Presidentti Stubb vieraili Kevolla

Tasavallan presidentti Alexander Stubb vieraili Utsjoella torstaina 23. toukokuuta 2024. Vierailu alkoi Nuorgamista, missä presidentti Stubb tutustui Nuorgamin alakouluun ja oli koulun oppilaiden haastateltavana. Kouluvierailun jälkeen presidentti keskusteli lounaalla Utsjoen kunnan johdon ja poroisäntien kanssa. Presidentti tapasi vielä Kylätalo Giisán pihamaalla runsain joukoin paikalle tulleita utsjokelaisia.

Iltapäivällä presidentti Stubb vieraili Kevolla. Ohjelmassa oli tutustuminen Lapin tutkimuslaitos Kevon toimintoihin ja tutkimusalueisiin sekä keskusteluja Metsähallituksen edustajien kanssa.

Kolme miestä seisomassa talon edustalla
Presidentti Stubbin isäntinä toimivat Turun yliopiston vararehtori Mika Hannula ja Lapin tutkimuslaitos Kevon asemanjohtaja Otso Suominen.

Asemanjohtaja Otso Suominen kertoi presidentille muun muassa Kevon tutkimusasemalla tehtävistä ympäristön pitkäaikaisseurannoista. Pitkät aikasarjat ovat tarpeellisia ympäristömuutosten havainnoimisessa, niihin sopeutumisessa ja seurauksien ennustamisessa. Aseman vanhimmat, jo 1970-luvulla aloitetut, seurannat koskevat kasveja ja perhosia, uusimmat lepakkoja ja puutiaisia. Lepakoista on saatu varmistettuja havaintoja, mutta puutiaisia ei ole vielä seurantalinjoilta löydetty. Inarin Lapin kasviston kartoitus on aloitettu jo 1950-luvulla ennen aseman perustamista.

Presidentti seisomassa vanhan hirsirakennuksen edustalla
Presidentti tutustui myös aseman ensimmäiseen päärakennukseen, joka on otettu käyttöön vuonna 1958.
Kaksi henkilöä sääaseman mittauskentällä
Otso Suominen esitteli Ilmatieteen laitoksen sääasemaa presidentti Stubbille.

Kevon tutkimusasemalla toimii kaksi Ilmatieteen laitoksen säähavaintoja keräävää yksikköä. Kevon sääaseman havaintoja on kerätty jo vuodesta 1962 lähtien. Tänä aikana vuoden keskilämpötila on noussut yli kahdella asteella ja lumipäivien määrä laskenut keskimäärin parillakymmenellä. Tutkimusaseman saunarantaan asennettiin vuonna 2010 uusi automaattiasema (Kevojärvi). Tältä alempana sijaitsevalta asemalta saadaan nykyisin Kevon pakkasennätykset.

Aseman keskeiseksi tutkimusaiheeksi nousseen ilmastonmuutoksen tutkimukseen presidentti pääsi tutustumaan myös aseman läheisillä koealueilla

Kevolle on perustettu Suomen Akatemian tutkimusinfrarahoituksella (INAR RI) monivuotinen ekosysteemitason lämmityskoe. Alueella tutkitaan kuinka ennustettu ilmastonmuutos vaikuttaa yksittäisten lajien ja erityisesti niistä koostuvien yhteisöjen rakenteeseen ja toimintaan. Kuva: TPkanslia

Presidentti Stubbin viimeisenä vierailukohteena oli uusi monitorointijärjestelmä ja kokeellinen ympäristömanipulaatio ‘EcoClimate’, joka hyödyntää jo vuonna 1968 perustettua laajaa aitauskoetta. Alueella seurataan kasvihuonekaasujen tasetta sekä energian siirtymistä maaperän, kasvillisuuskerroksen ja ilmakehän välillä. Lisäksi tutkitaan kokeellisesti hirvieläinten (poro ja hirvi) laidunnuksen ja lumipeitteen vaikutusta näihin tekijöihin. Vastaava koejärjestely on perustettu myös Oulangan tutkimusasemalle Kuusamoon.

Laitteistomastot on sijoitettu laiduntamattomalle koealalle aitauksen sisään sekä sen vieressä olevalle laidunnetulle vertailualueelle.

Tutkimusalue kuuluu eurooppalaiseen kokeellisen ekosysteemitutkimuksen verkostoon (AnaEE). Laitteiston on tarkoitus olla toiminnassa vuosikymmenien ajan. Koealueelle on vedetty valokuituyhteys, joten mittaustulokset saadaan automaattisesti suoraan kentältä talteen. Pysyviä mittauksia täydennetään erilaisilla lyhytkestoisemmilla mittauskampanjoilla. Kevolla pitkään toiminut Ilmatieteen laitoksen sääasema antaa hankkeelle merkittävää lisäarvoa.

Aseman koealueet ovat kotimaisten ja ulkomaisten tutkijoiden käytettävissä (yhteydenotot: kevo@utu.fi).

Vuonna 1968 syntynyt presidentti Stubb ihmetteli, kutsutaanko 1968 perustettua aitausta vanhaksi. Aitausta esittellyt 1968 syntynyt asemanjohtaja Suominen totesi, että tässä kohtaa nyt kolme vanhaa varista.

Kevolta presidentti Stubb siirtyi seurueineen Inariin, missä hän tapasi perjantaina saamelaiskäräjien edustajia ja keskusteli heidän kanssaan ajankohtaisista saamelaisia koskettavista kysymyksistä. Presidentti tutustui myös vuoden eurooppalaiseksi museoksi valittuun Saamelaismuseo ja luontokeskus Siidaan.

Pääkuvassa Metsähallituksen luontopalvelujohtaja Henrik Jansson, presidentti Alexander Stubb ja Lapin tutkimuslaitos Kevon asemanjohtaja Otso Suominen. Taustalla Kevojärvi.

Kuvat Tommi Andersson (jos ei muuta mainittu) / Lapin tutkimuslaitos Kevo

(päivitetty 27.5.2024)