TCM-ryhmänohjaajana sertifioituva Outi Kavén saa voimaa Ihmeelliset vuodet -yhteisöstä
Pääkaupunkiseudulla varhaiskasvatuksen parissa uraa tehnyt Outi Kavén on pitkän linjan Ihmeelliset vuodet -osaaja ja TCM-ryhmänohjaaja. Kuluneen vuoden aikana Kavén on käynyt läpi TCM-ryhmänohjaajana sertifioitumista, josta hän on oppinut uusia toimintatapoja, pitkäjänteisyyttä ja rohkeutta. Ihmeellisissä vuosissa Kavénia innostaa menetelmän selkeys, johdonmukaisuus, konkreettisuus, myönteisyys ja koko Ihmeelliset vuodet -yhteisö.
Outi Kavén on työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana ja erityisopettajana pääkaupunkiseudulla kahden vuosikymmenen ajan. Kymmenisen vuotta sitten hän kouluttautui Ihmeelliset vuodet TCM-ryhmänhallintamenetelmään.
– Kun kävin TCM-koulutuksen, työskentelin erityisopettajana integroidussa erityisryhmässä. Ryhmässä oli toinen opettaja, joka oli myös käynyt TCM-koulutuksen aiemmin. Yhdessä menetelmän toimintatapoja oli helppo ottaa käyttöön, kun molemmat tiesivät mistä on kysymys, Kavén kertoo.
TCM on ryhmämuotoinen menetelmä, joka on tarkoitettu varhaiskasvatuksen henkilöstölle, alakoulujen opettajille ja lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Menetelmäkoulutuksessa annetaan kasvattajille taitoja lapsiryhmän tehokkaaseen hallintaan ja siihen, miten edistää lasten sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja sekä akateemista osaamista positiivisia ryhmänhallintakeinoja hyödyntäen.
Vuodesta 2018 Kavén on työskennellyt Espoon kaupungilla laaja-alaisena varhaiskasvatuksen erityisopettajana.
– Kun olin aloittanut Espoossa syksyllä 2018, minulle tarjottiin mahdollisuutta mennä ensimmäiseen Suomessa järjestettävään TCM-ryhmänohjaajakoulutukseen yhdessä kolmen muun Espoossa toimivan kollegan kanssa. En ollut ajatellut tällaista mahdollisuutta lainkaan siihen mennessä, mutta ryhmänohjaajana toimiminen kiinnosti ja päätin tarttua tilaisuuteen.
TCM-ryhmänohjaajana Kavén järjestää osana omaa työtään TCM-menetelmäkoulutuksia varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Kavénin nykyisissä työtehtävissä hänellä ei ole omaa lapsiryhmää, mutta hän kertoo kuulevansa usein ryhmänohjaajana TCM-koulutukseen osallistuvien kokemuksia siitä, miten menetelmän keinot ovat auttaneet heitä heidän omassa työssään.
– Ryhmänohjaajana toimiminen on tärkeä osa omaa työtäni, jossa voin vaikuttaa oman organisaationi varhaiskasvattajien osaamisen kehittämiseen ja viedä Ihmeelliset vuodet -ilosanomaa eteenpäin. Kun yhä useampi päiväkodin työntekijä toimii ryhmänhallintaohjelman mukaisesti, lasten haasteellinen käyttäytyminen vähenee ja muita tukimuotoja tarvitaan vähemmän. Tästä hyötyvät kaikki, lapset ja kasvattajat.

Sertifioituminen mahdollistaa etenemisen Ihmeelliset vuodet -polulla
Tällä hetkellä Outi Kavén on sertifioitumassa TCM-ryhmänohjaajana. Ryhmänohjaajana sertifioituminen eli pätevöityminen on prosessi, jossa ryhmänohjaaja osoittaa hallitsevansa menetelmän toteutuksen laadukkaasti ja vaikuttavat elementit huomioiden. Sertifiointi toteutetaan näyttämällä ensin omasta työstä video menetelmän pääorganisaation kouluttajalle etäyhteyden avulla ja kun videoitu ohjaustilanne on hyväksytty, sen jälkeen lähetetään vaaditut menetelmän laatua kuvaavat lomakkeet pääorganisaatioon hyväksyttäväksi. Sen lisäksi, että sertifioitunut ryhmänohjaaja on osoittanut toteuttavansa menetelmää laadukkaasti, hän voi riittävän määrän ryhmiä ohjattuaan kouluttautua eteenpäin menetelmässä.
– Sertifioitumisen hyötyjä on tuotu esiin kaikissa ohjaajien vertaistapaamisissa ja tahdoin haastaa itseäni epämukavuusalueelle. Haluaisin jatkaa ryhmänohjaajana muuallakin kuin omassa organisaatiossa, mihin sertifioituminen antaa mahdollisuuden. Minua kiinnostaa myös kouluttautua menetelmäohjaajaksi, jolloin voisin tukea uusia ryhmänohjaajia ja jakaa omaa kokemustani ja osaamistani heidän alkutaipaleellaan, Kavén kertoo
Kavén aloitti sertifioitumisen viime keväänä ja hän kuvailee prosessia pitkäksi mutta antoisaksi.
– Sertifioitumiseen valmistautuminen oli samalla Ihmeelliset vuodet -menetelmän kertaamista ja oman osaamisen kehittämistä. Oli ikään kuin pakko tarkastella menetelmän eri osa-alueiden ja periaatteiden toteutumista ryhmänohjaajana. Arviointihan on rakennettu menetelmän sisään ja sitä tehdään koko ajan, mutta sertifioitumisprosessissa siihen tuli vielä yksi kierros lisää.
Ihmeelliset vuodet ryhmänohjaajana toimimiseen liittyy oman ryhmänohjauksen videotaltiointi. Oman ohjaamisen tarkastelu videoilta on osa jatkuvaa ryhmänohjaajana kehittymistä. Menetelmäohjauksissa katsotaan alusta alkaen omaa työtä ja vahvistetaan ryhmänohjaajataitoja ja sertifioinnissa osoitetaan vaikuttavien elementtien käyttö. Kavénin mielestä videointi mahdollistaa oman tekemisen tarkastelun ja sitä on turha jännittää etukäteen.
– Kun katsoin videopätkiä, suhtauduin omaan työskentelyyni hyvin kriittisesti ja näin kaikki virheet ja tilanteet, jotka olisi voinut hoitaa toisella tavalla. Toisaalta saatoin yllättyä, että teinpä hyvän kysymyksen tai jonkin tilanteen ohjaaminen näyttikin menevän hyvin. Yritin ajatella, että tärkeintä on pyrkiä olemaan oma itsensä ja toteuttaa ohjelman periaatteita.
Hyvin usein sertifioitumisen aikana omasta ohjaustilanteesta näytetään videoita kaksi eri kertaa. Ensimmäisellä kerralla katsotaan laajemmin kokonaisen ryhmäkerran toteutusta vaikuttavasti ja siitä saadun palautteen perusteella seuraavalla videonnäyttökerralla katsotaan vain osa, joka on mahdollisesti vaatinut tarkistusta. Paperilomakkeista tarkistetaan menetelmän toteutuminen riittävän laadukkaasti. Näitä kriteereitä ovat esimerkiksi riittävä osallistujien määrä koko ryhmän ajan, ryhmän sisältöjen riittävän laaja käsittely videoiden, harjoitusten ja porinoiden avulla sekä osallistujien antama palaute.
Yhteisöllisyydestä voimaa
Outi Kavén kannustaa kaikkia kiinnostuneita sertifioitumaan, sillä hänen kokemustensa mukaan sertifioituessa saa puolueetonta palautetta omasta työskentelystä ja voi kehittyä ja oppia uutta.
– Kouluttajan palaute oli, kuten luvattiin, erittäin myönteistä, kannustavaa ja rakentavaa. Toisaalta palaute ohjasi ainakin minua oikeaan suuntaan ja kokeilemaan uusia toimintatapoja. Sertifioituminen on myös opettanut pitkäjänteisyyttä ja rohkeutta.
Kavén kertoo, että häntä innostaa Ihmeellisissä vuosissa menetelmän selkeys, johdonmukaisuus, konkreettisuus ja myönteisyys.
– Samat elementit toistuvat kaikilla ohjelman tasoilla, on sitten kyse TCM-koulutuksesta, vanhemmuusryhmistä tai menetelmäohjauksesta. Tietysti myös vahva tutkimusperusteisuus ja vertaistuki ovat tärkeitä. Saan voimaa siitä, että voin olla osa laajempaa Ihmeelliset vuodet -yhteisöä.
Sertifiointi
Laadun varmistus: maksimoi ryhmänohjaajien ohjaamisen laadun ja ohjelman toteutuksen uskollisuuden.
Hyödyllinen palaute: Ryhmänohjaajat saavat valtuutetuilta ja sertifioidulta Incredible Years -kouluttajilta laajaa palautetta ja tukea ryhmänsä ohjaamisessa.
Urakehitys: Sertifiointi antaa oikeuden saada kutsun jatkaa koulutusta Incredible Yearsin sertifioiduksi menetelmäohjaajaksi (peer coach) ja/tai ryhmänohjaajien mentoriksi valituissa ohjelmissa.
Miten sertifiointi toteutetaan:
- Lataa sertifiointilomakkeet pääorganisaation materiaalipankista. Materiaalipankki sisältää esimerkit tarvittavista lomakkeista sekä vinkkejä oman työnäytteen videointiin.
- Kuvaa ryhmäkerta (vanhemmuusryhmä) /ryhmäpäivä (TCM), jossa toimit pääohjaajana. Kuvatun ryhmäkerran pitää sisältää kotitehtävien tarkastelun edelliseltä tapaamiselta, uuden aiheen esittelyn (hyödyt/esteet), videoiden näyttämisen osallistujille, harjoituksia ja ryhmän päättämisen (kotitehtävät ja tavoitteet). TCM-ryhmänohjaajien videoissa tulee olla mukana lisäksi käyttäytymissuunnitelma.
- Varmista etukäteen, että videossa on ohjelman laadukkaan toteuttamisen elementit. Käytä apunasi yhteistoiminnallista tarkistuslistaa, ryhmäkertojen checklisteja ja hyödynnä menetelmäohjaajaa tai menetelmän kotipesää.
- Varaa aika sertifiointiin ja näytä video Ihmeelliset vuodet -kouluttajalle (mentor/trainer) Zoomissa. Kouluttaja käyttää videon läpikäymisessä tukena yhteistoiminnallista tarkistuslistaa. Sertifiointi toteutetaan englanniksi, joten käännät samalla puhetta, kun videota katsotaan ja vastaat kouluttajan kysymyksiin.
- Kouluttaja arvioi, täyttääkö video menetelmän fideliteetin, eli ne elementit, mitä ohjelmassa pitää olla. Palautteen perusteella kuvaa tarvittaessa uusi pätkä ohjaamisestasi ja toimi saamiesi ohjeiden mukaan.
- Kun videoitu ohjaustilanne on hyväksytty, toimita sähköisesti tai postitse seuraavat lomakkeet pääorganisaatioon (2 kokonaista ryhmäprosessia): ryhmäkertojen tarkistuslistat (checklist), kertapalautteet, loppupalautteet, osallistujalista ja itsearviointi/vertaisarviointi.
- Kun sekä video että paperityöt on hyväksytty, pääorganisaatio vahvistaa sertifioitumisen ja lähettää sinulle todistuksen.
- Menetelmän kotipesä Suomessa kerää tietoja menetelmään kouluttautuneista ja sertifioituneista, joten lähetä tieto sertifioitumisestasi sähköpostitse kotipesään.
