Kaksi aikuista esittelee pehmosydämiä päiväkoti-ikäiselle lapselle

Ryhmänhallintaohjelma (TCM) ammattikasvattajille

Tämä ryhmämuotoinen menetelmä on tarkoitettu varhaiskasvatuksen henkilöstölle, alakoulujen opettajille ja lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille, jotka haluavat parantaa lapsiryhmän sosiaalisia taitoja ja käyttää työssään positiivisia ryhmänhallintakeinoja. Menetelmän keinoin tuetaan kaikkia lapsia itsesäätelyn, hyvän kaveruuden ja käytöksen taidoissa, fokuksena erityisesti lapset, jotka tarvitsevat erityistä tukea näissä taidoissa. Ryhmänhallintamenetelmässä painopiste on ammattilaisen työotteen kehittämisessä suuntaan, jolla voidaan ennaltaehkäistä käytöspulmien syntyä ja korjata jo olemassa olevia käytösongelmia yksittäisellä lapsella ja lapsiryhmässä. Ryhmänhallintamenetelmällä voidaan myös tukea käytöshäiriöisen lapsen hoitoa koulussa.

TCM menetelmäosaajaksi kouluttaudutaan ryhmämuotoisissa menetelmäkoulutuksissa, joissa edistetään positiivisten ja ennakoivien ryhmänhallintastrategioiden käyttöä ja rajojen asettamisen keinoja omassa lapsiryhmässä. Menetelmäkoulutuksessa käydään läpi keinoja, kuinka opettaa lapsille sosiaalisia, ongelmanratkaisu- ja itsesäätelytaitoja. Tämän lisäksi koulutuksessa käyttöönotetaan keinoja, joiden avulla voidaan tehdä hyvää yhteistyötä vanhempien kanssa ja rakentaa kasvatuskumppanuutta.

Tutkimusten mukaan TCM ryhmänhallintamenetelmän käyttö:

  • Vähentää lasten aggressiivista ja häiritsevää käytöstä ryhmässä
  • Parantaa lasten itsetuntoa
  • Lisää lasten akateemista sitoutumista ja prososiaalista käytöstä
  • Lisää lasten kouluvalmiutta
  • Vähentää ammattikasvattajan lapseen kohdistamaa kritiikkiä
  • Lisää ammattikasvattajan ryhmänhallintataitoja
  • Lisää ammattikasvattajan käyttämien kehujen ja kannustamisen määrää

 

TCM menetelmäkoulutus koostuu seuraavista osa-alueista:

  1. Positiivisen suhteen luominen lapsiin ja vanhempiin
  2. Ennakoiva suunnittelu käytöksellään oireilevien lasten ohjaamisessa
  3. Myönteisen käytoksen edistäminen lapsiryhmässä huomion suuntaamisen, kehumisen ja sosiaalisten taitojen valmentamisen avulla
  4. Kannustimien käyttö lasten motivoinnissa
  5. Epäsopivaan käytökseen puuttuminen ja sen vähentäminen ryhmässä yhteisten linjausten, huomiotta jättämisen ja seuraamusten avulla
  6. Itsesäätelyn, tunne- ja ongelmanratkaisutaitojen opettaminen lapsille

Ryhmämuotoinen menetelmäkoulutus on interaktiivinen ja se sisältää paljon teoriaa ja harjoitteita, ongelmatilanteiden ratkaisemista, vertaiskeskusteluja sekä videoesimerkkejä vuorovaikutus-ja ohjaustilanteista. Koulutuksessa on työnohjauksellisia elementtejä ja menetelmän käyttöönottoa lapsiryhmässä tuetaan koulutuspäivien välissä toteutettavilla välitehtävillä ja yhteydenotoilla.

Kesto: 6 kokonaista lähipäivää toteutettuna noin 3-4 viikon välein
Osallistujamäärä:  max 16 osallistujaa/koulutusryhmä

Katso kokemuksia Kokkolassa toteutetusta pilotista:

OPPIVA Pore – Hyvää menoa Halkokarilla! from Edita Oppiminen on Vimeo.

Lisätietoja

Kati Granlund
Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus
Turun yliopisto
kati.granlund@utu.fi
​050 530 3743

Katja Toivonen
Projektiasiantuntija
Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus
Turun yliopisto
katja.toivonen@utu.fi
050 469 8681