Hakkuukiintiöt ja hiilinielujen määrä puhuttivat metsäraadin kannanoton vastaustilaisuudessa

Lapin liiton vihreän siirtymän jaosto julkisti vastauksensa Lapin metsäraadin kannanottoon maanantaina 20.2.2023 pidetyssä avoimessa verkkotilaisuudessa. Tilaisuudessa oli paikalla vastausta kuulemassa Lapin metsäraadin jäseniä, vihreän siirtymän jaoston jäseniä sekä muita Lapin alueen metsätoimijoita.  Metsäraati, joka kannanotossaan antoi suosituksia Lapin metsien ilmastoviisaasta ja oikeudenmukaisesta käytöstä, oli Lapin liiton ja FACTOR-hankkeen tutkijoiden yhdessä koolle kutsuma ja koostui 33 satunnaisesti valituista Lapin maakunnan asukkaasta.

Tilaisuus alkoi Luonnonvarakeskuksen tutkimuspäällikkö Katriina Soinin esittelyllä, jossa hän kertoi metsäraadin tehtävästä ja sen tuottamasta kannanotosta. Metsäraati on saanut näkyvyyttä niin paikallisessa kuin kansallisessa mediassa ja sen innoittamana on käyty keskustelua Lapin metsien käytöstä myös sosiaalisen median puolella. Metsäraatia on myös käytetty esimerkkinä siitä, miten kansalaisia voidaan osallistaa ajankohtaisten kysymysten käsittelyyn. Sekä kannanotto että kansalaisraadin toteutusprosessi on herättänyt kiinnostusta.

– Metsien käyttö puhututtaa nyt laajalti hiilineutraalisuustavoitteeseen, vihreään siirtymään ja EU:n ennallistamisasetukseen liittyen. Kansalaisten osallistuminen päätöksentekoon perinteisen edustuksellisen demokratian rinnalla on myös ajankohtainen aihe, ja erilaisista kansalaisosallistumisen muodoista haetaan nyt kokemuksia. Metsäraati on myös tästä syystä saanut huomiota, Soini toteaa.

Vihreän siirtymän jaoston vastauksen tilaisuudessa esitteli Lapin liiton kestävän kehityksen asiantuntija Hanna-Leena Pesonen. Pesonen kiitti metsäraatia sen kattavasta perehtymisestä Lapin metsien kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön, ja ilmoitti jaoston sitoutuvan edistämään monia raadin tekemiä suosituksia osana Lapin Green Deal -tiekarttaan sisältyviä ilmastoviisaan ja kestävän metsien käytön ja luontokadon pysäyttämisen tavoitteita. Pesosen mukaan vihreän siirtymän jaosto tulee viemään raadin kannanottoa ja sanomaa eteenpäin myös esimerkiksi Lapin metsäneuvostolle ja Metsähallitukselle.

Pesonen esitteli tapahtumassa keskeisimpiä keinoja, joilla Vihreän siirtymän jaosto pyrkii edistämään metsäraadin suosituksia. Näitä ovat esimerkiksi raadin ehdottaman Lapin metsien tilannekatsauksen toteuttaminen sekä yksityisten metsänomistajien motivoiminen metsien kestävään käyttöön ja suojeluun. Pesonen kävi kattavasti läpi jo käynnissä olevia ohjelmia ja toimia, joilla tällä hetkellä turvataan Lapin metsien monimuotoisuutta. Pesonen kertoi myös jaoston halusta lisätä osaamista vihreän siirtymän teemoissa.  Jaosto voisi esimerkiksi tehdä aloitteita alueen metsätoimijoille uusista hankkeista, joissa järjestettäisiin koulutusta aluekehittäjille ja kaikille kiinnostuneille metsien merkityksestä ilmastonmuutoksen hillinnässä ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisessä.

Verkkotilaisuudessa käyty keskustelu jaoston vastauksesta sekä Lapin metsien nykytilasta ja tulevaisuuden käytöstä oli hyvin aktiivista. Laajat ja keskenään ristiriitaiset tarpeet metsien käytölle näkyvät jännitteinä esimerkiksi hakkuumäärien kasvattamisen ja hiilinielujen turvaamisen välillä. Erityisesti metsäraadin ehdottama metsien hakkuukiintiö ja sen toteuttamisen esteet yksityisten ja valtion omistamissa metsissä herättivät tilaisuudessa paljon keskustelua ja kysymyksiä, joihon ottivat aktiivisesti kantaa paikalla olleet metsäalan asiantuntijat eri organisaatioista.

Myös Lapin alueella tehdyt metsäteollisuuden investoinnit ja niiden raaka-ainetarpeet pohdituttivat. Tähän tarjottiin ratkaisuksi puutuotteiden jalostusasteen ja arvonlisän nostamista. Katriina Soini reflektoi keskustelua:

– Kaiken kaikkiaan sekä raati että tässä tilaisuudessa käyty keskustelu osoittivat, että metsäasioista on mahdollista luoda yhteistä ymmärrystä ja kasvattaa keskinäistä luottamusta, vaikka lähtökohdat ja tavoitteet metsien käytölle ovat erilaiset. On tärkeää luoda jatkossakin tällaiselle keskustelulle ja osallistumiselle paikkoja ja puitteita.

FACTORin tutkijat jatkaa metsäraatiin liittyvien aineistojen analysointia ja raadin vaikuttavuuden arviointia.

Lue Lapin Metsäraadin kannanotto tästä

Lue Lapin liiton Vihreän siirtymän jaoston vastaus tästä

Katso Lapin Vihreän siirtymän jaoston vastauksen julkistamistilaisuus tästä

Lue Luonnonvarakeskuksen tutkimuspäällikkö Katriina Soinin esitys Metsäraadista täältä