaalisella ONNI-verkkosovelluksella. Katso videoilta esimerkit tilanteista, joissa oppilaat tekevät turvallisuusilmoituksen huomatessaan fyysiseen ympäristöön liittyvän turvallisuuspoikkeaman:

Video 1: Oppilaat tekevät turvallisuusilmoituksen rikkinäisestä sähköjohdosta.

Video 2: Oppilaat tekevät turvallisuusilmoituksen huomattuaan, että wc-tiloissa pääsee vuotamaan vettä lattialle.