FCAI – Finnish Centre for Artificial Intelligence

The Finnish Doctoral Program Network in Artificial Intelligence (AI-DOC) kouluttaa yhteensä 100 väitöskirjatutkijaa 10 yliopistossa. Ohjelma vahvistaa Suomen asemaa kansainvälisesti houkuttelevana tekoälykeskuksena. Päätavoitteena on kouluttaa uusia korkeatasoisia tohtoreita, jotka tuovat tekoälyasiantuntemusta monille eri aloille, ja vastaavat tekoälyasiantuntemuksen valtavaan tarpeeseen suomalaisessa yhteiskunnassa ja teollisuudessa. Lisäksi ohjelma edistää tohtorikoulutuksen kehittämistä testaamalla uusia, laajan konsortion synergiaa hyödyntäviä käytäntöjä ja vakiinnuttamalla nykyisiä tehokkaita käytäntöjä. Ohjelma edistää tutkimusorganisaatioiden ja suomalaisen teollisuuden välistä yhteistyötä tiiviiden yhteyksien kautta ja näin tukee myös uusien tohtoreiden seuraavia uravaiheita. Ohjelma perustuu kahteen toisiinsa kytkeytyvään pilariin: (1) vahva tekoälyn perustutkimus, joka on välttämätön edellytys tekoälyn vastuulliselle ja kilpailukykyiselle soveltamiselle, ja (2) joukko sovellusalueita, joilla on korkea tieteellinen laatu ja laaja vaikutus teollisuudessa ja yhteiskunnassa. Ohjelmassa tarkastellaan tekoälyä laaja-alaisesti, ja se kattaa sen teknisten perusteiden ja sovellusten lisäksi myös tekoälyn laajemmat yhteiskunnalliset vaikutukset. Ohjelman tärkeimmät aihealueet ovat tekoälyn perusteet, tekoäly viestinnässä ja signaalinkäsittelyssä, tekoäly terveydenhuollossa, tekoäly tekniikassa, tekoäly kieli- ja puheteknologiassa sekä tekoäly yhteiskunnassa ja liiketoiminnassa. Ohjelmassa pilotoidaan yhteistä hakijoiden valintaa ja yliopistojen välistä yhteisohjausta, jotta jokaiselle väitöskirjatutkijalle voidaan tarjota parhaat mahdolliset resurssit menestykseen.

Tutkimusalat: tekoälyn perusteet, tekoäly viestinnässä ja signaalinkäsittelyssä, tekoäly terveydenhuollossa, tekoäly tekniikassa, tekoäly kieli- ja puheteknologiassa sekä tekoäly yhteiskunnassa ja liiketoiminnassa

Hakuaika: 11.3.-2.4.2024 (ks https://fcai.fi/doctoral-program)

Tohtorikoulutuspilotin työsuhteiset tehtävät alkavat 1.8.2024 tai 1.1.2025.

Turun yliopiston yhteyshenkilö: professori Filip Ginter

FCAI-tohtorikoulutuspilottia koordinoi Aalto-yliopisto.

(Kuva: Andrey Popov / University of Turku Media Bank)