Ilmastonmuutoksen seuranta Varissuolla

Turun normaalikoulun Science-linjan luokat 1-9 ovat aloittaneet keväällä 2024 pitkittäistutkimuksen ilmastonmuutokseen liittyen. Tutkimus on suunniteltu osana Opetushallituksen rahoittamaa Kestävä Norssi-hanketta.

Mikä on pitkittäistutkimus?

Pitkittäistutkimuksessa tutkitaan tiettyä kohdetta ja sen muutosta pitkän aikavälin kuluessa. Tutkimusjakso kestää useita vuosia, joskus jopa vuosikymmeniä. Myös muutokseen vaikuttaneita tekijöitä analysoidaan.

Miksi?

Ilmastonmuutoksen seurannan avulla halutaan suunnata oppilaiden havainnointia lähiympäristössä tapahtuviin muutoksiin, kasvattaa oppilaiden ymmärrystä ilmastonmuutoksen seurauksista ja tukea oppilaiden kasvamista kestävästi ajatteleviksi kansalaisiksi.

Miten?

Jokainen Science-linjan luokka saa vuosittain yhden havainnoitavan kohteen, jonka tulokset he kirjaavat muistiin. Tulokset kirjataan ruokalan ilmastonmuutoksen seuranta -seinälle, johon piirtyy vuosi vuodelta kasvava viivadiagrammi. Tulokset ovat kaikkien nähtävillä.

Havainnoitavat muuttujat ovat

1. luokka

• Milloin koulun pihasta olevasta koivusta tippuu viimeinen lehti syksyllä?
  • Milloin näet ensimmäisen hiirenkorvan koulun pihan koivussa?

2. luokka

• Milloin ensilumi satoi Turun normaalikoulun pihalle?
  • Mikä on lumitilanne loppiaisen jälkeisenä maanantaina koulun lumenmittauspisteellä?

3. luokka

• Milloin Päivännousevanpolun pyörätie hiekoitetaan ensimmäisen kerran?
  • Milloin hiekat kerätään pois Päivännousevanpolut pyörätieltä keväällä?

4. luokka

• Milloin ensimmäiset leskenlehdet kukkivat? (havainnot koulumatkalta)

5. luokka

• Lokakuun ensimmäisen viikon lämpötilakeskiarvo
  • Tammikuun toisen viikon lämpötilakeskiarvo
  • Huhtikuun ensimmäisen viikon lämpötilakeskiarvo

Lämpötila mitataan noin kello 12 Turun normaalikoulun omalta sääasemalta.

6. luokka

• Syyskuun korkein lämpötila
  • Tammikuun alin lämpötila
  • Toukokuun korkein lämpötila

Lämpötila mitataan Turun normaalikoulun omalta sääasemalta.

7. luokka

• Kerro opettajalle, kun näet kevään ensimmäisen västäräkin koulun pihalla. Ota kuva, jos pystyt.

8. luokka

• Kerro opettajalle, kun näet kevään ensimmäisen kukkivan valkovuokon koulumatkalla. Ota kuva, jos pystyt.

9. luokka

• Milloin yläkoulun pihalla olevasta lehmuksesta tippuu syksyllä viimeinen lehti?

Osaan muuttujista vaikuttavat myös tekijät, jotka eivät liity varsinaisesti ilmastonmuutokseen. Näitä muuttujia on haluttu mukaan oppilaiden kanssa keskusteltaviksi.

» Kestävä Norssi