Uskonto

Uskonnonopetuksen tehtävänä on tukea opiskelijan uskontoihin ja katsomuksiin liittyvän yleissivistyksen muodostumista. Uskonnonopetuksessa tutustutaan uskontoihin ja uskonnollisuuden ilmenemismuotoihin sekä uskonnottomuuteen.

Opetuksessa uskontoja tarkastellaan osana kulttuuria, kulttuuriperintöä ja yhteiskuntaa sekä yksilön ja yhteisön elämää.Opetus antaa monipuolista tietoa uskonnoista ja katsomuksista sekä auttaa ymmärtämään niistä käytävää keskustelua. Opiskelijoita ohjataan tarkastelemaan uskontoja ja katsomuksia analyyttisesti eri näkökulmista. Uskonnonopetus antaa valmiuksia oman maailmankatsomuksen rakentamiseen ja arvioimiseen sekä uskontojen ja katsomusten väliseen dialogiin. Oppiaine tukee opiskelijan kasvua demokraattisen yhteiskunnan vastuulliseksi jäseneksi. Uskonnonopetus ottaa erilaiset näkemykset huomioon ja kunnioittaa yksilöllisiä vakaumuksia.

Oppiaineessa hyödynnetään teologista ja uskontotieteellistä tutkimusta sekä kulttuurin, yhteiskunnan ja taiteen tutkimusta. Lisäksi opetuksessa käytetään eri uskontojen omia lähteitä ja median välittämää ajankohtaista materiaalia. Opetuksessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia opiskeluympäristöjä, tieto- ja viestintäteknologian antamia mahdollisuuksia sekä aktivoivia työtapoja.

Opetuksen tavoitteet

Uskonnon opetuksen tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää uskontoihin ja katsomuksiin liittyvää kulttuurista lukutaitoaan
  • tunnistaa uskontoihin ja kulttuureihin liittyvän pyhän ja sen vaikutukset ihmisen toimintaan
  • perehtyy uskontojen historialliseen ja ajankohtaiseen merkitykseen eri puolilla maailmaa
  • perehtyy oman uskonnon erityispiirteisiin ja kulttuurivaikutuksiin
  • ymmärtää uskontojen sisäistä moninaisuutta
  • tuntee uskonnollisen kielen ja symboliikan erityispiirteitä
  • ymmärtää uskon ja tieteellisen tiedon suhdetta sekä tuntee uskontojen tutkimuksen keskeisiä näkökulmia ja menetelmiä
  • kykenee rakentamaan, jäsentämään ja arvioimaan omaa maailmankatsomustaan ja kulttuuri-identiteettiään
  • kehittää valmiuksia ymmärtää ihmisiä, joilla on erilainen vakaumus ja toimia eri kulttuureista tulevien ja eri tavoin ajattelevien ihmisten kanssa
  • kunnioittaa ihmisoikeuksia ja osaa tarkastella uskontoja ja katsomuksia ihmisoikeusnäkökulmasta
  • kehittää valmiuksia toimia vastuullisena ja aktiivisena kansalaisena
  • hallitsee uskonnollisiin ja eettisiin kysymyksiin liittyviä ajattelu- ja keskustelutaitoja sekä uskontoihin
  • liittyvän tiedon itsenäistä hankintaa ja kriittistä arviointia.
  • osaa hyödyntää tietotekniikkaa uskontoihin liittyvän tiedon hakemisessa ja osaa arvioida hakemaansa tietoa

Arviointi

Kurssit

Evankelis-luterilainen uskonto

Pakolliset kurssit

1. Uskonto ilmiönä – kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin jäljillä (UE1)

Kurssi tarkastelee uskonto-ilmiötä niitä yhdistävien piirteiden näkökulmasta. Kurssilla perehdytään maailman nykyiseen uskontotilanteeseenj a erityisesti keskitytään tarkastelemaan juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin yhteisiä juuria, niiden keskeisiä piirteitä, kulttuuriperintöä ja vaikutusta yhteiskuntaan historiassa ja nykyaikana. Kurssilla tarkastellaan katsomusten kohtaamiseen liittyviä kysymyksiä ja hyödynnetään ajankohtaisia lähdeaineistoja. Kurssin opetuksesta voi osa olla verkko-opetusta.

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • ymmärtää uskonnollisten ja ei-uskonnollisten katsomusten luonnetta ja sisäistä monimuotoisuutta
  • osaa jäsentää uskontoa ilmiönä ja tuntee uskontojen tutkimusta
  • tuntee juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin yhteisiä juuria, niiden keskeisiä piirteitä, kulttuuriperintöä ja vaikutusta yhteiskuntaan
  • osaa keskustella juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin liittyvistä ajankohtaisista kysymyksistä
  • kehittää valmiuksia toimia moniuskontoisissa ja monikulttuurisissa ympäristöissä ja työelämässä.

Keskeiset sisällöt

  • uskonto ilmiönä, uskonnon määrittely ja tutkiminen
  • nykyajan uskonnollisuus, sekularisaatio, uskonnottomuus ja uskonnonvapaus
  • maailman ja Suomen uskontotilanne
  • Lähi-idän monoteististen uskontojen kulttuuritausta, synty sekä niiden keskeiset ja yhteiset piirteet
  • pyhien kirjojen synty, asema, käyttö ja tulkintatavat juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa
  • juutalaisuuden ja islamin sisäinen monimuotoisuus, etiikka, elämäntapa, suhde yhteiskuntaan eri puolilla maailmaa sekä merkitys länsimaiselle kulttuuripiirille
  • ajankohtaisia katsomusten kohtaamiseen liittyviä kysymyksiä

2. Maailmanlaajuinen kristinusko (UE2)

Kurssi tarkastelee monikasvoista kristinuskon kulttuurin, yhteiskunnan ja yksilön näkökulmasta eri puolilla maailmaa. Kurssilla analysoidaan ja arvioidaan kristinuskoon liittyvää keskustelua ja niiden taustaa. Opetuksessa hyödynnetään ajankohtaista lähdemateriaalia. Painopiste on ekumeenisessa ja katsomuksellisessa dialogissa. Kurssin opiskelussa voidaan mahdollisuuksien mukaan hyödyntää paikallista juutalaista -, kristillistä- ja islamilaista srk:aa joko toteuttamalla vierailuja tai kutsumalla seurakunnista vieraita kouluun. Osa kurssin opetuksesta voi olla verkko-opetusta.

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • ymmärtää kristinuskon merkitystä, kulttuurin, yhteiskunnan ja yksilön näkökulmasta
  • tuntee kristinuskon keskeiset suuntaukset ja niiden syntytaustan ja pystyy vertailemaan niiden keskeisiä piirteitä
  • perehtyy kristinuskon erilaisiin tulkintatapoihin ja ilmenemismuotoihin eri puolilla maailmaa
  • osaa analysoida ja arvioida ajankohtaista kristinuskoon liittyvää keskustelua

Keskeiset sisällöt

  • kristinuskon asema ja vuorovaikutus ympäröivän kulttuurin kanssa eri puolilla maailmaa
  • katolisen, ortodoksisen ja protestanttisen, erityisesti luterilaisen, kristillisyyden synty, erityispiirteet, eettinen ajattelu ja yhteiskunnalliset vaikutukset
  • karismaattinen kristillisyys ja kontekstuaalinen teologia
  • kristillisperäisten uskontojen pääpiirteet
  • uskonnon asema ja sen taustat eri puolilla Eurooppaa
  • ekumenia ja katsomusten dialogi
  • ajankohtaisia kristinuskoon liittyviä kysymyksiä ja niiden taustoja

Syventävät kurssit