Englanti

Englannin kielen A-oppimäärän opetuksen erityisenä tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittyy englannin kielen käyttäjänä sekä toimijana kulttuurisesti moninaisessa maailmassa niin paikallisissa, kansallisissa, eurooppalaisissa kuin globaaleissa yhteisöissä
  • ymmärtää englannin kielen merkityksen ja roolin kansainvälisen kommunikaation kielenä
    osaa arvioida oman osaamisensa riittävyyttä jatko-opintojen näkökulmasta
  • osaa suunnitella kieliopintojaan tulevaisuuden tarpeitaan varten työelämän ja kansainvälistymisen näkökulmista
  • saa kokemuksia laajempien englanninkielisten tekstien lukemisesta, tulkitsemisesta ja käsittelystä
    osaa suhteuttaa omaa osaamistaan kehittyvän kielitaidon kuvausasteikon tasoon B2.1 ja arvioida omien taitojensa kehittymistä sekä kehittää taitojaan edelleen.

Arviointi englannin oppiaineessa

  • sovitaan jakson tai kurssin alussa
  • kannustaa opiskelijaa omien tavoitteiden asettamiseen ja tarkoituksenmukaisten työskentelytapojen valintaan
  • ohjaa sekä itse- ja vertaisarviointiin
  • perustuu erilaisten tuotosten lisäksi opiskelijan oppimisen ja työskentelyn havainnointiin
  • on monipuolista ja voi perustua esimerkiksi kirjalliseen tai suulliseen kokeeseen, kotikokeeseen, ryhmä- tai parikokeeseen, testeihin, portfolioon, projektiin, tutkielmaan, kurssipäiväkirjaan, itse- ja vertaisarviointiin, esseeseen, kirjoitelmiin, kuuntelukokeeseen, palautettuihin tehtäviin, suullisiin tuotoksiin
  • kurssiarvioinnissa voidaan myös käyttää koulun ulkopuolista arvioijaa tai ajasta ja/tai paikasta riippumattomia menetelmiä, kuten sähköisiä kotikokeita ja tenttiakvaariota

TVT:n käyttö englannin oppiaineessa

  • on luonnollinen osa opiskelua ja oppimisen arviointia
  • on pedagogisesti tarkoituksenmukaista
  • mahdollistaa vuorovaikutukselliset ja yhteisölliset työtavat ja jakamisen kulttuurin

Englannin kurssit

Pakolliset kurssit

Pakollisilla kursseilla 1–2 painotetaan opiskelutaitojen vankentamista, oman osaamisen kehittämistä yksin ja yhdessä muiden kanssa sekä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimimista. Kurssista 3 lähtien kiinnitetään enenevässä määrin huomiota eri tekstilajien edellyttämään kieleen. Kursseilla 4–6 painotetaan kieltä tiedonhankinnan, olennaisen tiedon tiivistämisen ja tiedon jakamisen välineenä.

Jokaiselle kurssille varataan tilaa käsitellä ajankohtaisia tai paikallisia asioita, joista voidaan sopia yhdessä. Oppiainerajat ylittävää tai aihekokonaisuuksia avaavaa opetusta voidaan toteuttaa kaikilla kursseilla. Kursseilla harjoitellaan monipuolisesti sekä suullista että kirjallista vuorovaikutusta, joskin painotukset voivat vaihdella kursseittain.

1. Englannin kieli ja maailmani (ENA1)

Tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää kielitaidon eri osa-alueiden osaamistaan
  • analysoi ja arvioi omia kieltenopiskelutaitojaan
  • asettaa tavoitteita omalle englannin opiskelulleen ja etsii keinoja oman ja yhteisen osaamisen kehittämiseksi
  • pohtii maailman kielellistä monimuotoisuutta, englannin kieltä globaalina ilmiönä sekä kielitaitoa välineenä kasvattaa kulttuurista osaamista.

Sisällöt

Aihepiirit liittyvät opiskeluun, nuoren elämänpiiriin ja kielenkäyttötarpeisiin.

2. Ihminen verkostoissa (ENA2)

Tavoitteena on, että opiskelija

  • harjoittelee toimintaa kielelliseltä ja kulttuuriselta vaativuudeltaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa eri viestintäkanavia käyttäen, myös kansainvälisessä kontekstissa
  • syventää taitoaan toimia aktiivisena keskustelijana ja toista kuuntelevana kielenkäyttäjänä
  • harjaantuu muotoilemaan mielipiteitään sekä käymään merkitysneuvotteluja
  • kehittää erilaisissa vuorovaikutustilanteissa tarvittavien strategioiden hallintaa

Sisällöt

  • ihmissuhteisiin liittyviä teemoja ja niiden yhteydessä psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia
  • teknologian ja digitalisaation merkitystä vuorovaikutukselle ja hyvinvoinnille.

3. Kulttuuri-ilmiöitä (ENA3)

Tavoitteena on, että opiskelija

  • laajentaa ja syventää monilukutaitoaan.
  • tekee eri tekstilajien tuotoksia tutustuen tekstilajille ominaiseen kielelliseen tarkkuuteen

Sisällöt

Aihepiireinä ovat erilaiset kulttuuriset ilmiöt, englanninkieliset mediat sekä luova toiminta.

4. Yhteiskunta ja ympäröivä maailma (ENA4)

Tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää tiedonhankintataitoja ja kriittistä lukutaitoaan.
  • harjoittelee aktiivista toimijuutta englannin kielellä.
  • tutustuu erilaisiin yhteiskunnallisista ilmiöistä käytäviin keskusteluihin erityisesti aktiivisen kansalaisuuden näkökulmasta.

Sisällöt

  • aktiivinen kansalaisuus.
  • yksilöiden ja yhteisöjen vastuut ja vaikuttamismahdollisuudet (esim. ihmisoikeuskysymyksissä)

5. Tiede ja tulevaisuus (ENA5)

Tavoitteena on, että opiskelija

  • syventää tekstin tulkinnan ja tuottamisen sekä tiedonhankinnan taitoja.
  • harjaantuu jakamaan omia tietoon ja mielipiteeseen perustuvia näkökantojaan.

Sisällöt

  • erilaisia tulevaisuudenvisioita erityisesti teknologian ja digitalisaation näkökulmista
  • englannin kielen asemaa kansainvälisenä tieteen ja teknologian kielenä.
  • aihepiirit nousevat opiskelijoita kiinnostavista tiedon- ja tieteenaloista

6. Opiskelu, työ ja toimeentulo (ENA6)

Tavoitteena on, että opiskelija

  • syventää käsitystään kielitaidosta työelämätaitona ja sosiaalisena pääomana.
  • tutustuu jatko-opintoihin tai työelämään kuuluviin tekstilajeihin.
  • pohtii jatko-opinto- tai urasuunnitelmiaan ja työntekoa myös kansainvälisessä kontekstissa.

Sisällöt

  • jatko-opinnot ja työelämä
  • talousasiat, jotka liittyvät itsenäistyvän, työelämään astuvan nuoren elämänpiiriin
  • laajemmat talouden ilmiöt

Syventävät kurssit

Valtakunnalliset syventävät kurssit

7. Kestävä elämäntapa (EN7)

Tavoitteet

Kurssilla syvennetään opiskelijan taitoa tulkita ja tuottaa englantia erilaisissa kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa ja erilaisille yleisöille. Kurssilla analysoidaan tai tuotetaan eri tekstilajien tekstejä, kuten fiktiivisiä tai ei-fiktiivisiä, kertovia, kuvaavia, pohtivia, ohjaavia tai kantaa ottavia tekstejä.

Sisällöt

  • oppimäärän pakollisten kurssien teemoja ekologisen, taloudellisen sekä sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävän elämäntavan näkökulmasta.
  • opiskelijoiden tarpeet tai kiinnostuksen kohteet huomioidaan.

8. Viesti ja vaikuta puhuen (EN8)

Tavoitteet

Kurssilla syvennetään taitoa tuottaa kieltä suullisesti, taitoa ymmärtää puhuttua kieltä ja rakentaa dialogia. Vankennetaan puhumisen sujuvuutta sekä harjoitellaan valmistelua edellyttävää suullista tuottamista.

Sisältö

  • kerrataan pakollisilla kursseilla käsiteltyjä aihepiirejä tai niitä täydennetään opiskelijoiden tarpeiden mukaan.

Koulukohtainen syventävä kurssi

9. Abitreeni (EA9)

Kurssilla harjoitellaan ylioppilaskokeeseen huomioiden opiskelijoiden tarpeet ja kiinnostuksen kohteet.

Sisältö

Kurssilla kerrataan pakollisten kurssien aihepiirien teemasanastoja.

  • Oppimateriaali sovitaan opiskelijoiden kanssa kurssin alussa.

Koulukohtainen verkkokurssi sekä Turun etärenkaan ja eNorssin verkkokurssi

10. Business English (EA10)

Tavoitteet

Verkkokurssilla opiskellaan kaupallista sanastoa yrittäjyyteen liittyen. Kurssilla opitaan myös jatko-opintojen kannalta tärkeitä verkko-opiskelutaitoja.