Turvallisuusosaamisen noutopöytä – kurssitarjotin hankekouluille

Syksyn aikana ONNI on turvallinen koulu -hankkeessa on käynnistetty pilottikouluille maksuttomat Turvallisuusosaamisen noutopöytä -kurssit. Kurssien monipuolisesta sisällöstä koulut pääsevät itse valitsemaan haluamansa koulutukset omien tarpeidensa mukaan. Osallistujat voivat poimia koulutuskokonaisuuksia kolmen opintopisteen edestä, jolloin kursseista saa Turun yliopistolta suoritusmerkinnän, tai pienemmän, itselleen sopivan annoksen. Koulutuskokonaisuudet ovat osa pilottikoulujen kehittämistoimintaa, ja kursseja tarjotaan näiden koulujen henkilöstölle. Koulutuksia on kaikkiaan 17, joista kolme tulee tarjolle helmikuussa Opetushallituksen uuden ohjeistuksen julkaisun jälkeen. Koulutukset käsittelevät esimerkiksi turvallisuusjohtamista, riskienhallintaa sekä turvallisuussuunnittelua ja -viestintää.

ONNI-hankkeen turvallisuusosaamisen noutopöytä I:n viisi turvallisuusjohtamiseen liittyvää kurssia.
Oppilaitoksen turvallisuusjohtamiseen liittyvät kurssit on kohdennettu erityisesti rehtoreille ja turvatiimien jäsenille.

Täydennyskoulutusta järjestetään kahdella tapaa. Pienissä kouluissa kouluttaja voi itse pitää koulutuksen paikan päällä esimerkiksi Power Pointia hyödyntäen. Suuremmissa kouluissa koulutukset järjestetään johdetusti katsottavien nauhoitusten avulla. Myös tällöin kouluttaja on paikalla koulussa ja opastaa nauhoitusten katsomisessa sekä vastaa koulutuksesta herääviin kysymyksiin. Toiminnallisissa koulutuksissa osallistujat pääsevät kokeilemaan ja harjoittelemaan esimerkiksi hätäensiapua. Koulutuspäivien ajankohdasta sovitaan koulujen kanssa, ja niitä voidaan toteuttaa esimerkiksi ys-ajalla tai veso-päivinä.

– Hankekouluille tulevien koulutuspakettien valmistelutyössä on haastateltu eri turvallisuusalan asiantuntijoita kuhunkin aihepiiriin liittyen. Valmiita koulutuspaketteja päästään seuraavaksi soveltamaan tällä viikolla Porvoossa Linnajoen koululla, pilottikoulujen täydennyskoulutuksesta vastaava Matti Waitinen kertoo.

ONNI-hankkeen turvallisuusosaamisen noutopöytä II:n 12 koulun arjen turvallisuuskulttuuriin liittyvää kurssia.
Koulun arjen turvallisuuskulttuuriin liittyvät kurssit on kohdennettu koko koulun henkilöstölle.

Kursseille osallistuminen on osa koulujen kehittämistoimintaa. Kehittämissuunnitelmissa on huomioitu koulussa aiemmin toteutetun Omatoimisen varautumisen auditoinnin (OVA) aikana havaitut kehittämiskohteet ja opettajien toiveet. OVA:ssa arvioitiin turvallisuusjohtamista, onnettomuusriskien hallintaa, turvallisuusasiakirjoja, rakenteellista paloturvallisuutta, turvallisuustekniikkaa sekä turvallisuusviestintää ja -osaamista.

Noutopöydän koulutuskokonaisuudet vastaavat sekä OVA:ssa havaittuihin että moneen muuhun koulussa mahdollisesti havaittuun tarpeeseen. Koulutusta järjestetään myös ruotsiksi. Ruotsinkielisissä koulutuksissa kuullaan marraskuun aikana esimerkiksi aiheesta Sexuella trakasserier (seksuaalinen häirintä). Lisäksi MAPA-kurssilla henkilökunta harjoittelee turvallista fyysistä hallintaa ja väkivaltaisen henkilön kohtaamista. Syksyn aikana noutopöydän antimista on jo päässyt nauttimaan muun muassa Kontulan koulun väki. Lue lisää uutisestamme täällä.