Ranska

Ranska A opetuksen tavoitteet

Ranskan kielen opetuksen ensisijaisena tavoitteena on, että opiskelija kehittyy kohdekielen käyttäjänä ja toimijana kulttuurisesti moninaisessa maailmassa. Lisäksi opiskelija osaa arvioida osaamistaan ja kehittää sitä edelleen. Oppimisen vahvistamiseksi ja rikastamiseksi opetuksessa tehdään yhteistyötä yli ainerajojen.

Arviointi ranskan oppiaineessa

  • sovitaan jakson tai kurssin alussa
  • kannustaa opiskelijaa omien tavoitteiden asettamiseen ja tarkoituksenmukaisten työskentelytapojen valintaan
  • ohjaa sekä itse- ja vertaisarviointiin
  • perustuu erilaisten tuotosten lisäksi opiskelijan oppimisen ja työskentelyn havainnointiin
  • on monipuolista ja voi perustua esimerkiksi kirjalliseen tai suulliseen kokeeseen, kotikokeeseen, ryhmä- tai parikokeeseen, testeihin, portfolioon, projektiin, tutkielmaan, kurssipäiväkirjaan, itse- ja vertaisarviointiin, esseeseen, kirjoitelmiin, kuuntelukokeeseen, palautettuihin tehtäviin, suullisiin tuotoksiin
  • kurssiarvioinnissa voidaan myös käyttää koulun ulkopuolista arvioijaa (esim. DELF) tai ajasta ja/tai paikasta riippumattomia menetelmiä, kuten sähköisiä kotikokeita ja tenttiakvaariota

TVT:n käyttö ranskan oppiaineessa

  • on luonnollinen osa opiskelua ja oppimisen arviointia
  • on pedagogisesti tarkoituksenmukaista
  • mahdollistaa vuorovaikutukselliset ja yhteisölliset työtavat ja jakamisen kulttuurin

Ranskan B2 opetuksen tavoitteet

Ranskan kielen opetuksen ensisijaisena tavoitteena on, että opiskelija kehittyy kohdekielen käyttäjänä ja toimijana kulttuurisesti moninaisessa maailmassa. Lisäksi opiskelija osaa arvioida osaamistaan ja kehittää sitä edelleen. Oppimisen vahvistamiseksi ja rikastamiseksi opetuksessa tehdään yhteistyötä yli ainerajojen.

Arviointi ranskan oppiaineessa

  • sovitaan jakson tai kurssin alussa
  • kannustaa opiskelijaa omien tavoitteiden asettamiseen ja tarkoituksenmukaisten työskentelytapojen valintaan
  • ohjaa sekä itse- ja vertaisarviointiin
  • perustuu erilaisten tuotosten lisäksi opiskelijan oppimisen ja työskentelyn havainnointiin
  • on monipuolista ja voi perustua esimerkiksi kirjalliseen tai suulliseen kokeeseen, kotikokeeseen, ryhmä- tai parikokeeseen, testeihin, portfolioon, projektiin, tutkielmaan, kurssipäiväkirjaan, itse- ja vertaisarviointiin, esseeseen, kirjoitelmiin, kuuntelukokeeseen, palautettuihin tehtäviin, suullisiin tuotoksiin
  • kurssiarvioinnissa voidaan myös käyttää koulun ulkopuolista arvioijaa (esim. DELF) tai ajasta ja/tai paikasta riippumattomia menetelmiä, kuten sähköisiä kotikokeita ja tenttiakvaariota

TVT:n käyttö ranskan oppiaineessa

  • on luonnollinen osa opiskelua ja oppimisen arviointia
  • on pedagogisesti tarkoituksenmukaista
  • mahdollistaa vuorovaikutukselliset ja yhteisölliset työtavat ja jakamisen kulttuurin

Ranskan B3 opetuksen tavoitteet

Ranskan kielen opetuksen ensisijaisena tavoitteena on, että opiskelija kehittyy kohdekielen käyttäjänä ja toimijana kulttuurisesti moninaisessa maailmassa. Lisäksi opiskelija osaa arvioida osaamistaan ja kehittää sitä edelleen. Oppimisen vahvistamiseksi ja rikastamiseksi opetuksessa tehdään yhteistyötä yli ainerajojen.

Arviointi ranskan oppiaineessa

  • sovitaan jakson tai kurssin alussa
  • kannustaa opiskelijaa omien tavoitteiden asettamiseen ja tarkoituksenmukaisten työskentelytapojen valintaan.
  • ohjaa sekä itse- ja vertaisarviointiin
  • perustuu erilaisten tuotosten lisäksi opiskelijan oppimisen ja työskentelyn havainnointiin
  • on monipuolista ja voi perustua esimerkiksi kirjalliseen tai suulliseen kokeeseen, kotikokeeseen, ryhmä- tai parikokeeseen, testeihin, portfolioon, projektiin, tutkielmaan, kurssipäiväkirjaan, itse- ja vertaisarviointiin, esseeseen, kirjoitelmiin, kuuntelukokeeseen, palautettuihin tehtäviin, suullisiin tuotoksiin
  • kurssiarvioinnissa voidaan myös käyttää koulun ulkopuolista arvioijaa (esim. DELF) tai ajasta ja/tai paikasta riippumattomia menetelmiä, kuten sähköisiä kotikokeita ja tenttiakvaariota

TVT:n käyttö ranskan oppiaineessa

  • on luonnollinen osa opiskelua ja oppimisen arviointia
  • on pedagogisesti tarkoituksenmukaista
  • mahdollistaa vuorovaikutukselliset ja yhteisölliset työtavat ja jakamisen kulttuurin

Opetuksen ensisijaisena tavoitteena on, että opiskelija kokee ranskan opiskelun mielekkäänä ja kehittyy kohdekielen käyttäjänä ja toimijana kulttuurisesti moninaisessa maailmassa. Lisäksi opiskelija osaa arvioida osaamistaan ja kehittää sitä edelleen.

Ranskan kurssit

Ranska A

1. Kieli ja maailmani

Tavoitteena on, että opiskelija

  • kartoittaa omaa osaamistaan kielitaidon eri osa-alueilla ja kehittää niitä tarpeen mukaan
  • osaa analysoida ja arvioida omia kielenopiskelutaitojaan sekä asettaa opiskelulle tavoitteita

Sisällöt

  • kielenkäyttö autenttisissa frankofonisissa ympäristöissä
  • kielten monimuotoisuus ja kielitaito kulttuurisen osaamisen välineenä
  • nuoren elämänpiiri (mm. opiskelu) ja kielenkäyttötarpeet

2. Ihminen verkostoissa

Tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittyy edelleen aktiivisena keskustelijana ja kuuntelijana erilaisia viestintäkanavia käyttäen
  • harjaantuu käyttämään erilaisia strategioita mielipiteen ilmaisemisessa ja neuvotteluissa myös kansainvälisessä kontekstissa
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • ihmissuhteet ja sosiaaliset verkostot
  • psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi
  • teknologian ja digitalisaation tuomat muutokset vuorovaikutukseen ja hyvinvointiin

3. Kulttuuri-ilmiöitä

Tavoitteena on, että opiskelija

  • laajentaa ja syventää monilukutaitoaan
  • oppii tuottamaan eri tekstilajeja, jotka ovat kielellisesti tarkkoja
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • kulttuuriset ilmiöt
  • kohdekieliset mediat
  • luova toiminta

4. Kulttuuri ja ympäröivä maailma

Tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää tiedonhakutaitojaan ja kriittistä lukutaitoaan
  • on aktiivinen toimija kohdekielellä
  • tutustuu erilaisiin yhteiskunnallisista ilmiöistä käytäviin keskusteluihin
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • aktiivinen kansalaisuus
  • yksilöiden ja yhteisöjen vastuut ja vaikuttamismahdollisuudet (esim. ihmisoikeuskysymyksissä)

5. Tiede ja tulevaisuus

Tavoitteena on, että opiskelija

  • syventää tekstin tulkinnan ja tuottamisen sekä tiedonhankinnan taitoja
  • harjaantuu jakamaan omia tietoon ja mielipiteeseen perustuvia näkemyksiä
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • opiskelijoita kiinnostavat tiedon- ja tieteenalat
  • erilaiset tulevaisuuden visiot erityisesti teknologian ja digitalisaation näkökulmasta

6. Opiskelu, työ ja toimeentulo

Tavoitteena on, että opiskelija

  • syventää käsitystään kielitaidosta työelämätaitona ja sosiaalisena pääomana
  • tutustuu mahdollisissa jatko-opinnoissa ja työelämässä vastaantuleviin tekstilajeihin
  • pohtii jatko-opinto- tai urasuunnitelmiaan
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • jatko-opintosuunnitelmat ja työnteko (myös kansainvälisessä kontekstissa)
  • talousasiat ja talouden ilmiöt liittyen itsenäistyvän, työelämään astuvan nuoren elämänpiiriin

7. Kestävä elämäntapa

Tavoitteena on, että opiskelija

  • syventää taitoaan tulkita ja tuottaa kohdekieltä erilaisissa kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • erilaiset tekstilajit (esim. fiktiivinen, ei-fiktiivinen, pohtiva ja kantaaottava)
  • ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävä elämäntapa perustuen opiskelijoiden tarpeisiin ja kiinnostukseen

8. Viesti ja vaikuta puhuen

Tavoitteena on, että opiskelija

  • syventää taitoaan tuottaa kieltä suullisesti ja taitoaan ymmärtää puhuttua kieltä
  • oppii puhumaan sujuvammin
  • oppii valmistelemaan suullisia esityksiä
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • edellisten kurssien aihepiirit, joita kerrataan ja täydennetään opiskelijoiden tarpeiden mukaan

Ranska B2

1. Elämän tärkeitä tavoitteita

Tavoitteena on, että opiskelija

  • kokee ranskan kielen oppimisen itselleen hyödyllisenä
  • kehittyy kielen käyttäjänä ja toimijana eri konteksteissa
  • oppii peilaamaan osaamistaan suhteessa muihin osaamiinsa kieliin
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • ranskan kielen erityispiirteisiin (esim. kirjoitusasu ja ääntäminen) tutustuminen
  • frankofoniseen kulttuuriin (esim. sinuttelu vs. teitittely) sukeltaminen
  • jokapäiväinen elämä, ihmissuhteet, kiinnostuksen kohteet, vapaa-ajan vietto ja harrastukset

2. Monenlaista elämää

Tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittyy kielen käyttäjänä ja toimijana erityisesti pienimuotoisissa kirjoitelmissa
  • tutustuu kulttuurien välisiin eroavaisuuksiin
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • asioiminen arkipäivän tilanteissa (esim. kaupat, kahvilat ravintolat)
  • sosiaalisten puhekoodien laajentaminen (esim. kiitokset, tiedustelut, pyynnöt)
  • viestinnän erot omassa ja frankofonisessa kulttuurissa

3. Hyvinvointi ja huolenpito

Tavoitteena on, että opiskelija

  • laajentaa vuorovaikutustaitojaan useammissa viestintäkanavissa
  • oppii ilmaisemaan mielipiteensä liittyen arkipäivän tilanteisiin
  • oppii keskustelemaan pohjautuen erilaisiin hyvinvointiin ja huolenpitoon liittyviin teksteihin
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • hyvinvointi (esim. fyysinen ja psyykkinen terveydentila)
  • vuorovaikutus erilaisissa viestintäkanavissa (esim. puhelin, sosiaalinen media)
  • teknologian- ja digitalisaation vaikutus yllämainittuihin

4. Kulttuuri ja mediat

Tavoitteena on, että opiskelija

  • vahvistaa monilukutaitoaan
  • tutustuu frankofonisiin kulttuuri-ilmiöihin ja medioihin
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • ajankohtaiset nuoria kiinnostavat aiheet frankofonisissa maissa (esim. uutiset, lehdistö)
  • frankofoniset kulttuuri-ilmiöt (esim. juhlapäivät, festivaalit, elokuvajuhlat)

5. Opiskelu, työ ja tulevaisuus

Tavoitteena on, että opiskelija

  • oppii viestimään korrektisti kulttuuriin sopivalla tavalla
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • koulusta ja kouluelämästä kertominen
  • opiskelu
  • työelämään tutustuminen ja työnhaku
  • nuorten tulevaisuudensuunnitelmat

6. Yhteinen maapallomme

Tavoitteena on, että opiskelija

  • vahvistaa keskustelutaitojaan
  • kertaa kielitietoa omista lähtökohdistaan käsin
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • tutustuminen kansainvälisiin yhteistyömahdollisuuksiin
  • luonto, erilaiset asuinympäristöt ja kestävä elämäntapa

7. Kansainvälinen toiminta

Tavoitteena on, että opiskelija

  • tutustuu vapaaehtoistyöhön ja työelämään sekä kansainväliseen toimintaan
  • vahvistaa ymmärtämystään frankofonisesta kulttuurista
  • voi mahdollisesti osallistua kansainväliseen toimintaan ja raportoida kokemuksestaan
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • kansainvälinen toiminta
  • vapaaehtoistyö
  • työelämä

8. Viesti puhuen ja kirjoittaen

Tavoitteena on, että opiskelija

  • vankentaa kirjallista ja suullista tuottamistaitoaan
  • tulkitsee ja tuottaa eri tekstilajeja
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • eri vuorovaikutustilanteet
  • erilaiset tekstilajit
  • aiemmin käsiteltyjen aihepiirien täydentäminen opiskelijan oman tarpeen mukaan

Ranska B3

1. Tutustutaan toisiimme ja uuteen kieleen

Tavoitteena on, että opiskelija

  • tutustuu ranskan kielen asemaan maailmassa
  • hahmottaa suhteen ranskan ja muiden osaamiensa tai opiskelemiensa kielten välillä
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • vuorovaikutus arkeen liittyvissä tilanteissa
  • viestintästrategiat
  • tärkeimmät kohteliaisuuteen liittyvät ilmaisut

2. Matkalla maailmassa

Tavoitteena on, että opiskelija

  • osaa selviytyä matkustustilanteissa
  • oppii lisää kompensaatiokeinoja ja muita viestintästrategioita
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • erilaiset matkustamistilanteet ja niihin liittyvä asiointi

3. Elämän tärkeitä asioita

Tavoitteena on, että opiskelija

  • harjaantuu vuorovaikutustaidoissaan eri viestintäkanavia käyttäen
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • jokapäiväinen elämä
  • ihmissuhteet ja verkostot
  • omat kiinnostuksen kohteet, vapaa-aika ja harrastukset

4. Monenlaista elämää

Tavoitteena on, että opiskelija

  • oppii kiinnittämään huomioita sosiaalisten koodien eroihin vuorovaikutuksessa
  • osaa viestiä pienimuotoisesti kirjallisesti
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • viestintä kulttuurien välisissä kohtaamisissa Suomessa ja ulkomailla

5. Hyvinvointi ja huolenpito

Tavoitteena on, että opiskelija

  • osaa keskustella ja kuunnella eri viestintäkanavia käyttäen
  • osaa muotoilla mielipiteensä liittyen arkipäivän asioihin
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • tekstit liittyen hyvinvointiin ja elämänvaiheisiin
  • teknologian ja digitalisaation vaikutukset vuorovaikutukselle ja hyvinvoinnille

6. Kulttuuri ja mediat

Tavoitteena on, että opiskelija

  • vahvistaa monilukutaitoaan
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • opiskelijaa kiinnostavat ajankohtaiset frankofoniset kulttuuri-ilmiöt ja mediat

7. Opiskelu, työ ja tulevaisuus

Tavoitteena on, että opiskelija

  • oppii viestimään kulttuurisesti sopivasti
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • koulu, jatko-opinnot ja työelämä
  • tulevaisuudensuunnitelmat

8. Yhteinen maapallomme

Tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää keskustelukykyään
  • kertaa tarvitsemaansa kielitietoa
  • tutustuu mahdollisuuksiin osallistua kansainväliseen yhteistyöhön
  • osaa arvioida osaamistaan ja kehittymistään kielen- ja kulttuurinoppijana

Sisällöt

  • luonto ja kestävät elämäntavat
  • erilaiset asuinympäristöt