Saksa

Lukiossa saksaa voi jatkaa joko A-kielenä tai B2-kielenä tai sen voi aloittaa uutena valinnaisena aineena, nk. B3-kielenä. Lukion saksan opetuksessa painotetaan omaa suullista ja kirjallista osaamista.

Keski-Euroopassa yli 100 miljoonaa ihmistä puhuu saksaa äidinkielenään. Saksaa puhutaan ja ymmärretään muutenkin laajasti sekä vanhoissa että uusissa Euroopan Unionin maissa. Saksa on kulttuurin ja kirjallisuuden, taiteen ja tekniikan kieli. Saksa oli vuonna 2015 Suomen suurin vienti- että tuontimaa, joten saksan osaaminen on valttia kauppatieteistä kiinnostuneille. Saksan opiskelu avaa oven keskieurooppalaiseen kulttuuriin ja tieteeseen, politiikkaan, kaupankäyntiin sekä ihmisten arkeen ja juhlaan.

A-oppimäärä: perusopetuksen luokilla 1-6 alkanut oppimäärä

Opetuksen tavoitteet

Vieraan kielen A-oppimäärän opetuksen erityisenä tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittyy kohdekielen käyttäjänä ja toimijana kulttuurisesti moninaisessa maailmassa niin kansallisissa, eurooppalaisissa kuin globaaleissa yhteisöissä
  • osaa suhteuttaa omaa osaamistaan kehittyvän kielitaidon kuvausasteikon tasoon B1.2 ja arvioida omien taitojensa kehittymistä sekä kehittää taitojaan edelleen.

Arviointi

Arvioinnin perusteet ja käytänteet sovitaan yhdessä kurssin alussa. Arviointiin otetaan mukaan kielitaidon kaikki osa-alueet kurssikuvausten painotusten mukaan. Pakolliset ja valtakunnalliset syventävät kurssit arvioidaan numeroin. Kurssin arviointi voi perustua kirjallisiin ja suullisiin kokeisiin tai muihin tuotoksiin (kirjoitelma, projekti, esitelmä), portfolioon ja jatkuvaan näyttöön. Opiskelija kehittää itsearviointitaitojaan asettamalla itselleen tavoitteita ja arvioimalla kielitaitonsa kehittymistä ja kurssin tavoitteiden saavuttamista. Oppimisprosessin aikana tehtävä itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan antama palaute tukevat opiskelijaa kehittämään ja tiedostamaan omaa osaamistaan. Kielitaidon kehittymistä voidaan arvioida myös Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikkojen avulla. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään muun tiedon haussa sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien tekemisessä. Opetuksessa hyödynnetään sosiaalisen median välineitä, kuten Wikispaces-alustaa sekä yksilöllisen että yhteisen tiedon rakentamisessa. Vieraan kielen opiskelun tukena käytetään myös erilaisia kirjallisen ja suullisen kommunikaation harjoitteluun soveltuvia ohjelmasovelluksia. Opetuksessa valmistaudutaan sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin.

B2-oppimäärä: yläkoulussa alkanut oppimäärä

Opetuksen tavoitteet

Vieraan kielen B2-oppimäärän opetuksen erityisenä tavoitteena on, että opiskelija

  • kokee kielellisen repertuaarinsa kasvattamisen mielekkääksi
  • kehittyy kohdekielen käyttäjänä ja toimijana kulttuurisesti moninaisessa maailmassa niin kansallisissa, eurooppalaisissa kuin globaaleissa yhteisöissä
  • osaa suhteuttaa omaa osaamistaan kehittyvän kielitaidon kuvausasteikon tasoon A2.2 ja arvioida omien taitojensa kehittymistä sekä kehittää taitojaan edelleen.

Arviointi

Arvioinnin perusteet ja käytänteet sovitaan yhdessä kurssin alussa. Arviointiin otetaan mukaan kielitaidon kaikki osa-alueet kurssikuvausten painotusten mukaan. Valtakunnalliset syventävät kurssit arvioidaan numeroin. Kurssin arviointi voi perustua kirjallisiin ja suullisiin kokeisiin tai muihin tuotoksiin (kirjoitelma, projekti, esitelmä, itsearviointi), portfolioon ja jatkuvaan näyttöön. Opiskelija kehittää itsearviointitaitojaan asettamalla itselleen tavoitteita ja arvioimalla kielitaitonsa kehittymistä ja kurssin tavoitteiden saavuttamista. Oppimisprosessin aikana tehtävä itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan antama palaute tukevat opiskelijaa kehittämään ja tiedostamaan omaa osaamistaan. Kielitaidon kehittymistä voidaan arvioida myös Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikkojen avulla. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään muun muassa tiedon haussa sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien tekemisessä. Opetuksessa hyödynnetään sosiaalisen median välineitä, kuten Wikispaces-alustaa sekä yksilöllisen että yhteisen tiedon rakentamisessa. Vieraan kielen opiskelun tukena käytetään myös erilaisia kirjallisen ja suullisen kommunikaation harjoitteluun soveltuvia ohjelmasovelluksia. Sähköisissä ylioppilaskokeissa esiin tulevia tehtävätyyppejä harjoitellaan kurssin aikana ja kurssikokeen tuotoksissa ja tehtävissä.

B3-oppimäärä

Opetuksen tavoitteet

Vieraan kielen B3-oppimäärän opetuksen erityisenä tavoitteena on, että opiskelija

  • kokee kielellisen repertuaarinsa kasvattamisen mielekkääksi
  • kehittyy kohdekielen käyttäjänä ja toimijana kulttuurisesti moninaisessa maailmassa niin kansallisissa, eurooppalaisissa kuin globaaleissa yhteisöissä
  • osaa suhteuttaa omaa osaamistaan kehittyvän kielitaidon kuvausasteikon tasoon A2.1 ja arvioida omien taitojensa kehittymistä sekä kehittää taitojaan edelleen.

Arviointi

Arvioinnin perusteet ja käytänteet sovitaan yhdessä kurssin alussa. Arviointiin otetaan mukaan kielitaidon kaikki osa-alueet kurssikuvausten painotusten mukaan. Valtakunnalliset syventävät kurssit arvioidaan numeroin. Kurssin arviointi voi perustua kirjallisiin ja suullisiin kokeisiin tai muihin tuotoksiin (kirjoitelma, projekti, esitelmä, itsearviointi), portfolioon ja jatkuvaan näyttöön. Opiskelija kehittää itsearviointitaitojaan asettamalla itselleen tavoitteita ja arvioimalla kielitaitonsa kehittymistä ja kurssin tavoitteiden saavuttamista. Oppimisprosessin aikana tehtävä itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan antama palaute tukevat opiskelijaa kehittämään ja tiedostamaan omaa osaamistaan. Kielitaidon kehittymistä voidaan arvioida myös Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikkojen avulla. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään muun muassa tiedon haussa sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien tekemisessä. Opetuksessa hyödynnetään sosiaalisen median välineitä, kuten Wikispaces-alustaa sekä yksilöllisen että yhteisen tiedon rakentamisessa. Vieraan kielen opiskelun tukena käytetään myös erilaisia kirjallisen ja suullisen kommunikaation harjoitteluun soveltuvia ohjelmasovelluksia. Sähköisissä ylioppilaskokeissa esiin tulevia tehtävätyyppejä harjoitellaan kurssin aikana ja kurssikokeen tuotoksissa ja tehtävissä.

Saksan kurssit

Saksa A

B1.2 Sujuva peruskielitaito

Kuullun ymmärtäminen

  • Ymmärtää selväpiirteistä asiatietoa, joka liittyy tuttuihin ja melko yleisiin aiheisiin jonkin verran vaativissa yhteyksissä (epäsuora tiedustelu, työkeskustelut, ennakoitavissa olevat puhelinviestit).
  • Ymmärtää pääkohdat ja tärkeimmät yksityiskohdat ympärillään käytävästä laajemmasta muodollisesta ja epämuodollisesta keskustelusta.
  • Ymmärtäminen edellyttää yleiskieltä tai melko tuttua aksenttia sekä satunnaisia toistoja ja uudelleenmuotoiluja. Nopea syntyperäisten välinen keskustelu ja vieraiden aiheiden tuntemattomat yksityiskohdat tuottavat vaikeuksia.

Puhuminen

  • Osaa kertoa tavallisista, konkreeteista aiheista kuvaillen, eritellen ja vertaillen ja selostaa myös muita aiheita, kuten elokuvia, kirjoja tai musiikkia.
  • Osaa viestiä varmasti useimmissa tavallisissa tilanteissa. Kielellinen ilmaisu ei ehkä ole kovin tarkkaa.
  • Osaa ilmaista itseään suhteellisen vaivattomasti. Vaikka taukoja ja katkoksia esiintyy, puhe jatkuu ja viesti välittyy.
  • Ääntäminen on hyvin ymmärrettävää, vaikka intonaatio ja painotus eivät ole aivan kohdekielen mukaisia.
  • Osaa käyttää kohtalaisen laajaa sanastoa ja tavallisia idiomeja. Käyttää myös monenlaisia rakenteita ja mutkikkaitakin lauseita.
  • Kielioppivirheitä esiintyy jonkin verran, mutta ne haittaavat harvoin laajempaakaan viestintää

Luetun ymmärtäminen

  • Pystyy lukemaan muutaman kappaleen pituisia tekstejä monenlaisista aiheista (lehtiartikkelit, esitteet, käyttöohjeet, yksinkertainen kaunokirjallisuus) ja selviää myös jonkin verran päättelyä vaativista teksteistä käytännönläheisissä ja itselleen tärkeissä tilanteissa.
  • Pystyy etsimään ja yhdistelemään tietoja useammasta muutaman sivun pituisesta tekstistä suorittaakseen jonkin tehtävän.
  • Pitkien tekstien jotkin yksityiskohdat ja sävyt saattavat jäädä epäselviksi

Kirjoittaminen

  • Osaa kirjoittaa henkilökohtaisia ja julkisempiakin viestejä, kertoa niissä uutisia ja ilmaista ajatuksiaan tutuista abstrakteista ja kulttuuriaiheista, kuten musiikista tai elokuvista.
  • Osaa kirjoittaa muutaman kappaleen pituisen jäsentyneen tekstin (muistiinpanoja, lyhyitä yhteenvetoja ja selostuksia selväpiirteisen keskustelun tai esityksen pohjalta).
  • Osaa esittää jonkin verran tukitietoa pääajatuksille ja ottaa lukijan huomioon.
  • Hallitsee melko monenlaiseen kirjoittamiseen tarvittavaa sanastoa ja lauserakenteita. Osaa ilmaista rinnasteisuutta ja alisteisuutta.
  • Pystyy kirjoittamaan ymmärrettävää ja kohtuullisen virheetöntä kieltä, vaikka virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa, tekstin jäsentelyssä ja tyylissä ja vaikka äidinkielen tai jonkin muun kielen vaikutus on ilmeinen.

Pakolliset kurssit

Pakollisilla kursseilla 1–2 painotetaan opiskelutaitojen vankentamista, oman osaamisen kehittämistä yksin ja yhdessä muiden kanssa sekä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimimista. Kurssista 3 lähtien kiinnitetään enenevässä määrin huomiota eri tekstilajien edellyttämään kieleen. Kursseilla 4–6 painotetaan kieltä tiedonhankinnan, olennaisen tiedon tiivistämisen ja tiedon jakamisen välineenä. Jokaiselle kurssille varataan tilaa käsitellä ajankohtaisia tai paikallisia asioita, joista voidaan sopia yhdessä. Oppiainerajat ylittävää tai aihekokonaisuuksia avaavaa opetusta voidaan toteuttaa kaikilla kursseilla. Kursseilla harjoitellaan monipuolisesti sekä suullista että kirjallista vuorovaikutusta, joskin painotukset voivat vaihdella kursseittain.

1. Kieli ja maailmani SA1

  • Kurssilla kartoitetaan opiskelijan kielitaidon eri osa-alueiden osaamista ja kehittämisen kohteita sekä analysoidaan ja arvioidaan omia kieltenopiskelutaitoja.
  • Asetetaan tavoitteita kohdekielen opiskelulle ja etsitään keinoja oman ja yhteisen osaamisen kehittämiseksi sekä autenttisia kohdekielisiä kielenkäyttöympäristöjä.
  • Pohditaan maailman kielellistä monimuotoisuutta ja kielitaitoa välineenä kasvattaa kulttuurista osaamista.
  • Aihepiirit ja tilanteet liittyvät opiskeluun, nuoren elämänpiiriin ja kielenkäyttötarpeisiin.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

2. Ihminen verkostoissa SA2

  • Kurssilla harjoitellaan toimintaa kielelliseltä ja kulttuuriselta vaativuudeltaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa eri viestintäkanavia käyttäen, myös kansainvälisessä kontekstissa.
  • Syvennetään taitoa toimia aktiivisena keskustelijana ja toista kuuntelevana kielenkäyttäjänä.
  • Harjaannutetaan taitoa muotoilla mielipiteitä sekä käydä merkitysneuvotteluja.
  • Monipuolistetaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa tarvittavien strategioiden valikoimaa.
  • Kurssilla käsitellään ihmissuhteisiin liittyviä teemoja ja niiden yhteydessä psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia.
  • Pohditaan myös teknologian ja digitalisaation tuomia muutoksia vuorovaikutukselle ja hyvinvoinnille.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

3. Kulttuuri-ilmiöitä SA3

  • Kurssilla laajennetaan ja syvennetään monilukutaitoa. Kurssilla tehdään eri tekstilajien tuotoksia painottaen tekstilajille ominaista kielellistä tarkkuutta.
  • Aihepiireinä ovat erilaiset kulttuuriset ilmiöt, kohdekieliset mediat sekä luova toiminta.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

4. Yhteiskunta ja ympäröivä maailma SA4

  • Kurssilla kehitetään tiedonhankintataitoja ja kriittistä lukutaitoa sekä harjoitellaan aktiivista toimijuutta kohdekielellä.
  • Tutustutaan erilaisiin yhteiskunnallisista ilmiöistä käytäviin keskusteluihin erityisesti aktiivisen kansalaisuuden näkökulmasta.
  • Pohditaan yksilöiden ja yhteisöjen vastuita ja toimintamahdollisuuksia, kuten ihmisoikeuskysymyksiä ja vaikuttamismahdollisuuksia kansalaisyhteiskunnassa.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

5. Tiede ja tulevaisuus SA5

  • Kurssilla syvennetään tekstin tulkinnan ja tuottamisen sekä tiedonhankinnan taitoja hakemalla tietoa opiskelijoita kiinnostavista tiedon- ja tieteenaloista.
  • Harjaannutaan jakamaan omia tietoon tai mielipiteeseen perustuvia näkökantoja.
  • Pohditaan erilaisia tulevaisuudenvisioita erityisesti teknologian ja digitalisaation näkökulmasta.
  • Aihepiirit nousevat eri tiedon- ja tieteenaloista.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

6. Opiskelu, työ ja toimeentulo SA6

  • Kurssilla syvennetään käsitystä kielitaidosta työelämätaitona ja sosiaalisena pääomana.
  • Tutustutaan tekstilajeihin, joita opiskelijat kohtaavat mahdollisissa jatko-opinnoissa tai työelämässä.
  • Pohditaan jatko-opinto- tai urasuunnitelmia ja työntekoa myös kansainvälisessä kontekstissa.
  • Käsitellään talousasioita, jotka liittyvät itsenäistyvän, työelämään astuvan nuoren elämänpiiriin, sekä laajempia talouden ilmiöitä.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

Valtakunnalliset syventävät kurssit

Kursseilla syvennetään opiskelijan taitoa käyttää opiskeltavaa kieltä eri tarkoituksiin. Kursseilla harjoitellaan tekstien tulkitsemista ja tuottamista yksin ja yhdessä sekä kerrataan kielitietoa opiskelijoiden tarpeiden mukaan. Kursseihin voidaan integroida muihin opintoihin liittyvä laajahko kirjallinen tai suullinen kohdekielinen osuus tai kokonaisuus.

7. Kestävä elämäntapa SA7

  • Kurssilla syvennetään taitoa tulkita ja tuottaa kohdekieltä erilaisissa kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa ja erilaisille yleisöille.
  • Kurssilla käsitellään eri tekstilajien tekstejä, kuten fiktiivisiä tai ei-fiktiivisiä, kertovia, kuvaavia, pohtivia, ohjaavia tai kantaa ottavia tekstejä.
  • Kurssilla jatketaan oppimäärän pakollisten kurssien teemojen käsittelyä ekologisen, taloudellisen sekä sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävän elämäntavan näkökulmasta ottaen huomioon opiskelijoiden tarpeet tai kiinnostuksen kohteet.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

8. Viesti ja vaikuta puhuen SA8

  • Kurssilla syvennetään taitoa tuottaa kieltä suullisesti, taitoa ymmärtää puhuttua kieltä ja rakentaa dialogia.
  • Vankennetaan puhumisen sujuvuutta sekä harjoitellaan valmistelua edellyttävää suullista tuottamista.
  • Kurssilla kerrataan oppimäärän pakollisilla kursseilla käsiteltyjä aihepiirejä tai niitä täydennetään opiskelijoiden tarpeiden mukaan.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

Saksa B2

A2.2 Kehittyvä peruskielitaito

Kuullun ymmärtäminen

  • Ymmärtää tarpeeksi kyetäkseen tyydyttämään konkreetit tarpeensa. Pystyy seuraamaan hyvin summittaisesti selväpiirteisen asiapuheen pääkohtia.
  • Pystyy yleensä tunnistamaan ympärillään käytävän keskustelun aiheen. Ymmärtää tavallista sanastoa ja hyvin rajallisen joukon idiomeja tuttuja aiheita tai yleistietoa käsittelevässä tilannesidonnaisessa puheessa.
  • Yksinkertaisenkin viestin ymmärtäminen edellyttää yleispuhekieltä, joka äännetään hitaasti ja selvästi. Toistoa tarvitaan melko usein.

Puhuminen

  • Osaa esittää pienen, luettelomaisen kuvauksen lähipiiristään ja sen jokapäiväisistä puolista. Pystyy osallistumaan rutiininomaisiin keskusteluihin omista tai itselleen tärkeistä asioista. Voi tarvita apua keskustelussa ja vältellä joitakin aihepiirejä.
  • Puhe on välillä sujuvaa, mutta erilaiset katkokset ovat hyvin ilmeisiä.
  • Ääntäminen on ymmärrettävää, vaikka vieras korostus on ilmeistä ja ääntämisvirheitä esiintyy.
  • Osaa kohtalaisen hyvin tavallisen, jokapäiväisen sanaston ja jonkin verran idiomaattisia ilmaisuja. Osaa useita yksinkertaisia ja myös joitakin vaativampia rakenteita.
  • Laajemmassa vapaassa puheessa esiintyy paljon virheitä perusasioissa (esim. verbien aikamuodoissa) ja ne voivat joskus haitata ymmärrettävyyttä.

Luetun ymmärtäminen

  • Ymmärtää pääasiat ja joitakin yksityiskohtia muutaman kappaleen pituisista viesteistä jonkin verran vaativissa arkisissa yhteyksissä (mainokset, kirjeet, ruokalistat, aikataulut) sekä faktatekstejä (käyttöohjeet, pikku-uutiset).
  • Pystyy hankkimaan helposti ennakoitavaa uutta tietoa tutuista aiheista selkeästi jäsennellystä muutaman kappaleen pituisesta tekstistä. Osaa päätellä tuntemattomien sanojen merkityksiä niiden kieliasusta ja kontekstista.
  • Tarvitsee usein uudelleen lukemista ja apuvälineitä tekstikappaleen ymmärtämiseksi.

Kirjoittaminen

  • Selviytyy kirjoittamalla tavanomaisissa arkitilanteissa.
  • Osaa kirjoittaa hyvin lyhyen, yksinkertaisen kuvauksen tapahtumista, menneistä toimista ja henkilökohtaisista kokemuksista tai elinympäristönsä arkipäiväisistä puolista (lyhyet kirjeet, muistilaput, hakemukset, puhelinviestit).
  • Osaa arkisen perussanaston, rakenteet ja tavallisimmat sidoskeinot.
  • Kirjoittaa yksinkertaiset sanat ja rakenteet oikein, mutta tekee virheitä harvinaisemmissa rakenteissa ja muodoissa ja tuottaa kömpelöitä ilmaisuja.

Valtakunnalliset syventävät kurssit

Ensimmäisillä kursseilla painottuvat suulliset ja niihin luontevasti liittyvät pienet kirjalliset vuorovaikutustilanteet. Myös kuuntelemista harjoitellaan. Kirjallisen viestinnän osuus kasvaa vähitellen, mutta suullista viestintää harjoitellaan edelleen kaikilla kursseilla. Keskeistä on kehittää jokapäiväisen viestinnän perusvalmiuksia. Kursseille varataan tarpeen mukaan tilaa yhdessä sovittujen tai ajankohtaisten aiheiden käsittelyyn. Kaikilla kursseilla voidaan edistää monilukutaitoa käsittelemällä kirjallisuutta, elokuvia, musiikkia, teatteria, kuvataidetta tai mediaa. Kursseilla tutustutaan eri tekstilajeihin. Oppiainerajat ylittävää opetusta voidaan toteuttaa eri kursseilla. Rakenteita opetellaan, harjoitellaan ja kerrataan joustavasti sopivien aihepiirien yhteydessä. Hyvien ääntämistottumusten vakiinnuttamiseen kiinnitetään huomiota alusta pitäen.

1. Elämän tärkeitä asioita B2S1

  • Kurssilla pohditaan opiskeltavan kielen merkitystä omassa elämässä nyt ja tulevaisuudessa.

Kartoitetaan opiskelijan opiskeltavan kielen osaamista, analysoidaan ja arvioidaan omia kielenopiskelutaitoja, asetetaan tavoitteita omalle oppimiselle ja etsitään keinoja oman ja yhteisen osaamisen kehittämiseksi.

  • Monipuolistetaan vuorovaikutustaitoja eri viestintäkanavia käyttäen.
  • Aihepiirit ja tilanteet liittyvät nuorten jokapäiväiseen elämään, ihmissuhteisiin ja verkostoihin, kiinnostuksen kohteisiin, vapaa-ajan viettoon ja harrastuksiin.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

2. Monenlaista elämää B2S2

  • Kurssilla kiinnitetään huomiota sosiaalisten koodien mahdollisiin eroavuuksiin vuorovaikutuksessa.
  • Harjoitellaan pienimuotoista kirjallista viestintää.
  • Kurssin aihepiirit käsittelevät viestintää kulttuurien välisissä kohtaamisissa Suomessa ja ulkomailla.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

3. Hyvinvointi ja huolenpito B2S3

  • Kurssilla opetellaan eri viestintäkanavia käyttäen toimimista keskustelijana ja toista kuuntelevana kielenkäyttäjänä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
  • Harjoitellaan taitoa muotoilla mielipiteitä ja käydä merkitysneuvotteluja arkipäiväiseen elämään liittyvistä asioista.
  • Tutustutaan erilaisiin hyvinvointiin, ihmissuhteisiin ja elämänvaiheisiin liittyviin teksteihin ja harjoitellaan keskustelemaan niihin liittyvistä asioista.
  • Pohditaan myös teknologian ja digitalisaation tuomia muutoksia vuorovaikutukselle ja hyvinvoinnille.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

4. Kulttuuri ja mediat B2S4

  • Kurssilla vahvistetaan monilukutaitoa.
  • Tutustutaan kohdekielisen kielialueen tai ‑alueiden kulttuuri-ilmiöihin ja medioihin ajankohtaisesta ja nuoria kiinnostavasta näkökulmasta.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

5. Opiskelu, työ ja tulevaisuus B2S5

  • Kurssilla kiinnitetään huomiota viestinnän kulttuuriseen sopivuuteen.
  • Aihepiirit liittyvät kouluun, myöhempään opiskeluun ja työelämään sekä nuorten tulevaisuudensuunnitelmiin.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

6. Yhteinen maapallomme B2S6

  • Kurssilla jatketaan keskusteluharjoituksia ja kerrataan kielitietoa opiskelijoiden tarpeiden mukaan.
  • Tutustutaan mahdollisuuksiin osallistua kansainväliseen yhteistyöhön.
  • Aihepiirit nousevat luonnosta, erilaisista asuinympäristöistä sekä kestävästä elämäntavasta.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

7. Kansainvälinen toiminta B2S7

  • Kurssilla hyödynnetään kielitaitoa ja vahvistetaan kulttuurista ymmärrystä tutustumalla tai osallistumalla kansainväliseen yhteistyöhön, vapaaehtoistyöhön tai työelämään tarvittaessa etäyhteyksiä hyödyntäen.
  • Kielelliset tavoitteet määrittyvät toiminnan perusteella.
  • Mahdollisesta osallistumisesta kansainväliseen toimintaan opiskelijat raportoivat yhdessä sovittavalla tavalla.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

8. Viesti puhuen ja kirjoittaen B2S8

  • Kurssilla vankennetaan tuottamistaitoja, joita tarvitaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
  • Harjoitellaan erilaisten tekstilajien tuottamista ja tulkintaa.
  • Kerrataan aiemmin käsiteltyjä aihepiirejä tai niitä täydennetään opiskelijoiden tarpeiden mukaan.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään itsearvioinnissa, arvioinnissa, tiedon haussa ja jakamisessa sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien ja tuotosten tekemisessä.

Saksa B3

A2.1 Peruskielitaidon alkuvaihe

Kuullun ymmärtäminen

  • Pystyy ymmärtämään yksinkertaista puhetta tai seuraamaan keskustelua aiheista, jotka ovat hänelle välittömän tärkeitä.
  • Pystyy ymmärtämään lyhyiden, yksinkertaisten, itseään kiinnostavien keskustelujen ja viestien (ohjeet, kuulutukset) ydinsisällön sekä havaitsemaan aihepiirin vaihdokset tv- uutisissa.
  • Yksinkertaisenkin viestin ymmärtäminen edellyttää normaalilla nopeudella ja selkeästi puhuttua yleiskielistä puhetta, joka usein täytyy lisäksi toistaa.

Puhuminen

  • Osaa kuvata lähipiiriään muutamin lyhyin lausein. Selviytyy yksinkertaisista sosiaalisista kohtaamisista ja tavallisimmista palvelutilanteista. Osaa aloittaa ja lopettaa lyhyen vuoropuhelun, mutta kykenee harvoin ylläpitämään pitempää keskustelua.
  • Tuottaa sujuvasti joitakin tuttuja jaksoja, mutta puheessa on paljon hyvin ilmeisiä taukoja ja vääriä aloituksia.
  • Ääntäminen on ymmärrettävää, vaikka vieras korostus on hyvin ilmeistä ja ääntämisvirheistä voi koitua satunnaisia ymmärtämisongelmia.
  • Osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita (kuten menneen ajan muotoja ja konjunktioita).
  • Hallitsee kaikkein yksinkertaisimman kieliopin alkeellisessa vapaassa puheessa, mutta virheitä esiintyy yhä paljon perusrakenteissakin.

Luetun ymmärtäminen

  • Ymmärtää yksinkertaisia ja kaikkein tavanomaisinta sanastoa sisältäviä tekstejä (yksityiskirjeitä, pikku-uutisia, arkisimpia käyttöohjeita).
  • Ymmärtää tekstin pääajatukset ja joitakin yksityiskohtia parin kappaleen pituisesta tekstistä. Osaa paikantaa ja verrata yksittäisiä tietoja ja pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn kontekstin avulla.
  • Lyhyenkin tekstipätkän lukeminen ja ymmärtäminen on hidasta.

Kirjoittaminen

  • Selviytyy kirjoittamalla kaikkein rutiininomaisimmista arkitilanteista.
  • Osaa kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia viestejä (henkilökohtaiset kirjeet, lappuset), jotka liittyvät arkisiin tarpeisiin sekä yksinkertaisia, luettelomaisia kuvauksia hyvin tutuista aiheista (todellisista tai kuvitteellisista henkilöistä, tapahtumista, omista ja perheen suunnitelmista).
  • Osaa käyttää perustarpeisiin liittyvää konkreettia sanastoa ja perusaikamuotoja sekä yksinkertaisin sidossanoin (ja, mutta) liitettyjä rinnasteisia lauseita.
  • Kirjoittaa kaikkein yksinkertaisimmat sanat ja rakenteet melko oikein, mutta tekee toistuvasti virheitä perusasioissa (aikamuodot, taivutus) ja tuottaa paljon kömpelöitä ilmaisuja vapaassa tuotoksessa.