Grupphanteringsprogram (TCM) för fostrare
Det här programmet i gruppformat är avsett för dagvårdspersonal, lågstadielärare och yrkespersoner som arbetar med barn och som vill förbättra barngruppens sociala färdigheter och använda positiva grupphanteringsfärdigheter i sitt arbete. Med programmet stöds alla barns färdigheter i självreglering samt gott kamratskap och beteende, med fokus i synnerhet på barn som behöver särskilt stöd i dessa färdigheter. Tyngdpunkten på grupphanteringsmetoden är att utveckla de anställdas arbetsgrepp i en riktning där de kan förebygga uppkomsten av beteendeproblem och korrigera existerande beteendeproblem hos enskilda barn och i barngruppen. Med grupphanteringsmetoden kan man också stöda vården av barn med beteendeproblem i skolan.
Utbildningen till metodexpert genom grupphanteringsprogrammet ges genom workshoppar i gruppformat där man främjar användningen av positiva och förebyggande grupphanteringsstrategier och metoder för att ställa upp gränser i den egna barngruppen. I workshopparna går vi igenom metoder för att lära barn sociala, problemlösnings- och självregleringsfärdigheter. Dessutom kommer vi att bearbeta metoder för ett gott samarbete med föräldrarna och att bygga uppfostringspartnerskap.
Forskning har visat att användningen av Grupphanteringsprogrammet:
- Minskar barnens aggressiva och störande beteende i gruppen
- Förbättrar barnens självförtroende
- Ökar barnens akademiska engagemang och prosociala beteende
- Ökar barnens beredskap för skolan
- Minskar kritiken som fostringspersonalen riktar mot barnet
- Ökar fostringspersonalens grupphanteringsfärdigheter
- Ökar mängden beröm och uppmuntran som fostringspersonalen använder
Grupphanteringsprogrammets workshop består av följande delområden:
- Ett positivt förhållande till barnen och föräldrarna
- Förutseende planering i arbetet med barn med beteendeproblem
- Främjande av positivt beteende i barngruppen
- Användning av incitament för att motivera barnen
- Ingripande i störande beteende och minska det i gruppen
- Få ordning på dåligt beteende effektivt med hjälp av påföljder
- Att lära barnen självreglering och hantering av känslor
Workshoppen i gruppformat är interaktiv och innehåller mycket teori och övningar, problemsituationer att lösa, kamratdiskussioner och DVD-exempel. I workshoppen ingår element av arbetshandledning, och ibruktagandet av metoden i den egna barngruppen stöds genom uppgifter som genomförs mellan utbildningsdagarna.
Längd: 6 hela dagar, utbildningen genomförs i delar med cirka 3–4 veckors mellanrum.
Deltagarantal: 16 deltagare/workshop
Ytterligare information:
Päivi Lindberg
Barnpsykiatriska forskningscentret
Åbo universitet
paivi.lindberg@utu.fi
050 471 4512