Tukiopiskelijat maalasivat valokuvausseinän!
Mielenterveellisen opiskelukulttuurin puolesta taiteen keinoin
Taide on kulttuurin osa-alue, joka edistää ihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Siksi taidetta pitäisi päästä nauttimaan päivittäin opiskeluympäristössäkin taidemuseoiden ulkopuolella. Taide kuuluu kaikille opiskelijoille tulotasosta, koulutustaustasta, luokkastatuksesta, sukupuolesta, äidinkielestä ja muista henkilökohtaisista ominaisuuksista riippumatta.
Mietimmekin Mielen päällä –hankkeessa, miten voisimme tarjota yllätyksellisiä kohtaamisia taiteen kanssa. Elämyksiä, jotka jäävät mieleen ja rikastavat arkea yhdessä tai yksin koettuina. Elämyksiä, jotka ottavat kantaa mielenterveellisen opiskelun puolesta taiteen keinoin.
Nykyisessä epävarmuuden ajassa ihmiset ympäri maailmaa ovat käsitelleet korona-ahdistuksen tuomia tuntoja taiteen avulla. Esimerkiksi norjalaisen ekspressionistin Edward Munchin teos Huuto (1893-1910) on kirvoittanut virikkeitä pastisseille – toki kuuluisien taideteosten uudelleen tulkintoja on tehty runsaasti aiemminkin.
Mielen päällä –hanke innostui Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion (OSYK) taidekuvahaasteesta, joka kannustaa kaikkia kuvaamaan omia versiota kuuluisista taideteoksista. Valitsimme lähtökohdaksi kansallisgalleriaan lukeutuvan Hugo Simbergin teoksen Haavoittunut enkeli (1903). Se kertoo haavoittuvuudesta, tuen saamisesta ja yhteisöllisestä myötätunnosta. Nämä teemat ovat vahvasti Mielen päällä –hankkeen matalan kynnyksen vertaistukitoiminnan keskiössä.
Haavoittunut enkeli -mukaelmallamme kasvoaukkoineen viestittää, että haavoittunut enkeli voi olla kuka tahansa. Kuka tahansa meistä voi olla myös tukeva voima. Kaikilla on vastuu kannettavanaan mielenterveyttä edistävän opiskelukulttuurin luomisessa.
Valokuvausseinä huuhtoo häpeäleimaa ja harmaata melankoliaa tiehensä. Jokainen tarvitsee jossain vaiheessa opiskeluaan apua, eikä sitä tarvitse hävetä. Nykypäivän kaatunut enkeli ei enää peitä silmiään tai paina päätään alas nolostuen, vaan katsoo suoraan silmiin kontaktia ottaen, ehkäpä jopa iloiten avusta. Avun tarpeen myöntäminen ja tuen tarjoaminen ovat mahdollisuus lujittaa osapuolten yhteisöllisyyden kokemuksia.
Yhteen hiileen puhaltamisen meininkiä koettiin myös valokuvausseinää tehdessä. Seinän valmistamiseen osallistuivat sekä yliopiston puutyöverstaan työntekijät että maalaamisesta innostunut tukiopiskelijakaksikko. Arkisten kiireiden keskellä taideprojekti toi ihmisiä yhteen ja nostatti suupieliä ylöspäin. Valokuvausseinä seikkaili Publicumin pihalla hankkeen mielenterveysviikolla lokakuussa ja jatkaa mukana tulevissakin Mielen päällä –tapahtumissa.
Taide voi parhaimmillaan avata keskustelua siitä, keitä olemme, mistä tulemme ja minne haluamme olla matkalla. Se haastaa yliopistoyhteisöäkin pohtimaan arvoja ja sitä, minkälaisessa opiskelukulttuurissa elämme nykyään ja millaista opiskelun todellisuutta toivomme tuleville vuosille.
Lähde sinäkin yhteisössäsi luomaan taiteellisia kannanottoja mielenterveellisen opiskelukulttuurin tulevaisuudesta. Kun käytät Instagramissa kuvia julkaistessasi aihetunnisteita #mielenpäällä ja #vertaistuki, hanke tulee tilillään mukaan peukuttamaan mielettömän hienoa mielenterveystekoasi!
Kaisa-Riitta Aho
Mielen päällä –hanke
projektityöntekijä
Ps. Kompuroidessa tai omaa polkua pohtiessa muista, että auttava käsi on lähellä! Koulutetut tukiopiskelijat tarjoavat kanssaopiskelijoilleen tiedekuntarajat ylittävää vertaistukea kaikilla Turun yliopiston kampuksilla.
Lue lisää: Tukiopiskelijatoiminta | Mielen päällä (utu.fi)