Thinglink – Harjoittelijan apulainen ja musaopen pelastaja

Turun normaalikoulussa harjoittelee vuosittain n. 270–300 luokanopettajaopiskelijaa. Käytännössä harjoittelijat treenaavat kaikkien aineiden opettamista neljässä eri jaksossa. Näin ollen myös musiikin luokassa vierailee lukuvuositasolla melkein 300 harjoittelijaa.

Musiikinopettajan näkökulmasta harjoittelumäärä on sekä rikkaus että haaste. On hienoa päästä vaikuttamaan kaikkien luokanopettajaksi opiskelevien asenteeseen musiikkia kohtaan. Samalla suuren harjoittelumäärän ohjaaminen vaatii kuitenkin hyvät työkalut ja rutkasti kärsivällisyyttä.

Musiikin harjoitteluohjauksessa työkalukilpailun ylivertainen voittaja on Thinglink. Raflaavan linkin taakse (https://www.bit.ly/norssinmusaluokka) on koottu harjoittelijoille vastaukset ”usein kysyttyihin kysymyksiin” kolmessa eri kategoriassa: alkuopetus, bändisoitto ja pedagogiset vinkit.

Jokaisen otsikon takaa paljastuu alakoulun musiikin luokan 360-kuva, josta pääsee tageja täppäämällä tutustumaan otsikon mukaisiin aiheisiin.

Alkuopetus-sivun kautta voi tutustua esimerkiksi työrauhavinkkeihin, alkuopetukseen liittyviin soittimiin ja niiden soittotekniikoihin sekä luokan erityisvoimia sisältäviin pehmoleluihin.

Sivustolta voi myös helposti tarkastaa käytettävissä olevien soittimien määrän. Tämä vähentää oleellisesti harjoittelijoiden stressiä tuntien suunnitteluvaiheessa, kun tieto käytettävissä olevista soittimista, niiden käyttötavoista sekä sijainnista opetusvideoineen on helposti saatavilla.

Bändisoitto-linkin takana on runsaasti opetusvinkkejä bändisoittimiin. Sieltä on löydettävissä käytettävät rumpukompit videoineen sekä muiden soittimen soittotavat ja perusteet soittimien kanssa toimimisesta. Videoiden avulla on helppo harjoitella kotona opetettavat asiat etukäteen.

Jokaiselta sivulla on linkki myös soitinvarastoon. Sieltä löytyvät kaikki mahdolliset soittimet, joita musatunnilla voidaan käyttää. Esimerkiksi Suzuki ToneChimes -kellot ovat aiheuttaneet ihmetystä ja ihailua.

Thinglinkin käyttöönotto oli semityöläs prosessi (lähes kokonainen joululoma) vanhalla käyttöliittymällä. Nykyinen versio on huomattavasti loogisempi ja helpompi käyttää. Kokonaisuudessa sivusto on helpottanut valtavasti ohjaavan opettajan työtä ja pienentänyt ohjattavan massan kanssa käytävää dialogia. Nykyään kysymysten sadellessa voi perustellusti kysyä: ”Joko tarkistit asian Thinglinkistä?”

Tomi Oravala
alakoulun musiikin lehtori