Pilottikoulujen kehittämistyö päättyy lukukauden loppuessa
Kulunut syyslukukausi lähestyy loppuaan, ja ONNI-hankkeen kannalta se merkitsee tänä vuonna myös kehittämistyön päättymistä hankekouluissa. Tutkimustyö hankkeen osalta jatkuu tiiviisti vielä ensi vuoden maaliskuun loppuun saakka, mutta vuodenvaihteessa kehittämistoimenpiteet pilottikouluissa tulevat päätökseen. Lähes kaksivuotinen yhteistyö hankekoulujen turvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin kehittämisen merkeissä on pitänyt sisällään monia erilaisia tehtäviä, tarkastuksia ja uusien toimintatapojen käyttöönottoa. Kehittämistoimenpiteitä on tehty hankkeen 15 pilottikoulussa, minkä lisäksi hankkeessa on ollut mukana viisi verrokkikoulua, jotka ovat OVA-auditointien jälkeen kehittäneet itsenäisesti omaa turvallisuuskulttuuriaan.
Hankkeen alkupuolella sekä pilotti- että verrokkikouluissa toteutettiin Omatoimisen varautumisen arviointi (OVA), jossa tarkasteltiin kouluja rakenteellisen turvallisuuden, turvallisuusviestinnän ja -osaamisen sekä onnettomuuksiin varautumisen ja niiden ehkäisyn näkökulmasta. OVA:ssa esiin nousseita näkökohtia pilottikoulut pystyivät hyödyntämään laatiessaan lukuvuosikohtaista turvallisuuden kehittämissuunnitelmaa. Hankkeen aikana pilottikouluilla oli käytössään koulukohtaisen mentorin tuki paitsi kehittämissuunnitelman laatimisessa myös kaikissa muissa kehittämistoimenpiteissä.
Koulujen kehittämistyö ruokki hankkeessa toteutettavaa tutkimusta. Kouluissa toteutettiin muun muassa henkilöstön turvallisuusosaamisen kysely, jossa tarkasteltiin koulun henkilökunnan asenteita ja osaamista turvallisuuteen liittyen heidän itsensä arvioimana. Lisäksi hankekoulujen henkilökunta osallistui turvallisuuskulttuurin tasoa ilmentäviin fokusryhmähaastatteluihin. Turvallisuuskulttuurin tilanteen muutoksen ja kehittämistoimenpiteiden vaikutusten kartoittamiseksi Omatoimisen varautumisen arviointi, henkilöstön turvallisuusosaamisen kysely sekä fokusryhmähaastattelut toteutettiin hankekouluissa sekä hankkeen alussa että loppupuolella.
Koulut saivat hankkeesta käyttöönsä runsaasti turvallisuustyötä edistäviä materiaaleja, välineitä, toimintamalleja sekä täydennyskoulutusta. Hankkeessa tuotettiin yhteistyössä pilottikoulujen rehtorien kanssa Yhdenvertaisen puuttumisen opas (YPO) pilottikoulujen käyttöön. YPO:sta tehtiin koulujen henkilökunnan kokemuksiin perustuvaa käytettävyystutkimusta. Lisäksi pilottikouluissa on ollut käytössä esimerkiksi digitaalinen ONNI-verkkosovellus, joka on mahdollistanut muun muassa turvallisuusilmoitusten tekemisen sähköisesti sekä erilaisten koulukohtaisten turvallisuusdokumenttien ja toimintaohjeiden kokoamisen saavutettavasti samalle alustalle. Koulut ovat hyödyntäneet turvallisuustyön suunnittelussaan turvallisuuden vuosikelloa, ja kouluja on ohjeistettu esimerkiksi turvavarttien järjestämisessä henkilökunnalle turvallisuuspuheen ja -viestinnän lisäämiseksi. Hankkeen pilottikoulut ovat päässeet myös kartuttamaan turvallisuusosaamistaan osallistumalla ONNI:n turvallisuuskoulutuksen noutopöydän täydennyskoulutuksiin.
Hankkeen aikana kouluilla on ollut mahdollisuus jakaa kokemuksiaan turvallisuuden kehittämistyöstä hankekoulujen yhteisissä tapaamisissa työmaakokousten sekä erilaisten seminaarien merkeissä. Yhdessä tekemisen merkitys koulujen turvallisuuden kehittämistyössä on korostunut kaikessa toiminnassa läpi hankkeen. Tekemällä yhteistyötä kouluyhteisön jäsenten kesken, hankkeen sekä koulun monien sidosryhmien kanssa koulut ovat tunnistaneet itselleen merkityksellisiä turvallisuuden kehittämiskohteita, joita hankkeen aikana on myös edistetty. Olemmekin iloisia siitä, että ONNI-hankkeen tunnuslause on parivuotisen kehittämiskauden aikana käynyt hankekouluissa toteen: turvallinen koulu tehdään yhdessä!