lähikuva karusta lammesta, etualalla kivinen ranta, taustalla tunturit

Poron ja villipeuran kannat 3000 vuoden aikana. Tutkimustuloksia Utsjoelta ja keskustelutilaisuus perjantaina 1.9. Kevolla. Tervetuloa!

(FI/EN)
Reconstructing past climate impacts on reindeers using Kevo lake sediments (tilaisuudessa tulkkaus suomeksi)

Tervetuloa kuuntelemaan vierailuluentoa ja keskustelemaan Kevon tutkimusasemalle. Illan aiheena on poron ja villipeuran kannat ja ilmasto 3000 vuoden aikana. Utsjoella tehdyistä tutkimuksista kertoo apulaisprofessori Helen Mackay Durhamin yliopistosta Englannista.

Milloin: Perjantaina 1.9.2023 klo 19:00
Missä: Kevon tutkimuasema, Kevontie 470, Utsjoki (luentosali laboratoriorakennuksessa)
Esitystä voi seurata myös etänä zoom-ohjelmistolla tai pelkän Internet-selaimen välityksellä (linkki sivun alaosassa).

Kevolla keväällä 2021 vieraillut englantilais-hollantilais-amerikkalainen tutkimusryhmä pyrkii selvittämään poromäärien vaihteluja alueella 3000 vuoden aikana järvien pohjasedimenttiin varastoituvan, poron ulosteisiin liittyvän, yhdisteen avulla. Tuloksia verrataan mm. tunnettuihin ilmaston vaihteluihin 3000 vuoden aikana ja tiedossa oleviin poromäärien vaihteluihin. Menneiden tapahtumien ymmärtämisen kautta he toivovat saavansa lisätietoa porojen ja niiden elinympäristön kyvystä sopeutua nykyisiin ja tuleviin muutoksiin.

Tutkijat ottivat pohjanäytteitä kevättalvella 2021 Skalluvaaran erotuspaikan lammesta sekä Palopään lähistön Tammukkajärvestä. Nyt he ovat tulossa jatkamaan tutkimustaan. Samalla täällä käydessään he haluaisivat tavata utsjokelaisia ja kertoa 2021 näytteiden alustavan analyysin pohjalta tutkimuksensa tuloksista, sekä keskustella poromiesten ja muiden paikallisten kanssa heidän muistinsa ajan tapahtumista, jotka voisivat vaikuttaa tutkimusryhmän löydösten tulkintaan.

Kaikki ovat tervetulleita tapahtumaan!

Kevon tutkimusaseman henkilökunta voi tulkata esitelmän ja keskustelun englannista suomeksi.

/EN

Reconstructing past climate impacts on reindeers using Kevo lake sediments

We warmly invite you to a talk about our research on past climate change and its impact on reindeer populations in the Kevo region.

When: Friday 1st September at 7 pm
Where: Kevo research station, Kevontie 470, Utsjoki (lecture hall, laboratory building)
Remote access: Zoom link available below

In this talk we will discuss how we use lake sediments to reconstruct changes in climate, wetland habitats, and reindeer populations over thousands of years. With support from Kevo Subarctic Research Institute, we have been working on sediments from the Skalluvaara pond and Tammukkajärvi. Our research aims to understand how reindeer habitats and populations have been impacted by climate change over the past 3000 years. We hope that by understanding the past, we can learn more about the resilience of the reindeer habitats to current and future climate change.

We are enthusiastic to share this lake sediment research with you. We would also appreciate the opportunity to discuss any information about past environmental change or mammal populations that would be of general interest to you or help with herding activities.

Thank you for your time and we hope to meet you soon in Kevo.

Best wishes,

Helen Mackay (Durham University, UK), Melissa Berke (University of Notre Dame, USA), Darci Rush (Royal Netherlands Institute for Sea Research, Netherlands), working in collaboration with Otso Suominen (Kevo Subarctic Research Institute and University of Turku, Finland) and Saija Saarni (University of Turku, Finland)

ZOOM LINK for the presentation / ZOOM linkki esitystä etäyhteydellä seuraaville:

Join Zoom Meeting Fri 1.9.2023 19:00

Meeting ID: 923 1072 9195