Järjestyssäännöt
Järjestyssäännöt turvaavat hyvinvointimme Turun normaalikoulun lukiossa. Lain mukaan kaikilla on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Toisen ihmisen kiusaaminen ja häirintä on kielletty. Lähtökohtana on, että käyttäydymme kunnioittavasti toisiamme kohtaan.
Yleisesti
- Kohtelemme toisiamme yhdenvertaisesti.
- Kunnioitamme jokaisen ihmisen koskemattomuutta.
- Kunnioitamme jokaisen oikeutta tulla kuulluksi.
- Emme syrji tai loukkaa ketään.
- Kielenkäyttömme on asiallista ja muita kunnioittavaa.
Työympäristö
- Pidämme huolta ympäristöstä, jossa työskentelemme, syömme, liikumme ja oleilemme. Huolehdimme omalta osaltamme, että koulun tilat pysyvät siisteinä ja viihtyisinä. Siivoamme jälkemme ja viemme tavarat paikoilleen.
- Koulussa ja sen alueella sekä kaikilla koulun järjestämillä retkillä emme tupakoi tai käytä päihteitä.
- Noudatamme turvallisen liikenteen sääntöjä.
- Pysäköimme kulkuvälineet vain sallituille paikoille.
Opiskelu
- Osallistumme opetukseen, ellei meille ole myönnetty siitä vapautusta.
- Suoritamme tehtävämme tunnollisesti sovitussa aikataulussa.
- Tulemme ajoissa oppitunnille tarvittavat opiskeluvälineet mukanamme.
- Luomme omalta osaltamme myönteistä opiskeluilmapiiriä.
- Arvostamme omaa ja toisen tekemää työtä.
- Annamme rakentavaa palautetta.
- Otamme vastuuta omasta opiskelustamme.
Menettelytavat rike- ja häiriötilanteissa
Opiskelijaa, joka ei noudata lukion järjestysääntöjä, häiritsee opetusta tai käyttäytyy muuten sopimattomasti, voidaan ojentaa kurinpitokeinoilla.
Oppitunnin häirintä, epäasiallinen käytös ja myöhästyminen
Oppitunnin häirintä ja epäasiallinen käytös
- Epäasiallisesta käyttäytymisestä ja oppitunnin häirinnästä sanotaan kerran ja asiasta laitetaan Wilma-merkintä.
- Jos opettaja joutuu huomauttamaan toisen kerran, opettaja käy kasvatuskeskustelun opiskelijan kanssa ja tieto siitä lähetetään Wilma-viestillä ryhmänohjaajalle, nuorelle ja huoltajalle sekä vararehtorille. Opettaja laittaa häiriömerkinnän Wilmaan.
- Jos epäasiallinen käytös tai oppitunnin häirintä jatkuu, keskustelee vararehtori opiskelijan kanssa. Siitä lähtee viesti huoltajalle ja ryhmänohjaajalle ja laitetaan merkintä Wilmaan.
- Jatkuvasta ja toistuvasta epäasiallisesta käytöksestä ja oppitunnin häirinnästä kutsuu rehtori sekä nuoren, alaikäisen nuoren huoltajan ja ryhmänohjaajan keskusteluun. Jatkuva epäasiallinen käytös voi johtaa kirjalliseen varoitukseen tai siihen, että nuori ei saa osallistua koulun järjestämiin retkiin ja matkoihin.
Myöhästelyt
- Opettaja huomauttaa myöhästymisestä ja merkitsee sen Wilmaan.
- Toistuvasta myöhästelystä käydään keskustelut samoin kuin epäasiallisen käytöksen ja tunnin häirinnän kohdalla.
Näin toimimme:
Tunneille saavutaan täsmällisesti. Jos opiskelija saapuu myöhässä, hän pääsee tunnille 15 minuuttia tunnin alkamisen jälkeen tai muussa opettajan hyväksi katsomassa kohdassa. Tästä merkitään Wilmaan myöhästyminen.
Mikäli opiskelija saapuu vielä myöhemmin (> 15 min), hänelle merkitään poissaolo. Opettaja päästää opiskelijan tunnille hyväksi katsomassaan kohdassa.
Myöhästymisestä ilmoittaminen (aika ja syy): opiskelijan tulee ilmoittaa myöhästymisestään ja sen syystä viimeistään 15 min ennen oppitunnin alkua.
Myöhästymiset vaikuttavat arviointiin. Kaikkien poissaolojen syy tulee aina selvittää joko Wilman kautta tai erillisellä todistuksella. Alaikäisen opiskelijan huoltaja merkitsee Wilmaan poissaolon syyn.
Jos opettaja on myöhässä yli 15 min, tulee opetusryhmän opiskelijoiden ottaa yhteyttä rehtoriin, vararehtoriin tai opinto-ohjaajaan.
Luvattomat ja selvittämättömät poissaolot
Lukuvuoden alussa, sekä opintojakson alussa tarvittaessa, tehdään kaikille selväksi poissaolojen vaikutus opintojakson suorittamiseen ja miten poissaolot korvataan.
Opiskelija keskustelee aineenopettajan kanssa poissaoloista.
Jos poissaoloja on runsaasti useissa aineissa, ryhmänohjaaja ottaa puheeksi opiskelijan kanssa ja on yhteydessä huoltajaan
Ryhmänohjaaja konsultoi tarvittaessa opiskeluhuoltoa ja jos poissaolot jatkuvat, ryhmänohjaaja kutsuu pp-palaverin tai mar-kokouksen koolle
Lukion tehostetut tukitoimet ja seuranta käynnistetään jos opiskelija on poissa 1 kk ilman selkeää, yhtenäistä syytä, hänelle voidaan kirjoittaa erotodistus ja ohjauksen avulla saattaa muuhun opiskelupaikkaan
Tehtävien laiminlyönti ja suoritusten vähäisyys
- opintojakson alussa sovitaan arvioinnista ja opintojakson tehtävistä
- keskustelu opettajan kanssa
- jos useissa aineissa sama tilanne, ryhmänohjaaja ottaa yhteyttä huoltajaan
- ryhmänohjaaja kutsuu palaverin (opiskelija, huoltaja, ryhmänohjaaja) koolle
- yksilöllinen, moniammatillinen opiskeluhuoltopalaveri, tilanteen monipuolinen selvitys
Tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö
Tupakointi ja tupakkatuotteiden käyttö (sisältäen nikotiinipussit ja sähkötupakan) on kielletty. Jos opiskelija nähdään käyttävän niitä koulussa, koulun alueella tai koulun järjestämällä matkalla tai retkellä, asiasta keskustellaan nuoren kanssa ja kerrataan lukion säännöt ja asiaan liittyvä laki. Lisäksi alaikäisen huoltajaa tiedotetaan asiasta.
Päihteiden käyttö
Mikäli lukiolaisella on päihteitä mukana koulussa, ne takavarikoidaan. Jos nuori esiintyy silminnähden päihtyneenä koulussa ja /tai koulun tilaisuudessa, poistetaan hänet koulusta loppupäiväksi.
Alaikäisen huoltajaa tiedotetaan asiasta ja tehdään lastensuojeluilmoitus.
Järjestetään yksilöllinen opiskeluhuoltopalaveri, jossa sovitaan jatkotoimenpiteistä ja vastuunjaosta. Sopimusten mukaan tilannetta seuraa lukion moniammatillinen ryhmä.
Vilppi ja plagiointi
Plagiointi tarkoittaa vilppiä kirjoitelmien, esseiden, tutkielmien ym. kirjallisten töiden laadinnassa, tietojen luvatonta lainaamista, puutteellista viittaamista toisen tekstiin ja toisen henkilön laatiman tekstin esittämistä omissa nimissä. Se on jonkun toisen kirjoittaman tekstin, lauseiden, kappaleiden tai koko työn kirjallista varastamista, jopa toisen henkilön ajatusten ja ideoiden esittämistä ilman asianmukaisia lähdetietoja. Tässä yhteydessä vilpillisenä menettelynä voidaan pitää myös toisen henkilön tekemän tai yhteistyönä toteutetun työn esittämistä henkilön omana. Myös lainattujen taulukoiden, diagrammien, kuvien ja kaunokirjallisuuskatkelmien lähde on ilmoitettava.
Jos opettaja opiskelijaa kuultuaan katsoo, että plagiointi tai vilppi on ilmeinen:
• 1.kerta: Jos opettaja epäilee vilppiä, opettaja on velvollinen keskustelemaan opiskelijan kanssa. Jos vilppi todetaan tapahtuneeksi, opettaja informoi ryhmänohjaajaa (RO) ja rehtoria tapahtuneesta. RO kirjauttaa tiedon hallinto-ohjelmaan. RO informoi myös alaikäisen opiskelijan huoltajia tapahtuneesta.
Opettaja hylkää opiskelijan ko. suorituksen. Suoritusta ei voi uusia, mikä vaikuttaa opintojakson arviointiin alentavasti. Opiskelija myös menettää mahdollisuuden saada palautetta työstään.
• 2.kerta, plagiointi tai vilppi on ilmeinen: Opettajalla, RO:lla, opiskelijalla ja rehtorilla sekä alaikäisen opiskelijan huoltajalla on yhteinen keskustelu. Rehtori opiskelijaa kuultuaan antaa opiskelijalle kirjallisen varoituksen. Rehtori kirjaa tiedon kirjallisesta varoituksesta hallinto-ohjelmaan. RO kirjaa käydyn keskustelun hallinto-ohjelmaan.
• 3.kerta, plagiointi tai vilppi on ilmeinen: Mikäli oppilas jää lukioaikanaan kolmannen kerran kiinni plagioinnista, rehtorin harkintavaltaan jää opiskelijaa kuultuaan koulusta määräajaksi erottamisen prosessiin ryhtyminen.
Tekoälysovellusten käyttö opiskelussa
Tekoälysovellukset ovat jatkuvasti kehittyviä, tulevaisuuden apuvälineitä työelämässä ja siksi sekä opettajien että opiskelijoiden on tärkeää perehtyä tekoälysovellusten toimintaperiaatteisiin, ominaisuuksiin ja käyttöön.
Tekoälyä voi käyttää opiskelun tukena, mutta se ei korvaa opiskelijan omaa oppimista. Tekoälysovelluksia voi käyttää apuna ideointiin sekä asioiden yhdistelyyn ja toistamiseen, mutta ajattelutyö on edelleen tehtävä itse. Jos opiskelija hyödyntää tekstin, kuvien tai muun sisällön tuottamisessa tekoälyä, hän on itse vastuussa sen oikeellisuudesta ja asianmukaisesta viittaamisesta lähteisiin. Tekoälysovelluksen käyttö on aina merkittävä selvästi näkyviin.
Tekoälysovellusten käytöstä opintojaksolla sovitaan jakson alussa tai tarvittaessa. Opettajalla on oikeus päättää, ettei opintojaksolla tai yksittäisessä työssä saa käyttää tekoälysovelluksia.
Omaisuuden turmeleminen ja turvallisuuden vaarantaminen
Koulun tai toisen opiskelijan omaisuuden turmeleminen
Rehtori varmistuu siitä, mitä on tapahtunut esim. haastattelemalla, valvontakameran tallenteesta jne.
Rehtori pitää palaverin asianosaisten kesken ja asiasta ja mahdollisesta omaisuuden korvaamisesta sovitaan tilanteen mukaan.
Tarvittaessa rehtori on yhteydessä poliisiin.
Luvattomien esineiden hallussapito
Asian tultua tietoon opiskelijaa pyydetään luovuttamaan esine opettajalle tai rehtorille. Mikäli opiskelija ei luovuta esinettä eikä myönnä hallussapitoa, kaksi henkilökuntaan kuuluvaa suorittaa tarkastuksen.
Esine takavarikoidaan ja tilanteesta riippuen esineen saa koulupäivän jälkeen kotiin vietäväksi tai se luovutetaan alaikäisen huoltajalle.
Opettaja tai rehtori tekee ilmoituksen alaikäisen huoltajalle ja tilanteesta riippuen asiasta ilmoitetaan poliisille.
Häiritsevä tai turvallisuutta vaarantava opiskelija
Opettajalla tai rehtorilla on oikeus poistaa opiskelija luokkahuoneesta, koulun tilaisuudesta ja koulun alueelta.
Opettajalla ja rehtorilla on tarvittaessa oikeus käyttää tarpeellisia voimakeinoja opiskelijan poistamiseen opiskelijan iän, uhkaavuuden ja kokonaistilanteen mukaan.
Turvallisuuden vaarantumisesta tehdään ilmoitus poliisille.
Myös netissä tapahtuva uhkailu ilmoitetaan poliisille.
Järjestyksenpitotoimet
Kirjallinen varoitus voidaan antaa lukiolain 41§ mukaan, jos opiskelija
- häiritsee opetusta toistuvasti
- rikkoo järjestystä
- menettelee vilpillisesti
Ennen kirjallista varoitusta opiskelijaa on kuultava ja hankittava muu tarpeellinen selvitys. Ennen kurinpitorangaistuksen antamista on alaikäisen opiskelijan huoltajalle varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Kirjallinen varoitus annetaan rehtorin toimesta.
Erottaminen määräajaksi
Jos rikkomus on vakava tai jos opiskelija jatkaa edellä tarkoitettua epäasiallista käyttäytymistä kirjallisen varoituksen saatuaan, hänet voidaan erottaa oppilaitoksesta määräajaksi, enintään yhdeksi vuodeksi, oppivelvollinen kuitenkin enintään 3 kuukaudeksi.
Ennen määräaikaista erottamista opiskelijaa on kuultava ja hankittava muu tarpeellinen selvitys. Myös alaikäisen opiskelijan huoltajalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Päätöksen erottamisesta määräajaksi tekee rehtori.
Tuomioistuimessa käsittelyssä olevat asiat ja opiskelijan erottamisprosessiin päätyvät asiat käsitellään ja ratkaistaan aina tapauskohtaisesti. Vakavat ja toistuvat rikkomukset koulupäivän aikana voivat johtaa myös rikosilmoitukseen ja/tai lastensuojeluilmoitukseen. Jos opiskelija on tutkimuksen alaisena rikoksesta, häneltä voidaan tutkimuksen ajaksi pidättää oikeus opiskeluun, jos se opiskelijan tekemäksi epäiltyyn rikokseen tai siihen liittyviin seikkoihin nähden on perusteltua. Tämä tehdään yhteistyössä tutkinnanjohtajan kanssa.
Periaatteet hallinnon yleisten oikeusturvaperiaatteiden noudattamiseen kurinpitokeinoja käytettäessä
Jos päädytään kurinpitotoimen käyttämiseen, asianomaista opiskelijaa tulee kuulla. Opiskelijalla on aina oikeus vaatia huoltajan läsnäoloa kuulemistilaisuudessa. Kuulemisen suorittaa rehtori, jos hän ei ole asianosaisena käsiteltävässä asiassa. Jos hän on asianosainen, apulaisrehtori hoitaa asian. Kuuleminen kirjataan ja sen allekirjoittavat rehtori, asianomainen opiskelija ja mahdollisesti paikalla oleva huoltaja.
Keinojen käytön tulee perustua asiallisiin, yleisesti hyväksyttäviin ja objektiivisiin syihin. Samanlaisista teoista tulee tekijästä riippumatta määrätä samanlainen seuraamus, kuitenkin siten, että tekojen toistuminen voidaan ottaa huomioon raskauttavana tekijänä. Kurinpitoseuraamusten tulee olla oikeassa suhteessa tekoon, eikä niitä saa käyttää asiaan kuulumattomassa tarkoituksessa, kuten esimerkiksi häpäisemistarkoituksessa.
Kesken jäänyt opintojakso
Opiskelijalle annetaan arvosanan tilalle K (kesken), jos häntä ei voi arvioida liiallisten poissaolojen tai puuttuvien suoritusten takia.
Jos opiskelija on ollut poissa opetuksesta yli neljä kertaa, eikä ole tehnyt opettajan hänelle määräämiä korvaavia tehtäviä, saa hän jaksotodistukseen kirjaimen K.
Jos opiskelijaa ei voi arvioida puuttuvien osasuoritusten takia, saa hän jaksotodistukseen kirjaimen K.
Opintojakson suorittaminen K-kirjaimen poistamiseksi:
- Opiskelija suorittaa opettajan hänelle osoittamat, poissaolot korvaavat tehtävät ja puuttuvat osasuoritukset seuraavan jakson aikana. Tällöin kesken jääneen opintojakson valmiit osasuoritukset jäävät voimaan. Opettaja harkitsee opiskelijan kohdalla, onko tällä oikeutta osallistua jakson päättyessä kokeeseen vai ei.
- Opiskelija suorittaa koko opintojakson itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaan. Hänellä on kaksi jaksoa aikaa suorittaa opintojakso itsenäisesti, eikä kesken jääneen opintojakson valmiita osasuorituksia lueta hyväksi. Turun normaalikoulun lukion opetussuunnitelmassa määritellään, mitä opintojaksoja ei voi suorittaa itsenäisesti.
- Opiskelija suorittaa koko opintojakson osallistumalla uudelleen opetukseen. Joskus opintojakso järjestetään vasta seuraavana vuonna.
Jakson alettua opiskelija ei voi jättää pois valitsemaansa opintojaksoa, vaan se pitää suorittaa loppuun. Kaikki poissaolot on aina selvitettävä.