Kuvakilpailu haastaa nuoret pohtimaan eriarvoisuutta

Olemmeko me kaikki suomalaiset samalla viivalla? Kuvakilpailu kysyy, miltä tämän päivän eriarvoisuus näyttää nuorten silmin.

100-vuotias Suomi on kansainvälisesti verrattuna melko tasa-arvoinen maa, mutta 1990-luvun puolivälissä tuloerot kääntyivät meillä kasvuun. Väestöryhmien väliset terveyserot ovat suuret, ja perhetausta vaikuttaa esimerkiksi ihmisen köyhyysriskiin ja koulutustasoon.

– Juhlavuoden kunniaksi haluamme haastaa nuoret pohtimaan eriarvoisuutta kuvakilpailulla. Haluamme kuulla nuorten ajatuksia siitä, mistä eriarvoisuus johtuu ja miten sitä voisi vähentää. Samalla pyrimme tuomaan nuorten näkemyksiä tutkijoiden ja päättäjien tietoon, kertoo kilpailun järjestäjä, professori Mikko Niemelä Turun yliopistosta.

Samalle viivalle -kilpailu on käynnissä 1.9.–31.10. Kilpailu on suunnattu ensisijaisesti 16–19-vuotiaille nuorille, ja siihen voi osallistua yksin tai joukkueena. Kilpailutyö voi olla video, sarjakuva, piirros tai valokuva, joka käsittelee eriarvoisuutta suomalaisessa yhteiskunnassa.

Parhaat työt palkitaan. Voittajan valitsee raati, jonka muodostavat sarjakuvataiteilija Pertti Jarla, tubettaja Joona Hellman, mediatutkija Veijo Hietala sekä järjestäjien edustajat. Voittajat valitaan marraskuussa 2017.

Kilpailun järjestävät Eriarvoisuuden torjuminen niukkuuden aikana – Tackling Inequalities in Time of Austerity (TITA) -tutkimushanke, Allianssi ry, Kela, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Soste ry. TITA-hanketta rahoittaa Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvosto, ja sitä johtaa Turun yliopisto.

Lisätietoja

professori Mikko Niemelä, Turun yliopisto, puh. 040 513 3669, mikko.niemela@utu.fi

Samalle viivalle – kuvakilpailu nuorille

4.9.2017