Kevon historiikki on saatavilla myös Ruissalon puutarhalla

Kertomus Kevosta on katsaus Turun yliopiston Lapin tutkimuslaitos Kevon 60-vuotiseen toimintaan. Teos kuvaa, miten Kevon hengen ja koko tutkimuslaitoksen luojan professori Paavo Kallion haave ja ajatus arktisesta tutkimusasemasta eteni Turun yliopiston hallinnossa, miten aseman rakentaminen alkoi pitkälti yksityisten lahjoitusvarojen tuella, miten asemasta kehkeytyi vuosikymmenten myötä merkittävä kansainvälinen tutkimuslaitos.

Asemalla tehtyä monipuolista tutkimusta tarkastellaan erityisartikkeleilla ja samalla kuvataan kevolaisten – Kevolla työskennelleitten ja työskentelevien – työtä ja vapaa-aikaa tuolla yhdellä maailman pohjoisimmalla tutkimuslaitoksella. Lopuksi tarjotaan lukijalle näkymä siihen, mikä tekee Kevosta Kevon – se on Kevon henki.

Kertomus Kevosta -teos on myynnissä asemalla ja Ruissalon kasvitieteellisellä puutarhalla (Cafe Vanha Tammi).

Sivun yläosan kuva Yrjö Mäkinen: Aseman vihkiäiset 13.7.1958