Kestävyysmurros-tohtorinkoulutuspilotti

Itä-Suomen yliopisto johtaa kestävyysmurroksen tutkimukseen keskittyvää ainutlaatuista tohtorikoulutuspilottia, jossa koulutetaan Suomeen 40 tohtoria lähivuosien aikana. Mukana pilotissa on 10 yliopistoa yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) kanssa. Tohtorikoulutus käynnistyy syksyn 2024  – kevään 2025 välisenä aikana. Tavoitteena on, että väitöskirja voidaan saattaa esitarkastukseen kolmessa vuodessa tohtorikoulutuksen aloittamisesta. Tohtorintutkinto antaa valmiudet toimia itsenäisenä tutkijana tai vaativassa asiantuntijatyössä akateemisella tai muulla työelämäsektorilla.

Pilotin tutkimus kohdentuu yhteiskunnan eri osa-alueilla tapahtuviin murroksiin, kun etsitään ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luonnon monimuotoisuuden köyhtymiseen ja luonnonvarojen hupenemiseen. Tutkimuskohteina ovat esimerkiksi kansalaisten elämäntavat, planetaarinen hyvinvointi ja terveys, tuotanto ja kulutus, hallinto ja lainsäädäntö sekä kulttuurimuutos.

Turun yliopistoon rekrytoidaan yhteensä kuusi väitöskirjatutkijaa, jotka aloittavat tehtävässään 1.1.2025. Kaksi Tulevaisuuden tutkimuskeskukseen rekrytoitavaa väitöskirjatutkijaa sijoittuvat Turun kauppakorkeakoulun tohtoriohjelmaan. Kaksi Biodiversiteettiyksiköön ja kaksi Maantieteen ja geologian laitokseen rekrytoitavaa väitöskirjatutkijaa sijoittuvat Biologian, maantieteen ja geologian tohtoriohjelmaan (BGG). Haku tehtäviin on auki syksyllä 2024. Lisätietoja kestävyysmurroksen tohtorikoulutuspilotista antaa pilottiin osallistuvien yliopistojen vastuuprofessorit, jotka löytyvät alla olevasta taulukosta.

TutkimusteemaYliopisto, yksikkö ja yhteyshenkilö
Tulevaisuuden ajattelutavat, sivistys ja osaaminen·      Koulutuksen tutkimuslaitos (JYU),  Hannu L.T. Heikkinen

·      Kasvatustieteellinen tiedekunta (UL), Ilkka Ratinen

·      Kestävyystieteen osasto (LUT), Lassi Linnanen ja Jarkko Levänen