Hurrikaanin läpi Århusiin: tutkijatapaaminen 30.11.-1.12.2015

FinnBrainin edustajia oli kutsuttu esittelemään projektiamme Århusiin, Tanskaan, vastaperustettuun Music in the Brain -tutkimuskeskukseen. Kutsujana oli professori Morten Kringelbach, joka on yksi keskuksen johtajista. Morten Kringelbach on ansioitunut aivotutkija, joka on erityisesti tutkinut aivojen mielihyväjärjestelmiä ja joka oli Suomessa vierailulla viime kesänä. Kutsuun liittyi myös pidempiaikainen yhteistyömme apulaisprofessori Christine Parsonsin kanssa. Christine Parsons on sekä Århusin keskuksen että Oxfordin yliopiston tutkija, joka on keskittynyt töissään vanhemmuuden neurobiologisten mekanismien selvittämiseen. Christine Parsons osallistuu FinnBrain-tutkimuksessa kahden väitöskirjatyön ohjaamiseen.

Kaksipäiväisen matkan aikataulu oli suunniteltu hyvin tiiviiksi ja kun luonnonvoimat Tanskassa ja Ruotsissa riehuneen hurrikaanin muodossa vielä puuttuivat peliin, oli matkan ensimmäinen päivä paitsi antoisa myös hieman voimia koetteleva. Kaikki kuusi finnbrainilaista (Linnea ja Hasse Karlsson, Riikka Korja, Jetro Tuulari, Eija Sinervä ja Eeva-Leena Kataja) pääsivät lopulta kuitenkin perille. Isäntiemme toiveiden mukaisesti esittelimme FinnBrain-tutkimusta keskuksen seminaarissa ja hankkeemme herätti todella suurta kiinnostusta. Vaikka yöunemme jäivät lyhyiksi, lennot olivat myöhässä ja turbulenssi aiheutti matkapahoinvointia, onnistuimme silti pitämään tieteellisesti vakuuttavat esitykset ainutlaatuisesta aineistostamme ja alustavista tuloksista.

Jännityskerrointa lisäsi yllättävä osallistuja: varhaisen stressin vaikutusten tutkimuksen ”grand old lady”, professori Vivette Glover (Imperial College London) oli seminaarissa läsnä Skypen välityksellä. Kannettava tietokone, jonka näytöllä näkyi lähinnä professorin pää, oli seminaarihuoneen pöydällä ja tilanne tuntui hetkittäin hieman epätodelliselta. Vivette Glover ja hänen elämäntyönsä on FinnBrainin perustamisen yksi suurista esikuvista ja hetki piti kerätä itseluottamusta, että sain puheen kulkemaan tämän arvostetun tutkijan edessä. Professori Glover osallistui kuitenkin keskusteluun nöyrän ja kiinnostuneen oloisena ja esitti aidon uteliaita kysymyksiä, joten jännitys hävisi niin että tilanteesta pystyi vähän nauttimaankin.

Arkistakin työtä tehtiin paljon ja kaksi päivää kuluikin todella nopeasti. Väitöskirjaopiskelijat pääsivät tapaamaan ohjaajaansa ja suunnittelimme jatkoa yhteistyöllemme. Oli kiinnostavaa päästä tutustumaan keskukseen, joka aivan uudella tavalla yhdistää musiikin ja neurotieteen tutkimusta. Hauskaa oli myös huomata sieltä pienen matkan päästä, että meillä on todella ainutlaatuinen projekti: palasimme kotiin jälleen kerran kiitollisina sekä tutkittavien että tutkijoiden sitoutuneelle joukolle!

Linnea Karlsson

Dosentti Linnea Karlsson

Århus

Till Århus under en orkan: forskarträff 30.11.-1.12.2015

Representanter för FinnBrain var inbjudna till Århus i Danmark till det nyligen grundade Music in the Brain -forskningscentret för att presentera vårt projekt. Inviterare var professor Morten Kringelbach, en av centrets ledare. Morten Kringelbach är en meriterad hjärnforskare, som speciellt har forskat i hjärnans välbefinnandesystem och som besökte Finland senaste sommar. Till inbjudan bidrog också vårt långvariga samarbete med biträdande professor Christine Parsons. Christine Parsons är forskare både vid centret i Århus och vid Oxford universitet, som i sitt arbete har koncentrerat sig på att klargöra föräldraskapets neurobiologiska mekanismer. Christine Parsons deltar i FinnBrain undersökningen som handledare för två avhandlingar.

Den två dagar långa resans tidtabell var tättplanerad och när naturkrafterna i formen av en orkan i Danmark och i Sverige också grep in, blev resans första dag förutom givande också lite tärande på krafterna. Alla sex från FinnBrain (Linnea och Hasse Karlsson, Riikka Korja, Jetro Tuulari, Eija Sinervä och Eeva-Leena Kataja) kom ändå fram till slut. Enligt våra värdars önskemål presenterade vi FinnBrain-undersökningen vid centrets seminarium och vårt projekt väckte verkligen stort intresse. Fastän nattsömnen blev kort, flygen var försenade och turbulensen gav upphov till åksjuka lyckades vi ändå hålla vetenskapligt övertygande framställningar om vårt unika material och preliminära resultat.

Stressfaktorn ökades av en oväntad deltagare: forskningens, inverkan av tidig stress, ”grand old lady” professor Vivette Glover (imperial College London) deltog i seminariet via Skype. En bärbar dator, på vars skärm endast professorns huvud syntes, fanns på bordet i salen och situationen kändes stundvis lite overklig. Vivette Glover och hennes livsverk är en av de stora förebilderna till grundandet av FinnBrain och för en stund måste jag samla självförtroendet för att få orden att flyta inför denna aktningsvärda forskare. Professor Glover deltog dock ödmjukt och intresserat i diskussionen och framförde uppriktigt nyfikna frågor, så spänningen försvann och jag kunde till och med njuta lite av situationen.

Mycket vanligt arbete blev också gjort och två dagar gick verkligen fort. Doktorandstuderanden fick träffa sin handledare och vi planerade fortsättning på vårt samarbete. Det var intressant att få besöka centret, som på ett alldeles nytt sätt förenar forskningen om musik och neurovetenskap. Det var också roligt att på lite distans få märka att vi nog har ett unikt projekt: än en gång tacksamma över den engagerade gruppen av deltagare och forskare återvände vi hem.

Docent Linnea Karlsson