Toimintakulttuuri

Lukiossa toimintakulttuuri rakentuu keskinäiselle kunnioitukselle, erilaisuuden arvostamiselle, yhdenvertaisuudelle, yhteisöllisyyttä edistävälle avoimelle vuorovaikutukselle ja myönteiselle asenteelle koko työyhteisöä kohtaan. Arvostamme kansainvälisyyttä sekä kulttuurista ja kielellistä moninaisuutta.

Lukio-opintojen aikana opiskelijamme kehittävät oppimaan oppimisen taitojaan ja saavat valmiuksia sekä jatko-opintoja että työelämää varten. Lukiossa nuori oppii ymmärtämään, että tulevaisuus rakentuu omista valinnoista, tavoitteellisesta työskentelystä sekä vastuun kantamisesta itsestä, yhteisistä asioista ja ympäristöstä. Nuoria kannustetaan oman jakamiseen, yhdessä tekemiseen, kouluyhteisössä tapahtuvaan päätöksentekoon osallistumiseen ja aktiiviseen vuorovaikutukseen ympäröivän yhteiskunnan kanssa.

Toimintakulttuuria kehitetään yhdessä opiskelijoiden, opetus- ja muun henkilökunnan, opetusharjoittelijoiden, huoltajien ja yhteistyökumppanian kanssa.

Opiskeluympäristöt ja -menetelmät

Lukion opiskeluympäristö tukee tavoitteellista, vuorovaikutuksellista ja monimuotoista opiskelua, jossa opiskelijoita rohkaistaan sekä luovuuteen että tieteelliseen ja kriittiseen ajatteluun.

Opiskeluympäristö laajenee luokkahuoneen ja oppilaitoksen ulkopuolelle. Teemme yhteistyötä yliopiston ainelaitosten ja muiden oppilaitosten, kulttuuri-, liikunta- ja ympäristötoimijoiden, työelämän ja yritysten sekä muiden tahojen kanssa. Kansainvälinen ja monikulttuurinen yhteistyö rikastuttavat opiskelijan arkea.

Opiskelijoita ohjataan suunnittelemaan opiskeluaan, arvioimaan työskentelytaitojaan, löytämään omia vahvuuksiaan sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään luonnollisena osana opiskelua, ohjausta ja oppimisen arviointia.

Lukio-opiskelun alussa varmistetaan opiskelussa tarvittava digiosaaminen, ja osaamista kehitetään läpi lukion. Opetuksessa, opiskelussa, ohjauksessa ja arvioinnissa käytetään pedagogisesti tarkoituksenmukaisia, kuhunkin tilanteeseen sopivia välineitä. Opiskelijat totutetaan vuorovaikutuksellisiin ja yhteisöllisiin työtapoihin ja jakamisen kulttuuriin.

» Turun normaalikoulun tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma 2019 – 2022

Verkko-opiskelu

Opintoihin liittyvä yhteistyö

Opiskelija voi halutessaan osallistua muiden koulutuksen järjestäjien toteuttamaan opetukseen. Opiskelijalla on oikeus lukea hyväkseen lukion oppimäärään muualla suoritetut opinnot, jotka ovat tavoitteiltaan ja keskeisiltä sisällöiltään lukion opetussuunnitelman mukaisia.

Muualla suoritettavien opintojen hyväksi lukemisesta tulee erikseen sopia lukion rehtorin kanssa ennen opintojen aloittamista. Opiskelija voi hyödyntää muiden koulutuksen järjestäjien tarjoamaa koulutusta joko itsenäisesti koulutukseen hakeutuen tai osallistumalla Turun normaalikoulun järjestämään koulutukseen, joka toteutetaan yhteistyössä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa.

Muiden oppilaitosten ja koulutuksen järjestäjien kanssa tehtävän yhteistyön tavoitteena on toisaalta lisätä opiskelijan mahdollisuuksia rakentaa yksilöllisempi, omien vahvuuksien ja kiinnostusten mukainen opintosuunnitelma ja toisaalta turvata joustava eteneminen lukio-opinnoissa. Yhteistyön avulla opiskelijalle voidaan varmistaa laajempi ja monipuolisempi opintotarjonta. Tavoitteena on myös rikastuttaa ja monipuolistaa opiskelumenetelmiä. Verkko- ja monimuoto-opintojen yhdistäminen perinteiseen lähiopetukseen laajentaa opiskelijan kokemuksia erilaisista oppimisympäristöistä ja parhaimmillaan antaa valmiuksia opiskella erilaisissa oppimisympäristöissä lukion jälkeen.

Yhteistyö muiden lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten kanssa

Opiskelija voi halutessaan hyväksi lukea ammatillisissa oppilaitoksissa suoritettuja opintoja, mikäli ne ovat keskeisiltä tavoitteiltaan ja sisällöiltään lukion opetussuunnitelman mukaisia. Tästä soveltuvuudesta päättää lukion rehtori, joka tarvittaessa käyttää aineenopettajien asiantuntemusta. Sekä päivä- että aikuis-/iltalukioissa suoritettuja opintoja voidaan samoin perustein hyväksi lukea lukion opintosuorituksiksi.

Turun normaalikoulun lukio kuuluu Turun seudun lukioiden etärenkaaseen, jonka kurssitarjonnasta opiskelija voi valita verkko- ja monimuotomenetelmin suoritettavia lukio-opintoja. Muiden etärenkaaseen kuuluvien lukioiden opiskelijat voivat valita Turun normaalikoulun järjestämiä opintoja etärenkaan kurssitarjonnasta. Maksuttomia verkkokursseja Normaalikoulun lukiolainen voi valita myös eNorssin verkkokurssitarjonnasta.

Yhteistyö korkeakoulujen kanssa

(Sivun sisällön päivitys kesken)

Yhteistyö työelämän ja yritysten kanssa

Työelämäyhteistyön tavoitteena on välittää tietoa työ- ja elinkeinoelämästä ja yrittäjyydestä sekä näihin liittyvistä muutoksista. Mahdollisimman todenmukainen ja jäsentynyt ymmärrys työelämästä on keskeinen edellytys opiskelijan oman jatko-opinto- ja urasuunnittelun kannalta. Työelämäyhteistyön tärkeimmät muodot ovat työelämän edustajien vierailut koulussa, työpaikka- ja yritysvierailut.

Yhteistyö kotien kanssa

Yhteistyö ja vuorovaikutus kotien kanssa rakentuu keskinäiselle kunnioitukselle ja yksilöiden erilaisuuden ja ainutlaatuisuuden arvostamiselle. Huoltajille järjestetään vuosittain huoltajien illat ja mahdollisuus osallistua lukion tapahtumiin ja opiskelijoiden kanssa käytäviin kehityskeskusteluihin.

Tärkeä kodin ja koulun välinen linkki on ryhmänohjaaja, joka pitää säännöllisesti yhteyttä ryhmänsä huoltajiin. Lukiossa käytetään Wilmaa koulun tapahtumista tiedottamiseen, huoltajien kanssa viestintään, poissaolojen kirjaamiseen, jaksotodistusten välittämiseen huoltajille sekä ajan varaamiseen kuraattorille, psykologille tai terveydenhoitajalle. Koulun tapahtumista tiedotetaan myös koulun kotisivuilla, sosiaalisessa mediassa, sähköisessä opinto-oppaassa sekä huoltajien iltojen yhteydessä.

Opiskelijan tuki ja ohjaus

Turun normaalikoulussa ohjaus on keskeinen osa koulun toimintaa. Ohjauksen tavoitteena on tukea opiskelijan hyvinvointia, kasvua ja kehitystä sekä edistää opiskeluun liittyvien tavoitteiden toteutumista ja ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä. Ohjauksen tavoitteena on myös edistää opiskelijan valmiuksia suunnitella jatko-opintojaan ja elämänuraansa sekä tehdä näihin liittyviä valintoja ja päätöksiä.

Opiskeluhuolto

Opiskelijahuoltotyö kuuluu kouluyhteisössä kaikille ja sitä toteutetaan yhteistyössä kotien kanssa. Lukion opiskelijahuoltoryhmään kuuluvat rehtori, opinto-ohjaaja, terveydenhoitaja, erityisopettaja, kuraattori ja psykologi. Opiskelijahuoltoryhmän kokouksiin voi osallistua myös lukiolainen, hänen huoltajansa, ryhmänohjaaja ja aineenopettaja. Opiskelijahuoltoon kuuluu opiskelijoiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista huolehtiminen. Opiskelijahuolto edistää myös koko kouluyhteisön turvallisuutta ja hyvinvointia.

Opinto-ohjaus

Opinto-ohjaaja antaa opiskeluun, uranvalintaan, jatkokoulutukseen ja työelämään liittyvää ohjausta. Opinto-ohjaus toteutetaan luokkatunneilla sekä henkilökohtaisen ja ryhmänohjauksen avulla. Opinto-ohjaaja toimii yhteistyössä muiden opettajien ja opiskelijahuoltohenkilökunnan kanssa. Opinto-ohjaukseen sisältyy myös opintokäyntejä jatko-opintotapahtumiin ja korkea-asteen oppilaitoksiin.

Koulukuraattori

Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä, joka tukee koulun opetus- ja kasvatustyötä sekä auttaa opiskelijoita heidän koulunkäyntiinsä liittyvissä sosiaalisissa asioissa. Kuraattori hoitaa myös opintotuki- ja matkatukiasioita. Kuraattorin vastaanotto on kolmannessa kerroksessa kouluaikoina ja erikseen sovittaessa myös iltaisin.

Koulupsykologi

Koulupsykologin puoleen voi kääntyä psyykkiseen hyvinvointiin, kuten opiskelumotivaatioon ja stressiin liittyvissä kysymyksissä. Huoltajien suostumuksella psykologi voi lisäksi tehdä oppilaiden koulunkäyntiin ja hyvinvointiin liittyviä psykologisia tutkimuksia ja arvioita. Psykologin vastaanotto on kolmannessa kerroksessa kouluaikoina ja erikseen sovittaessa myös iltaisin.

Erityisopettaja

Erityisopettaja tekee lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoille lukitestit, joiden perusteella järjestetään tukea ja ohjausta. Erityisopettaja laatii tarvittaessa lukilausunnot ylioppilastutkintoa varten. Jos opiskelija haluaa erityisjärjestelyjä lukion kokeeseen, hän ottaa itse yhteyttä rehtoriin/opinto-ohjaajaan/aineenopettajaan.

Terveydenhuolto

Terveydenhoitajan tarkastus on lukiossa 1. vuonna ja lääkärintarkastus 2. vuonna. Lääkäri suorittaa terveystarkastuksen asevelvollisuusiässä oleville pojille. Nuorison terveystodistus kirjoitetaan lukiolaisille tarvittaessa lääkärintarkastuksen yhteydessä.

Terveydenhoitaja on tavattavissa koululla ma-pe. Terveydenhoitajien sairasvastaanottoaika on klo 8.00 – 9.00. Tuolloin opiskelijat voivat halutessaan hoitaa esim. kiireettömät asiat / vaivat; pitkittyneet säryt, kivut, rokotukset, kyselyt, ja paperi / lomakeasioiden järjestelyt, ajanvarausasiat lääkärille/terveydenhoitajalle. Klo 9 jälkeen on pääsääntöisesti määräaikaistarkastuksia ja vastaanotto toimii ajanvarausperiaatteella. Ajan voi varata joko käymällä sairasvastaanottoajalla, Wilma -ohjelman kautta viestimällä tai soittamalla. Ensiapua tarvitsevat oppilaat voivat tulla myös sairasvastaanottoajan ulkopuolella.

Sairaanhoito tapahtuu omalla terveysasemalla. Kaikki lääkärin hoitoa tarvitsevat koulutapaturmat hoidetaan kuitenkin päivystyksessä (os. Kunnallissairaalantie 20, ajanvaraus puh. 10023). Yksityisillä lääkäriasemilla annettua hoitoa ei ole mahdollista korvata.

Linkkejä

» Opiskeluhuoltosuunnitelma
» Ohjaussuunnitelma

 

Lukion järjestyssäännöt

Lukion tavoitteena on taata opiskelijoilleen turvallinen, viihtyisä ja kannustava työ- ja opiskeluympäristö. Tavoitteen toteutuminen tarkoittaa keskinäistä kunnioitusta ja toisen huomioon ottamista sekä hyvien tapojen noudattamista. Alla olevat periaatteet ohjaavat lukion toimintaa ja ratkaisuja päivittäisessä koulutyössä, yhteisissä tilaisuuksissa sekä kaikilla tutustumis- ja vierailukäynneillä.

Yleisesti

  • Kohtele muita niin kuin toivot, että sinua kohdellaan.
  • Kunnioita jokaisen ihmisen koskemattomuutta.
  • Arvosta oman kulttuurisi ohella myös muita kulttuureja.
  • Jokaisella ihmisellä on oikeus tulla kuulluksi.
  • Ketään ei saa syrjiä tai loukata.

Työympäristö

Pidä huolta ympäristöstä, jossa työskentelet, syöt, liikut ja oleilet. Huolehdi omalta osaltasi, että koulun tilat pysyvät siisteinä ja viihtyisinä. Siivoa jälkesi ja vie tavarat paikoilleen.

Olet omalta osaltasi vastuussa koulun tilojen ja välineiden kunnosta ja olet velvollinen korvaamaan aiheuttamasi vahingot. (Opiskelijan velvollisuudesta korvata aiheuttamansa vahinko säädetään vahingonkorvauslaissa (412/1974). (30.12.2013/1268)

Tupakointi, huumeiden ja kaikenlaisten päihteiden käyttö koulun alueella, sen läheisyydessä ja kaikilla koulun järjestämillä retkillä on kielletty.

Pyörät, mopot, moottoripyörät, autot jne. – pysäköi vain sallituille paikoille.

Opiskelu

Suorita tehtäväsi tunnollisesti, pitäydy sovituissa aikatauluissa ja käyttäydy asiallisesti. Pidä tarvittavat välineet mukanasi.
Huomioi, että olet omalta osaltasi vastuussa hyvästä opiskeluilmapiiristä.
Arvosta omaa ja toisen tekemää työtä.
Anna rakentavaa palautetta.
Tunnit alkavat ja päättyvät täsmällisesti ja ajallaan.
Myöhästynyt opiskelija pääsee oppitunnille opettajan harkinnan mukaan.
Lukiolain 25 §: pykälän mukaan
(Sääntöjen rikkomisesta voidaan rangaista lukiolain 26 §:n mukaisesti. Ks. halutessasi pykälät tekstin lopussa)

Opiskelijan tulee osallistua opetukseen, jollei hänelle ole myönnetty siitä vapautusta. Poissaoloista on tehtävä viikon kuluessa selvitys, esim. lääkärintodistus ja huoltajan selvitys Wilmassa.

Lukio ei anna opiskelijoille ns. ylimääräistä lomaa. Jos opiskelija on estynyt saapumaan oppitunneille, hän voi perustellusti anoa itselleen itsenäisen suorituksen mahdollisuutta. Itsenäinen suoritus on anottava hyvissä ajoin ennen ko. opintojakson alkua.

Koeviikkoon osallistuminen edellyttää, että opiskelija on selvittänyt kaikki poissaolonsa.

Koulu edellyttää sähköisiin jaksotodistuksin huoltajien kuittauksen Wilman kautta.

Kaikki lukiota koskevat lait ja asetukset löydät syöttämällä hakukoneeseen lukiolait ja valitsemalla Finlexin sivuston.

Plagiointi

Lukio-opiskelussa ohjataan opiskelijoita asialliseen lähteiden käyttöön ja niiden merkintään.

  • Plagioinnin ehkäisemisessä on tärkeää, että aikuinen toimii hyvänä mallina ja opettaa oikeita toimintatapoja nuorille:
  • Opettaja toimii itse esimerkkinä ja ilmoittaa lähteen esimerkiksi käyttäessään toisen henkilön tuottamaa materiaalia.
  • Samalla, kun kurssin alussa sovitaan kurssin tavoitteet, sisällöt ja arviointiperusteet, opettaja kertoo opiskelijoille hyvät tiedonhankintatavat ja lainauksen esittämistavat.
  • Opiskelijoille on oltava selvää, mitä plagiointi on ja että se on kiellettyä ja rangaistava teko.
  • Opettaja kertoo plagioinnin seuraamukset opiskelijoille ja menettelyohjeet plagiointiepäilytilanteissa ja tilanteissa, joissa plagiointia voidaan todistaa tapahtuneen.

Mitä plagiointi tarkoittaa?

Plagiointi tarkoittaa vilppiä kirjoitelmien, esseiden, tutkielmien ym. kirjallisten töiden laadinnassa, tietojen luvatonta lainaamista, puutteellista viittaamista toisen tekstiin ja toisen henkilön laatiman tekstin esittämistä omissa nimissä. Se on jonkun toisen kirjoittaman tekstin, lauseiden, kappaleiden tai koko työn kirjallista varastamista, jopa toisen henkilön ajatusten ja ideoiden esittämistä ilman asianmukaisia lähdetietoja. Tässä yhteydessä vilpillisenä menettelynä voidaan pitää myös toisen henkilön tekemän tai yhteistyönä toteutetun työn esittämistä henkilön omana. Myös lainattujen taulukoiden, diagrammien, kuvien ja kaunokirjallisuuskatkelmien lähde on ilmoitettava.Menettelytavat plagiointitapauksissa

Jos opettaja katsoo, että rike on vähäinen ja että opiskelija on tehnyt sen ymmärtämättömyyttään, niin opettaja käy ohjaavan keskustelun opiskelijan kanssa ja opiskelija tekee kyseisen työn uudelleen. Opettaja kertoo ryhmäohjaajalle tapahtuneesta ja käyneensä ohjauskeskustelun.

Jos opettaja opiskelijaa kuultuaan katsoo, että plagiointi on ilmeinen:

  1. kerta: Opettaja hylkää opiskelijan ko. suorituksen. Opettaja informoi ryhmänohjaajaa tapahtuneesta. RO kirjauttaa tiedon hallinto-ohjelmaan. RO informoi myös huoltajia tapahtuneesta.
  2. kerta, plagiointi on ilmeinen: Rehtori opiskelijaa kuultuaan antaa opiskelijalle kirjallisen varoituksen. RO keskustelee asiasta huoltajien kanssa. Rehtori kirjaa tiedon kirjallisesta varoituksesta hallinto-ohjelmaan. RO kirjaa käymänsä keskustelut huoltajien kanssa.
  3. kerta, plagiointi on ilmeinen: Mikäli oppilas jää lukioaikanaan kolmannen kerran kiinni plagioinnista, rehtorin harkintavaltaan jää opiskelijaa kuultuaan koulusta määräajaksi erottamisen prosessiin ryhtyminen.

Vilppi englanninkielisissä yo-kirjoituksissa

IB Policy on Misconduct in Examination Situations

An act of misconduct by a candidate in relation to the examinations must be reported to the IB Assessment Centre using the email link Academic honesty issues under Contact us on IBIS without delay. Academic misconduct constitutes a breach of regulations that, if confirmed by the final award committee, will result in no grade being awarded in the subject and level concerned.

The following actions are examples of misconduct relating to the written examinations:

  • stealing examination papers, communicating with another candidate
  • failing to obey the instructions of the coordinator/invigilator
  • helping or receiving help from another candidate
  • impersonating another candidate, possession of unauthorized material
  • consulting material outside the examination room during a period of absence
  • behaving in a way that may disrupt the examination or distract other candidates
  • submitting work for assessment that is not authentic
  • removing or attempting to remove from the examination room examination material, such as answer booklets or examination papers,
  • leaving the examination room without permission,
  • continuing to answer an examination paper when told to stop by an invigilator or the coordinator,
  • disclosing or discussing the content of any examination paper with any person outside the immediate school community within 24 hours after an examination.

The coordinator/invigilator has the right to expel from the examination room any candidate whose behaviour is interfering with the proper conduct of the examinations.

A candidate should not be expelled from the examination room solely on the basis of suspected misconduct. Whenever misconduct is suspected, if practical, the candidate should be formally cautioned but allowed to complete the examination. However, to avoid disturbing other candidates, it is acceptable to raise the matter with the candidate concerned at the end of the examination. This excludes disruptive behaviour, which must be stopped immediately. When reporting a case of alleged academic misconduct the coordinator must provide:

  • a copy of the record of events kept during the examination
  • a seating plan
  • a statement from each of the invigilators of the examination and any other staff concerned
  • a statement from the candidate(s) that addresses the allegation of misconduct
  • a photograph of any unauthorized material brought into the examination room.

The report must not offer an opinion on the likely penalty that should be imposed by the final award committee if academic misconduct is established.
Coordinators must inform the head of school that a case of misconduct is being reported to the IB Assessment Centre. The report should not be copied to the regional office.

A case of alleged misconduct must not be reported to an examiner. The candidate’s script must be sent to the address notified on IBIS with the scripts of other candidates without any reference to the incident.

Vilppi suomenkielisissä yo-kirjoituksissa

Rehtori selvittää kokelaille hyvissä ajoin ennen kuin he osallistuvat tutkintoon, mitä seuraamuksia on vilpillisestä menettelystä, vilpin yrityksestä tai tutkintojärjestyksen törkeästä rikkomisesta.

Kokelas, joka syyllistyy vilpilliseen menettelyyn tai vilpin yritykseen taikka avustaa siinä tai muutoin törkeästi rikkoo järjestystä, menettää oikeutensa osallistua kokeisiin kyseisenä tutkintokertana. Kokeet, joihin kokelas on samalla tutkintokerralla ilmoittautunut, katsotaan hylätyiksi. Ennen edellä tarkoitetun seuraamuksen määräämistä kokelaalle on ilmoitettava, mistä teosta häntä epäillään, häntä on kuultava todistajan läsnä ollessa ja asiasta on hankittava muu tarpeellinen selvitys. (L 672/2005, 11 §) Rehtorin on syytä kiinnittää riittävästi huomiota epäillyn vilppitapauksen tutkintaan. Kokelaiden ja valvojien kuuleminen tulee järjestää asianmukaisesti todistajan läsnä ollessa. Kuulemistilaisuudesta on pidettävä pöytäkirjaa, jonka kaikki läsnä olevat välittömästi tilaisuuden päättyessä allekirjoittavat.

Ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetun lain 11 §:ssä säädetään vilpillisen menettelyn ja järjestyksen rikkomisen seuraamuksesta. Rehtori vastaa vilpillistä menettelyä ja järjestyksen rikkomista koskevan asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä. Asian selvittämiseksi rehtorilla on oikeus saada poliisiviranomaiselta virka-apua. Jos kokelaan todetaan syyllistyneen vilpilliseen menettelyyn tai vilpin yritykseen taikka avustaneen siinä tai muutoin törkeästi rikkoneen järjestystä, 11 §:n 1 momentin mukaisesta seuraamuksesta päättää rehtori harkittuaan ja perusteltuaan asian. Ennen 1 momentissa tarkoitetun seuraamuksen määräämistä kokelaalle on ilmoitettava, mistä teosta häntä epäillään, hän- tä on kuultava todistajan läsnä ollessa ja asiasta on hankittava muu tarpeellinen selvitys. Päätös on annettava todisteellisesti tiedoksi kokelaalle, jota se koskee (L 672/2005, 11 §). Rehtorin tulee antaa päätöksensä viipymättä tiedoksi lautakunnalle. Päätöksen saatua lainvoiman rehtorin tulee ilmoittaa siitä lautakunnalle. (A 915/2005, 15 §)

Päätökseen, jolla lukion rehtori on määrännyt seuraamuksen, kokelas voi hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen. Päätös pannaan täytäntöön tehdystä valituksesta huolimatta, jollei valitusviran- omainen kiellä täytäntöönpanoa. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. (L 672/2005, 15 §)
Jos päätös kumotaan, ilmoittautuminen niihin kokeisiin, joihin kokelas on jäänyt rehtorin päätöksen jälkeen osallistumatta, mitätöityy hakemuksetta ja koekohtaiset maksut palautetaan. Hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus voi valituksen hyväksyessään päättää, että kokelas saa aloittaa tutkinnon suorittamisen alusta. (L 672/2005, 15 §)

Jotta tilaisuus vilppiin olisi tutkinnon kokeissa mahdollisimman vähäinen, tulee rehtorin kiinnittää asiaan vakavaa huomiota suunnitellessaan tutkinnon toimeenpanoa lukiossa. Erityisesti riittävän valvonnan järjestäminen koetilaisuuksiin on tärkeää. Koska sekä todetut että epäillyt vilppitapaukset ovat usein liittyneet WC-käynteihin, on syytä pitää kokelaille varattuina kahta tai useampaa WC:tä, joihin valvoja vie kokelaat sattumanvaraisesti.

Matkapuhelimet ja muut elektroniset laitteet, paitsi lautakunnan sallimat apuvälineet, ovat kiellettyjä. Niiden tuominen koetiloihin on lautakunnan määräysten vastaista.

Kokeesta poistuminen ennen lautakunnan sallimaa aikaa on lautakunnan määräysten vastaista.

Opintomatkat

Norssin opiskelijana pääset osallistumaan mielenkiintoisille opinto-matkoille ulkomailla ja Suomessa. Valittavanasi on myös vapaavalintaisia kursseja, kuten Survival-kurssi.

Survival-kurssi_Klaus Sellman uimassa

 

Itsenäinen opiskelu

Opiskelija voi suorittaa kurssin/opintojakson tai osan siitä itsenäisesti. Osa opinnoista voidaan myös edellyttää opiskeltavaksi itsenäisesti. Opiskelija täyttää itsenäisen suorituksen lomakkeen hyvissä ajoin ja se täydennetään yhdessä oppiaineen opettajan kanssa, jolloin sovitaan opintojakson suoritustavat. Hakemuksen hyväksymisestä päättää rehtori.

Perusteltuja syitä ovat esimerkiksi opiskelun nopeuttaminen, opintojen päällekkäisyys tai opiskelijan erityinen tilanne. Lupa tietyn opintojakson itsenäiseen suorittamiseen myönnetään vain kerran.

Itsenäisesti opiskellusta kurssista edellytetään hyväksytysti suoritettu arvosana. Jos opiskelija saa hylätyn arvosanan, hän voi sopia arvostelevan opettajan kanssa täydennettävistä suorituksista, jotka auttavat häntä saamaan hyväksytyn arvosanan itsenäisesti opiskelemastaan kurssista.

Jos opiskelija ei täydennettävienkään suoritusten jälkeen saa hyväksyttyä arvosanaa, hän voi suorittaa kurssin osallistumalla opetukseen. Itsenäinen suoritus jätetään arvosteltavaksi yhdessä opiskelijan kanssa sovittuun päivämäärään mennessä.