FinnBrain-tutkijat mukana Parempi Mieli -terveysmessuilla

FinnBrain-tutkijat olivat mukana Turun Lääketieteenkandidaattiseuran (TLKS) järjestämässä messutapahtumassa 14.11.2015. Kandidaattiseura täyttää 70 vuotta ja Parempi Mieli -terveysmessut olivat yksi juhlavuoden tapahtumista. Hyväntekeväisyystapahtuman tuotto ohjattiin turkulaiselle keskostutkimuksen uranuurtajalle, PIPARI-projektille.  Messuilla järjestettiin yleisöluentoja ja luentosarjassa olivat FinnBrain-hankkeesta puhujina professori Hasse Karlsson sekä dosentti Linnea Karlsson. Muutkin puhujat olivat Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan edustajia ja luennot käsittelivät esimerkiksi  pikkukeskosten hoitoa ja suolistobakteerien yhteyttä ylipainoon.

Hasse Karlssonin esitys käsitteli psykoterapian aivovaikutuksia. Linnea Karlsson kertoi stressin vaikutuksista lapseen sekä mahdollisuuksista suojata lasta liialliselta stressiltä. Esityksiä yhdistävä teema oli ympäristötekijöiden aivoja muokkaava vaikutus. Aivojen plastisiteetti eli muovautuvuus on tekijä, joka paitsi tekee kehittyvät aivot herkiksi riskitekijöille, mahdollistaa myös hoidon korjaavat vaikutukset. Yksilölliset erot ovat suuria ja erityinen huomio stressiltä suojaamisessa tulee kiinnittää ryhmiin, joihin kasaantuu useampia kehityksen riskitekijöitä, sekä varhaisen vaiheen ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin. Sekä aivojen kehityksen suojaamisessa että kehittyneiden oireiden hoidossa ihmissuhteiden laatu ja vakaus on avainasemassa. Raskausaika, varhaislapsuus ja murrosiän alku ovat erityisiä herkkyyskausia aivojen kehityksen kannalta ja näiden riittävä turvaaminen olisi tärkeää myöhempien kehitysvaiheiden ja aikuisiän terveyden kannalta.

FinnBrain-tutkimus pystyy jatkossa tuottamaan uutta tietoa aivojen kehityksestä ja toivomme, että kertyvää tietoa sovelletaan lasten ja lapsiperheiden palveluiden suunnittelussa.

Parempi mieli_HK2