Ruotsi

Ruotsi A- ja B-kielenä

Ruotsin kielen opetus syventää perusopetuksessa aloitettua kielikasvatusta ja kielitietoisuuden kehittämistä.

Ruotsin kielen opetus perustuu laajaan tekstikäsitykseen, jossa tekstillä tarkoitetaan sekä puhuttua että kirjoitettua kieltä. Kieltenopetus edistää osaltaan opiskelijoiden monilukutaitoa.

Opetus vahvistaa opiskelijoiden luottamusta omiin kykyihinsä oppia ruotsia ja käyttää taitoaan rohkeasti sekä tarjoaa mahdollisuuksia kokea oppimisen iloa. Opetus vahvistaa opiskelijoiden halua ja taitoa toimia ruotsinkielisissä ympäristöissä sekä Suomessa että Ruotsissa kuin muuallakin, missä se on mahdollista

Opiskelijoita rohkaistaan hankkimaan elinikäisiä kielenopiskelutaitoja tunnistamalla itselleen sopivia tapoja oppia ruotsin kieltä, arvioimalla oman oppimisensa edistymistä sekä näkemään kielitaito myös työelämätaitona.

Kieltenopetuksessa hyödynnetään tutkivaa oppimista käyttäen monipuolisia ja opiskelijalähtöisiä menetelmiä. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään luontevasti opiskeluympäristöjen osana.

Ruotsin kielen opetuksen yhteiset tavoitteet

Ruotsin kielen eri oppimäärien opetuksen yhteisinä tavoitteina on, että opiskelija

  • kehittyy ruotsin kielen käyttäjänä sekä toimijana kulttuurisesti moninaisessa maailmassa kansallisissa, pohjoismaisissa, eurooppalaisissa sekä globaaleissa kohtaamisissa, joissa ruotsin kielen hyödyntäminen on mahdollista
  • ymmärtää ruotsin kielen merkityksen Suomen toisena kansalliskielenä
  • rohkaistuu hyödyntämään ruotsin kieltä luovasti opiskelussa, työssä ja vapaa-aikana
  • vankentaa ruotsin kielen osaamistaan, kielitajuaan ja taitoaan soveltaa kielitietoa myös kielirajat ylittäen
  • kehittyy tavoitteellisena kielten oppijana ja osaa soveltaa kieltenopiskelustrategioita
  • ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksen ja kielitaidon myötä kasvavat toimintamahdollisuudet
  • osaa arvioida oman osaamisensa riittävyyttä jatko-opintojen näkökulmasta
  • osaa suunnitella kieliopintojaan tulevaisuuden tarpeitaan varten työelämän ja kansainvälistymisen näkökulmista.

Tavoitteena on, että opiskelija osaa suhteuttaa omaa osaamistaan tavoitteeksi asetettuihin taitotasoihin. Opiskelija asettaa omia tavoitteitaan, arvioi taitojensa kehittymistä ja kehittää niitä edelleen.

Arviointi

Ruotsin kielessä arviointi perustuu ruotsin kielen yhteisten tavoitteiden sekä oppimääräkohtaisten erityisten tavoitteiden saavuttamiseen. Kullakin kurssilla otetaan huomioon kurssikohtaiset painotukset. Kaikilla kursseilla annetaan monipuolisesti palautetta. Opiskelijoita ohjataan hyödyntämään itse- ja vertaisarviointia. Kaikilla kursseilla voidaan hyödyntää salkkutyöskentelyä, myös oppiainerajat ylittäen.

A-oppimäärän syventävän kurssin 8 ja B1-oppimäärän syventävän kurssin 6 suorituksen arviointi perustuu Opetushallituksen tuottamasta suullisen kielitaidon kokeesta saatuun arvosanaan ja muihin kurssin aikaisiin näyttöihin. Kurssit arvioidaan numeroin käyttäen asteikkoa 4–10. Myös kurssiin kuuluva suullisen kielitaidon koe arvioidaan numeroin käyttäen asteikkoa 4–10. Suullisen kielitaidon kokeesta annetaan erillinen todistus lukion päättötodistuksen liitteenä.

Oppimäärän vaihtaminen

Opiskelijan on tarkoituksenmukaista jatkaa aloittamansa oppimäärän opintoja pitkäjänteisesti. Oppimäärää vaihdettaessa ruotsin kielessä pidemmästä oppimäärästä lyhyempään kursseja luetaan hyväksi seuraavasti:

​Kurssit​Äidinkielenomainen oppimäärä ​A-oppimäärä​ ​B-oppimäärä​
​Kurssi​1​→​1​→​1
​Kurssi​2​2​→​2
​Kurssi​3​3​→​3
Kurssi​4​4​→​4
Kurssi​​5​5
​Kurssi​6​6​→​5
​Kurssi​7​7​→​7
​Kurssi​8​8​→​6

Muut pidemmän oppimäärän mukaiset opinnot voivat olla lyhyemmän oppimäärän syventäviä tai soveltavia kursseja opetussuunnitelmassa päätettävällä tavalla. Jos opiskelija pyytää, hänelle tulee järjestää mahdollisuus lisänäyttöihin osaamistason toteamiseksi. Siirryttäessä lyhyemmästä pitempään oppimäärään voidaan opiskelijalta edellyttää lisänäyttöjä, ja tässä yhteydessä myös arvosana harkitaan uudelleen. Opiskelija voi opiskella myös toisen oppimäärän kursseja oppimäärää vaihtamatta. Tällöin kyseessä olevat kurssit voidaan lukea opiskelijan varsinaisen oppimäärän syventäviksi tai soveltaviksi kursseiksi opetussuunnitelmassa päätettävällä tavalla.

Ruotsin kurssit

Ruotsi, A-oppimäärä

Opetuksen tavoitteet

Ruotsi kielen A-oppimäärän opetuksen erityisenä tavoitteena on, että opiskelija

  • osaa suhteuttaa omaa osaamistaan kehittyvän kielitaidon kuvausasteikon tasoon B2.1 vuorovaikutuksen ja tulkinnan taidoissa sekä B1.2 tuottamisen taidoissa ja arvioida omien taitojensa kehittymistä sekä kehittää taitojaan edelleen.

Pakolliset kurssit

Pakollisilla kursseilla 1–2 painotetaan opiskelutaitojen vankentamista, oman osaamisen kehittämistä yksin ja yhdessä muiden kanssa sekä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimimista. Kurssista 3 lähtien kiinnitetään enenevässä määrin huomiota eri tekstilajien edellyttämään kieleen. Kursseilla 4–6 painotetaan kieltä tiedonhankinnan, olennaisen tiedon tiivistämisen ja tiedon jakamisen välineenä.

Jokaiselle kurssille varataan tilaa käsitellä ajankohtaisia tai paikallisia asioita, joista voidaan sopia yhdessä. Oppiainerajat ylittävää tai aihekokonaisuuksia avaavaa opetusta voidaan toteuttaa kaikilla kursseilla. Kursseilla harjoitellaan monipuolisesti sekä suullista että kirjallista vuorovaikutusta, joskin painotukset voivat vaihdella kursseittain

1. Ruotsinkielinen maailmani (BA1)

Keskeiset sisällöt

  • ystävyys
  • koulu
  • musiikki
  • harrastukset
  • vapaa-aika
  • verbit, substantiivit, keskeisimmät pronominit ja päälauseen sanajärjestys

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää kielenopiskelun opiskelutaitojaan
  • oppii kertomaan itsestään ja elämästään ruotsiksi sekä oppii keskustelemaan muista kurssin aiheista
  • harjoittelee kielen käyttämistä eri vuorovaikutustilanteissa
  • parantaa tekstinymmärtämisen taitoja
  • oppii ymmärtämään paremmin puhetta
  • osaa käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa kielenoppimisen välineenä

2. Ihminen verkostoissa (BA2)

Sisällöt

  • asiointi
  • ulkonäkö
  • psyykkinen, fyysiinen ja sosiaalinen hyvinvointi
  • ihmissuhteet
  • sivulauseen sanajärjestys, adjektiivin taivutus ja vertailu, konditionaali, lukusanat

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • oppii kuvailemaan mm. ulkonäköä ja ihmissuhdeasioita
  • oppii mm. kehoon liittyvää sanstoa
  • tutustuu ruoka- ja muotikulttuuriin ja Tukholmaan
  • saa varmuutta arkipäivän puhetilanteisiin
  • harjoittelee kirjoittamista erilaisten lyhyiden viestien avulla
  • osaa käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa kielenoppimisen välineenä
  • osaa kertoa mielipiteensä ja harjoittelee vuorovaikutustilanteissa tarvittavia strategioita sekä harjoittelee aktiivisena keskustelijana toimimista
  • pohtii teknologian ja digitalisaation tuomia muutoksia vuorovaikutukselle ja hyvinvoinnille
  • osaa käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa kielenoppimisen välineenä

3. Pohjoismaisia kulttuuri-ilmiöitä (BA3)

Sisällöt

  • erilaiset kulttuuriset ilmiöt
  • ruotsinkieliset mediat
  • luova toiminta
  • substantiivien määräysmuodot ja pronominit

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • harjoittelee monilukutaitoa
  • harjoittelee kirjoittamista, jossa painotetaan eri tekstilajeille ominaista kielellistä tarkkuutta
  • osaa käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa kielenoppimisen välineenä

4. Yhteiskunta ja ympäröivä maailma (BA4)

Sisällöt

  • yhteiskunnallisia ilmiöitä pohjoismaisesta näkökulmasta
  • yksilöiden ja yhteisöjen vastuu ja toimintamahdollisuudet
  • ihmisoikeuskysymykset ja vaikuttamismahdollisuudet

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää tiedonhankintataitojaan ja kriittistä lukutaitoaan
  • osaa käyttää monipuolisestit tieto- ja viestintätekniikkaa kielenoppimisen välineenä

5. Tiede ja tulevaisuus (BA5)

Sisällöt

  • opiskelijoita kiinnostavat tiedon- ja tieteenalat
  • tulevaisuuden visiot teknologian ja digitalisaation näkökulmasta

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • osaa hakea tietoa itseään kiinnostavista tiedon- ja tieteenaloista
  • osaa kertoa oman mielipiteensä esim. digitalisaatiosta
  • pohtii erilaisia tulevaisuudenvisioita
  • osaa käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa kielenoppimisen välineenä

6. Opiskelu, työ ja toimeentulo (BA6)

Sisällöt

  • opiskelu
  • lukion jälkeinen elämä, jatko-opinnot ja urasuunnitelmat
  • toimeentulo

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • oppii taitoja, joita tarvitaan sekä arkielämässä että työelämässä
  • oppii kirjoittamaan esim. CV:n ja työhakemuksen
  • oppii toimimaan työhaastattelussa
  • osaa käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa kielenoppimisen välineenä

Valtakunnalliset syventävät kurssit

Kursseilla syvennetään opiskelijan taitoa käyttää ruotsin kieltä eri tarkoituksiin. Kursseilla harjoitellaan tekstien tulkitsemista ja tuottamista yksin ja yhdessä sekä kerrataan kielitietoa opiskelijoiden tarpeiden mukaan. Kursseihin voidaan integroida muihin opintoihin liittyvä kirjallinen tai suullinen ruotsinkielinen osuus tai kokonaisuus.

7. Kestävä elämäntapa (BA7)

Kurssilla syvennetään taitoa tulkita ja tuottaa ruotsin kieltä erilaisissa kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa ja erilaisille yleisöille. Kurssilla käsitellään eri tekstilajien tekstejä, kuten fiktiivisiä tai ei-fiktiivisiä, kertovia, kuvaavia, pohtivia, ohjaavia tai kantaa ottavia tekstejä. Kurssilla jatketaan oppimäärän pakollisten kurssien teemojen käsittelyä ekologisen, taloudellisen sekä sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävän elämäntavan näkökulmista ottaen huomioon opiskelijoiden tarpeet tai kiinnostuksen kohteet.

8. Viesti ja vaikuta puhuen (BA8)

Sisällöt

  • Pakollisten kurssin keskeiset aihepiirit

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • vahvistaa ruotsin kielen suulista taitoa ja harjoittelee puhutun kielen ymmärtämistä
  • rohkaistuu puhumaan ruotsia

9. Abikurssi (BA9)

Sisällöt

  • keskeisen sanaston ja kieliopin kertaus
  • yo-kokeen harjoittelu

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • vankentaa ruotsin kielen taitojaan

10. Arkielämän ruotsia (BA10)

Osa kurssista suoritetaan luokkatyöskentelynä, osa käytännön harjoitteluna, tekemällä matka tai retki esim. Ruotsiin, Ahvenenmaalle tai muulle ruotsinkieliselle paikkakunnalle.

Sisällöt

  • esim. itsestä kertominen
  • asiointitilanteet
  • matkustaminen
  • opiskelu ja työ

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • vahvistaa suullista kielitaitoaan
  • rohkaistuu käyttämään ruotsin kieltä arkisissa viestintätilanteissa

Ruotsi, B-oppimäärä

Opetuksen tavoitteet

Ruotsin kielen B1-oppimäärän opetuksen erityisenä tavoitteena on, että opiskelija

  • osaa suhteuttaa omaa osaamistaan kehittyvän kielitaidon kuvausasteikon tasoon B1.1 ja arvioida omien taitojensa kehittymistä sekä kehittää taitojaan edelleen.

Pakolliset kurssit

Pakollisilla kursseilla 1–2 painotetaan opiskelutaitojen vankentamista. Kurssista 3 lähtien kiinnitetään enenevässä määrin huomiota eri tekstilajien edellyttämään kieleen. Kursseilla 4–5 painotetaan kieltä tiedonhankinnan, olennaisen tiedon tiivistämisen ja tiedon jakamisen välineenä.

Kurssilla käsitellään tilanteen mukaan ajankohtaisia tai paikallisia asioita. Kursseilla harjoitellaan monipuolisesti sekä suullista että kirjallista vuorovaikutusta, joskin painotukset voivat vaihdella kursseittain.

1. Minun ruotsini (BB1)

Sisällöt

  • Ruotsi ja ruotsalaisuus
  • oma arki, vapaa-aika ja harrastukset
  • koulu ja opinnot
  • perhe ja sukulaiset
  • koti ja asuminen
  • päälauseen sanajärjestys
  • verbin taivutus ja aikamuodot
  • substantiivin taivutus ja käyttö
  • adjektiivin taivutus ja käyttö
  • tavallisimmat prepositiot

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • kertaa perussanastoa
  • harjoittelee arkisia viestintätilanteita
  • harjoittelee aktiivista kuuntelemista
  • harjoittelee mielipiteen ilmaisua ja reagoimista kuulemaansa
  • harjoittelee ottamaan kantaa puolesta ja vastaan
  • arvioi omaa osaamistaan ja asettaa tavoitteita
  • osaa käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa kielenoppimisen välineenä

2. Hyvinvointi ja ihmissuhteet (BB2)

Sisällöt

  • Norja ja norjalaisuus
  • ystävyys
  • elämäntavat, esim. ruokailutottumukset
  • pukeutuminen ja tyyli
  • ajankäyttö
  • hyvinvointiin vaikuttavia asioita
  • lukusanat
  • persoonapronomit
  • alistuskonjuktiolla alkavat sivulauseet
  • adjektiivien vertailu
  • käskymuoto

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • kertaa perussanastoa ja rakenteita
  • vertaa suomalaista ja norjalaista kulttuuria
  • harjoittelee erilaisia vuorovaikutustilanteita, mm. tapaamisesta sopimista, asioimista esim. vaatekaupassa ja ravintolassa
  • harjoittelee mielipiteen ilmaisemista ja perustelemistaarvioi omaa osaamistaan ja asettaa tavoitteita osaa käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa kielenoppimisen välineenä

3. Kulttuuri ja mediat (RUB13)

Sisällöt

  • Suomi ja suomalaisuus
  • oma paikkakunta
  • nuoret kulttuurin kuluttajina ja tuottajina
  • suomalainen musiikki ilmiönä
  • suomenruotsalaisuus osana kulttuuriamme
  • ruotsinsuomalaisuus
  • relatiivilause
  • epäsuora kysymyslause
  • pronominit
  • prepositiot paikanilmauksissa

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • oppii kertomaan ruotsiksi Suomesta ja suomalaisuudesta
  • tutustuu suomenruotsalaisuuteen ja muihin pohjoismaisiin kulttuuri-ilmiöihin ja medioihin ajankohtaisesta ja nuoria kiinnostavasta näkökulmasta
  • harjoittelee erilaisia vuorovaikutustilanteita, mm. tien neuvomista
  • harjoittelee mielipiteen ilmaisemista ja perustelemista
  • vahvistaa monilukutaitoa ja erilaisten tekstilajien tulkitsemis- ja tuottamistaitoa eri medioita hyödyntäen
  • arvioi omaa osaamistaan ja
  • asettaa tavoitteita
    osaa käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa kielenoppimisen välineenä

4. Monenlaiset elinympäristömme (RUB14)

Kurssilla kehitetään erilaisten tekstilajien tulkintaa ja tuottamista. Aihepiireinä ovat kulttuurisesti moninainen elinympäristö sekä yhteiskunnan ajankohtaiset ilmiöt, joita tarkastellaan ensisijaisesti nuorten näkökulmasta.

5. Opiskelu- ja työelämää ruotsiksi (RUB15)

Kurssilla harjoitellaan työelämässä tarvittavia vuorovaikutustaitoja sekä pohditaan jatko-opintoja ja tulevaisuudensuunnitelmia. Tutkitaan mahdollisuuksia opiskella ja tehdä töitä ruotsin kielellä. Tutustutaan mahdollisuuksiin osallistua pohjoismaiseen ja muuhun kansainväliseen yhteistyöhön.

Valtakunnalliset syventävät kurssit

Kursseilla syvennetään opiskelijan taitoa käyttää ruotsin kieltä eri tarkoituksiin. Kursseilla harjoitellaan tekstien tulkitsemista ja tuottamista yksin ja yhdessä sekä kerrataan kielitietoa opiskelijoiden tarpeiden mukaan. Kursseihin voidaan integroida muihin opintoihin liittyvä kirjallinen tai suullinen ruotsinkielinen osuus tai kokonaisuus.

6. Viesti ja vaikuta puhuen (RUB16)

Kurssilla syvennetään taitoa tuottaa kieltä suullisesti, taitoa ymmärtää puhuttua kieltä ja rakentaa dialogia. Vankennetaan puhumisen sujuvuutta sekä harjoitellaan valmistelua edellyttävää suullista tuottamista. Kurssilla kerrataan oppimäärän pakollisilla kursseilla käsiteltyjä aihepiirejä tai niitä täydennetään opiskelijoiden tarpeiden mukaan.

7. Kestävä elämätapa (RUB17)

Kurssilla syvennetään taitoa tulkita ja tuottaa ruotsin kieltä erilaisissa kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa ja erilaisille yleisöille. Kurssilla käsitellään eri tekstilajien tekstejä, kuten fiktiivisiä tai ei-fiktiivisiä, kertovia, kuvaavia, pohtivia, ohjaavia tai kantaa ottavia tekstejä. Kurssilla jatketaan oppimäärän pakollisten kurssien teemojen käsittelyä ekologisen, taloudellisen sekä sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävän elämäntavan näkökulmasta ottaen huomioon opiskelijoiden tarpeet tai kiinnostuksen kohteet.

8. Abikurssi (BB8)

Sisällöt

  • keskeisen sanaston ja kieliopin kertaus
  • yo-kokeen harjoittelu

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • vankentaa ruotsin kielen taitojaan

9. Arkielämän ruotsia (BB9)

Osa kurssista suoritetaan luokkatyöskentelynä, osa käytännön harjoitteluna, tekemällä matka tai retki esim. Ruotsiin, Ahvenenmaalle tai muulle ruotsinkieliselle paikkakunnalle.

Sisällöt

  • esim. itsestä kertominen
  • asiointitilanteet
  • matkustaminen
  • opiskelu ja työ

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • vahvistaa suullista kielitaitoaan
  • rohkaistuu käyttämään ruotsin kieltä arkisissa viestintätilanteissa