EDUCA-Doc - Koulutuksen tulevaisuus

EDUCA-Doc – Koulutuksen tulevaisuus

Haluatko olla mukana luomassa tulevaisuuden koulua ja ratkomassa oppimisen ydinkysymyksiä hyödyntäen uusimpia teknologioita ja menetelmiä?

EDUCA-Doc tohtorikoulutuspilotti on monitieteinen hanke, johon voi hakea erilaisilla koulutustaustoilla (oppimisanalytiikka, tietojenkäsittelytiede/tietotekniikka, matematiikka, tilastotiede, kasvatustiede, psykologia tai muu soveltuva ala).

EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivan tehtävänä on tuottaa uutta tietoa ja luoda ymmärrystä siitä, miksi oppimistulokset laskevat, miksi koulutuksen keskeyttäminen lisääntyy ja miten teknologiaa hyödynnetään opetuksessa. Konsortion muodostavat Jyväskylän, Helsingin ja Turun yliopisto sekä Aalto-yliopisto.

EDUCA-Doc -tohtorikoulutuspilotin tavoitteena on edistää koulutuksen kehittämistä tutkimustiedon avulla ja tukea tietoperusteista johtamista. Lippulaivan ja tohtorikoulutuspilotin avulla vahvistetaan koulutuspoliittisten päätösten ja kokeilujen tutkimusperusteisuutta sekä opettajien ja rehtoreiden osaamista. Tutkimus tulee lisäämään ymmärrystä yksilöllisten ja sosiaalisten oppimisprosessien variaatiosta sekä koulujen välisiä eroja selittävistä tekijöistä. Tutkimuksen perusteella pyritään tunnistamaan niin oppilaiden optimaalisia oppimishetkiä kuin koulutukseen kiinnittymisen ongelmia ja koulupoissaolojen lisääntymisen syitä. Lisäksi tavoitteena on luoda skaalautuvia digitaalisia ratkaisuja opetuksen arkeen ja hyödyntää oikea-aikaista teknologiaa niihin oppimisen konteksteihin, joissa se tutkitusti tuottaa parempia tuloksia.

EDUCA-Doc -tohtorikoulutuspilotin tutkimusteemoja ovat:

• Koulutuskokeilut, reformit ja interventiot (erityisesti koulutuspoliittiset reformit ja RCT-interventioiden vaikuttavuus),
  • Variaatio oppimisessa ja tuki oppimiselle (yksilö, ryhmä, päiväkoti/koulu, kunta ja aluetason tarkastelut),
  • Skaalautuvat digitaaliset ratkaisut oppimiseen ja opetukseen (erityisesti oppimisen variaatio ja oppimisanalytiikka oppimisen tukena varhaiskasvatuksen ja oppivelvollisuuden aikana),
  • Opettajien ja rehtoreiden osaamisen vahvistaminen sekä
  • Datainfrastruktuuri osana EDUCA-ekosysteemiä.

EDUCA-Doc tekee yhteistyötä yliopistojen ulkopuolisten työelämäkumppaneiden kanssa, jotka ovat sitoutuneet tarjoamaan väitöskirjatutkijoille yhteisohjausta, koulutustapahtumia ja secondment-paikkoja. EDUCA-Docin työelämäkumppanit edustavat yksityistä sektoria, julkista sektoria, voittoa tavoittelematonta sektoria ja tutkimuslaitoksia.

Esimerkkejä EDUCA-Doc-ohjelmaan sitoutuneista organisaatioista:

• Opetushallitus / EduFi
  • Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI / The Finnish Education Evaluation Centre (FINEEC)
  • Eduten Oy
  • Niilo Mäki Instituutti
  • KELA
  • Työterveyslaitos (TTL)
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö (ITLA)
  • Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
  • Kuntien Tiera Oy
  • Helsingin kaupunki