Thomas ab Italia, tibi Tolosa -konsertti

Tuomas Akvinolaista (1225–1274), yliopisto-opettajaa ja yhtä keskiajan merkittävimmistä teologisista ajattelijoista juhlitaan kansainvälisesti kolmen perättäisen juhlavuoden sarjalla: vuosi 2024 muistaa hänen 750 vuotta sitten tapahtunutta kuolemaansa (7. maaliskuuta). Viime vuosi oli kanonisaation eli pyhimykseksi julistamisen  700-vuotisjuhla ja ensi vuonna tulee 800 vuotta Tuomaan syntymästä.

Juhlatrilogian kunniaksi Suomen Akatemian tutkimushanke ”Rethinking the Late Medieval Relic (c. 1200-1550)” ja Vox Silentii järjestävät juhlakonsertin Thomas ab Italia, tibi Tolosa Turun tuomiokirkossa sunnuntaina 28.1. klo 18 yhteistyössä Turun tuomiokirkon kanssa.

Illan ohjelma:

• Esitelmä ”Thomas ab Italia, tibi Tolosa – kuinka Tuomaan reliikkilipas matkasi Italiasta Toulouseen ja mitä sitten tapahtui” dosentti Marika Räsänen
  • Konsertti Thomas ab Italia, tibi Tolosa, lauluyhtye Vox Silentii yhdessä dominikaaniveli Marie-Augustinen kanssa
  • Kokonaiskesto n. 70 min
  • Vapaa pääsy, tervetuloa!

Miksi Tuomas, miksi tammikuussa?

Tuomas Akvinolaisen kirjallisen tuotannon merkityksen tunnusti jo paavi Johannes XXII, joka kanonisoi Tuomaan katolisen kirkon pyhimykseksi vuonna 1323. Kanonisaatioon kuitenkin vaikutti intellektuaalisia saavutuksia enemmän pyhimyksen maine, joka Tuomaaseen liitettiin erityisesti hänen kotiseuduillaan Etelä-Italiassa. Pyhimyksenä Tuomaasta tuli vähintään yhtä haluttu kuin yliopisto-opettajana: useat eri tahot vaativat hänen ruumistaan itselleen. Ruumis koettiin ihmeitä välittäväksi, arvokkaaksi reliikiksi.

Ruumiin lopullisesta kohtalosta päätti paavi Urbanus V, joka vuonna 1368 määräsi Tuomaan maalliset jäänteet siirrettäväksi Italiasta Ranskaan, dominikaanijärjestön haltuun. Ruumiin lepopaikaksi valikoitui Toulouse Ranskassa. Reliikit otettiin kaupungissa vastaan juhlallisin menoin 28. tammikuuta 1369.

Siirron (translatio) jälkeen tammikuun 28. päivää juhlittiin dominikaanisääntökunnassa, todennäköisesti myös Turun konventissa, korkeimman liturgisen arvoasteikon mukaan läpi koko keskiajan. Myös nykyisessä katolisessa kalenterissa päivä on Tuomaan juhlapäivä, tosin ei enää translaatiopäivä.

Juhlakonsertissa lauletaan samoja keskiaikaisia lauluja (13 kpl), joita dominikaanit lauloivat vuosittain 28. tammikuuta Tuomaan kunniaksi muutaman vuosisadan ajan ennen kuin laulut painuivat unholaan translaatiopäivän mukana. Laulujen sanoissa kuuluu matkakertomus Italiasta Toulouseen ja iloa siitä, että dominikaaniveljet pitkällisen työn jälkeen olivat vihdoin saaneet kunnioittamansa pyhimyksen reliikit omaan konventtiinsa.

***

Kansikuvana oleva maalaus ”Tuomas Akvinolaisen koulu” kuuluu Firenzen San Marcon konventin kokoelmiin. Teos on attribuoitu Zenobi Strozziin ja se ajoitetaan n. vuoteen 1450. Kuvaaja MR.