Ilmoittaudu mukaan BASIC vanhemmuusryhmän ohjaajakoulutukseen – Koulutus järjestetään ensimmäistä kertaa suomenkielisenä!

BASIC vanhemmuusryhmän ohjaajakoulutuksen mainoskuva. Kuvassa lapsi ja kouluttaja Nina Simonen.

Ihmeelliset vuodet -ohjelman BASIC vanhemmuusryhmän ohjaajakoulutuksen ilmoittautuminen on käynnistynyt. Koulutus järjestetään Helsingissä Original Sokos Hotel Presidentissä 27.-29.3.

BASIC sisältää ryhmämuotoiset ohjelmat alle kouluikäisten ja alakouluikäisten lasten vanhemmille. Vanhemmuusryhmässä tuetaan vanhempia ottamaan käyttöön vaikuttaviksi todettuja myönteisen kasvatuksen keinoja kotona lasten kanssa. Viikoittaisissa, noin kahden tunnin ryhmätapaamissa korostuvat vertaisryhmäkeskustelut ja -tuki sekä keskittyminen perheiden yksilöllisiin tavoitteisiin ja voimavaroihin.

Koulutuksessa osallistuja saa tietoa Ihmeelliset vuodet -ohjelmasta ja sen perusperiaatteista. Koulutuksen aikana käydään läpi ryhmämuotoisia työtapoja, joiden avulla voidaan lisätä vanhemman ja lapsen positiivista vuorovaikutusta ja vähentää lapsen negatiivista ei-toivottua käytöstä.

Tänä vuonna koulutus järjestetään ensimmäistä kertaa suomenkielisenä. Kouluttajana toimii ensimmäinen Suomeen koulutettu Ihmeelliset vuodet -mentor Nina Simola, joka on työskennellyt ohjelman parissa vuodesta 2016. Hän on sertifioitunut ryhmänohjaaja sekä peer-coach, eli menetelmäohjaaja Ihmeelliset vuodet -ohjelmassa. Hän ohjaa aktiivisesti ryhmiä ja tekee menetelmäohjausta.

– Kolme päivää kestävän koulutuksen aikana käymme läpi ohjelman kannalta keskeisiä ryhmänohjaukseen liittyviä asioita, kuten vanhempien tukemista ja kannustamista, kotitehtäviä, viikoittaisia puhelinsoittoja, käytännön harjoitteiden ohjaamista ja materiaalin käyttöä. Osallistujat saavat koulutuksesta valmiudet lähteä vetämään omia vanhemmuusryhmiä, Simola kertoo.

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen järjestämälle kurssille mahtuu 20 osallistujaa ja sen hinta on 780 euroa (+alv). Osallistumismaksu sisältää aamu- ja iltapäiväkahvit sekä koulutusmateriaalit.

> Ilmoittaudu koulutukseen

> Lue lisää koulutuksesta

Ihmeelliset vuodet on Suomessa yli 15 vuotta käytössä ollut näyttöön perustuva ryhmämuotoinen ohjelmakokonaisuus, jolla tuetaan käytöksellään oirehtivia ja käytöshäiriöisiä lapsia, heidän perheitään sekä lasten ja perheiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Ihmeelliset vuodet -ohjelman kansallinen kotipesä toimii Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa.