Opettajien Erasmus+ -blogi

Turun normaalikoulun lukiolla on meneillään Erasmus+ hanke 1.9.2023 – 28.2.2025 välisenä aikana. Monikulttuuriselta Varissuolta monikulttuuriseen Eurooppaan (MOVE) -hankkeen aikana Norssin opettajat tekevät liikkuvuuksia Ranskaan, Espanjaan, Saksaan, Kreikkaan, Ruotsiin ja Irlantiin ja kirjoittavat retkiltään matkakertomuksen.

Tunnetaitoja Teneriffalta 27.11. - 2.12.2023

Me kolme Turun Norssin lukion opettajaa vietimme joulukuussa 2023 antoisan Erasmus+-viikon La Lagunassa Teneriffalla. Kurssille ”Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention” osallistui lisäksemme opettajia Irlannista, Latviasta ja Ruotsista. Tavoitteena oli saada työkaluja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen luokassa. Pääsimme tekemään monenlaisia käytännön harjoituksia, joista hyödymme työssämme, ja hauskaa oli! Kurssiin kuului myös retki Teide-tulivuoren juurelle.
 
Poimimme muutaman vinkin jaettavaksi: 

1. Uuteen ryhmään tutustuminen voidaan tehdä esimerkiksi “Lumipallo”-harjoitteen avulla, jossa jokainen kirjoittaa kolme asiaa itsestään erillisille lapuille. Laput rypistetään “lumipalloiksi” ja niitä heitellään luokassa. Tämän jälkeen jokainen poimii lattialta kolme lappua ja yrittää löytää lappujen kirjoittajat. Lopuksi esitellään ryhmän jäsenet lappujen avulla toisille.

2. Tunneälyä voidaan harjoittaa “Tunnepuhelimen” avulla. Ryhmä asettuu jonoon. Viimeinen jonossa valitsee hiljaa mielessään taululla olevasta listasta tunteen, koputtaa edessä olevaa olalle ja näyttelee tunteen hänelle. Hän puolestaan koputtaa edellään olevaa olalle ja näyttelee tunteen tälle. Muut odottavat silmät suljettuina vuoroaan. Lopuksi jonon ensimmäinen arvaa, mikä tunne oli kyseessä.

3. Hyväntahtoisuutta voidaan edistää arjen pienillä teoilla. Oiva keino tähän on “Hyväntahtoisuuden hillopurkki”. Jokainen ryhmäläinen kirjoittaa lapulle päivittäin 1–3 asiaa. Lappuun voi kirjoittaa esimerkiksi siitä, mitä hyvää on tehnyt muille tai mitä kivaa itselle on tapahtunut. Lappuun voi myös laittaa jonkin kehun ryhmän jäsenestä. Laput laitetaan hillopurkkiin ja luetaan ääneen viikon päätteeksi.
 
Keskellä pimeintä syksyä oli virkistävää päästä vaihteeksi itsekin opiskelemaan.
 
Mari, Terhi ja Sara

Kielitaitoa ja kulttuuria Nizzassa 23. - 29.10.2023

 

Ankeana lokakuun lopun viikkona pääsin nauttimaan Nizzan +20 asteen lämmöstä ja Välimeren auringosta. Sen lisäksi, että sain hyvän annoksen D-vitamiinia, sain nauttia oikein hyödyllisestä ja miellyttävästä opettajille tarkoitetusta kielikurssista.

Varsinaisia oppitunteja pienessä 3 hengen ryhmässä oli joka aamupäivä, ja iltapäivät jatkuivat täydellisessä kieli- ja kulttuuri-immersiossa muiden ryhmäläisten kanssa. Pienessä ryhmässä oppitunnit olivat hyvin intensiivisiä. Tunnit koostuivat lähinnä keskusteluista, joihin opettaja oli kyllä valinnut materiaalia, mutta emme aina aivan pysyneet aiheessa vaan keskustelut etenivät omalla painollaan, puheliaista opettajista kun oli kyse. Varsinkin yksi kollega oli vähintään yhtä edistynyt tai vielä edistyneempi kuin minä, joten kykenimme osallistumaan täysipainoisesti. Nuori kurssinvetäjämme kyllä pystyi myös tuomaan lisäarvoa, varsinkin kulttuurin osalta, mutta myös sanastollisesti.

Tärkein anti oli kuitenkin totaalinen sukeltaminen suulliseen kieleen sekä ranskalaiseen kulttuuriin 9-10 tuntia päivässä. Suullinen kielitaitoni sai kaipaamaani buustia ja päivitystä. Kurssista oli myöskin se hyöty, että nyt minulla on Sloveniassa tuttu opettajakollega, jonka kanssa voin tehdä oppilasprojekteja etänä. Lisäbonuksena sain hyviä kuvia käytettäväksi IB-lukion suullisissa kokeissa, joissa opiskelijan ja opettajan välinen keskustelu lähtee liikkeelle opiskelijan kuvailemasta kohdekulttuuriin liittyvästä kuvasta.

Yhdistin matkaan myös muutaman oman päivän, jotta saatoin käydä tervehtimässä vanhoja ystäviä. Tässä matkassa yhdistyivät siis hienosti huvi, hyvinvointi ja ammatillinen hyöty.

Pia

 

Job-shadowing jätti jäljen 15. - 19.4.2024

Saimme huhtikuussa 2024 viettää viisi arvokasta päivää Katedralskolanin vieraana Skarassa, Ruotsissa, tarkemmin IB:n ruotsin ja äidinkielen opettajan Helena Runelidin ”varjoina”. IB-sensorinakin toimiva Helena otti meidät vastaan avosylin, ja seurasimme hänen työviikkoaan hyvinkin tarkasti. Pääsimme mukaan IB-kokouksiin ja lopuksi kivaan, yhteiseen illanviettoon ruotsalaisten kollegoiden kanssa.


Tällainen kollegan työn havainnoiminen toisenlaisessa koulukulttuurissa osoittautui erittäin mielenkiintoiseksi. Katedralskolan i Skara itsessään on suuri koulu, mutta sen IB-osasto on kutistunut merkittävästi. Opetus pienissä A-ja B-kielen sekaryhmissä on hyvin henkilökohtaisesti räätälöityä, mikä puolestaan näkyi välittömyytenä ja myönteisenä tunnelmana. Eniten ehkä yllätti se, että kansallisen lukion äidinkielen opsia ja sen vuoksi oppimateriaalejakin uusitaan selvästi harvemmin kuin mihin olemme tottuneet omassa työssämme.

 

Utöver en inblick i det svenska skolsystemet, gav skuggningen oss konkreta tips på bokval och nya bekantskaper med svenska författare. Vi fick idéer för hur gemenskapen i skolan kunde ökas, till exempel bjöd IB-studerandena varandra på fika en gång i månaden. Dessutom fick vi ta del av Skaras mångsidiga historia och hittade även där kopplingar till litteraturen, bland annat fick vi skåda Sveriges äldsta bok Skaramissalet. Besöket gav oss förutom nya insikter också nya kontakter och en möjlighet till samarbete över landsgränserna.

Sara ja Linda