Minkälaisilla ennakkokäsityksillä tarkastelet omia uramahdollisuuksiasi?

Opinnoista valmistuminen ja työllistyminen herättävät monenlaisia tunteita, niin positiivisia kuin negatiivisia. Vaikka tunteet ovat luonnollisia, meidän on kovin helppoa luoda ympärillemme ajatusvääristymiä työelämästä ja työllistymisestä. Nämä ajatukset saattavat pohjustua vanhaan tai paikkansapitämättömään tietoon.

Erilaiset tulkinnat ja ajatusvääristymät voivat vaikuttaa valintoihimme omalla urapolulla. Minkälaisilla ennakkokäsityksillä tarkastelet omia uramahdollisuuksiasi? Nyt on hyvä hetki pysähtyä ja haastaa omia ajatusvääristymiä työelämään liittyen. Näiden ajatusten tilalle on hyvä löytää tietoon perustuvia vaihtoehtoja.

Yleisempiä työelämään kohdistuvia ajatusvääristymiä ovat esimerkiksi

1. ”Opiskelukaverini eivät ole vielä työllistyneet. Minäkään en tule saamaan töitä.”

• Näissä ajatusvääristymässä yleistetään mahdollinen yksittäistapaus tarkoittamaan kaikkia samalta alalta valmistuneita. Mistä tämä ajatus syntyy? Onko se todenmukainen? Millainen alan työmarkkinatilanne on? Oletteko työllistymässä samoihin työtehtäviin henkilöiden kanssa, joihin itseäsi vertaat?

2. ”Sain töitä tuurilla. En oikeasti osaa mitään”

• Tämä vääristymä aiheuttaa sen, että ajattelet että oma työllistyminen ei ole missään kohtaan ollut omissa käsissä vaan kaikki on ollut vain tuuria. Tätä kutsutaan itsensä tunnuksetta jättämiseksi. Jos et itse arvosta omaa osaamistasi, kuinka joku toinen voisi osaamisestasi vakuuttua?

3.  ”Jos saan tämän paikan, kaikki huomaavat kuitenkin, etten oikeasti osaa mitään.”

• kenellä on lopullinen vastuu rekrytoinnissa? Sinulla vai työantajataholla? Suurimassa osassa työpaikoissa työ opitaan työpaikalla. Työnhakijan potentiaali kehittyä työssä on suuressa roolissa.

4. ”En ole saanut tarpeeksi hyviä arvosanoja – en tule ikinä pärjäämään työelämässä.”

• Osaaminen on paljon laajempi käsite, kun vain substanssiosaaminen omasta pääaineesta. Työelämässä tarvitaan subtanssiosaamisen lisäksi paljon muita työelämätaitoja kuten vuorovaikutus- ja organisointitaitoja. Uran alussa myös motivaatio oppia uutta on tärkeää.

5. ”Työpaikassa X oli kamalaa. Kaikki tämän alan työpaikat ovat hirveitä.”

• Et voi olla varma kaikista alasi työpaikoista. Samanlainen työtehtävä voi olla aivan erilainen toisessa organisaatiossa. Asioiden negatiivinen ennustaminen vie turhaa energiaa.

Tämän tyyliset ajatukset ovat kovin yleisiä – et siis ole yksin näiden kanssa. Rekryn henkilökohtaisessa uraohjauskeskustelussa pääset vaihtamaan ajatuksia työllistymisestä ja siihen liittyvistä huolista asiantuntevan uraohjaajan kanssa. Voit varata uraohjausajan JobTeaserista: utu.jobteaser.com

Yksi tapa tarkastella omia uskomuksiaan ja vaikuttamismahdollisuuksia on käyttää vaikuttamisen kehää hyödyksi. Välineen avulla voit tarkastella asioita etäämmältä ja löytää ne asiat, johon energiasi kannattaa suunnata.

• sisin kehä – asiat, joihin voit vaikuttaa ja joista voit päättää omassa työllistymisessä / ”voin hallita”
  • keskimmäinen kehä – asiat, joihin voit vaikuttaa, mutta joista et voi päättää työllistymisessä
  • uloin kehä – asiat, joihin et voi vaikuttaa ja joista et voi päättää työllistymisessä / ”en voi kontrolloida”

CASE-ESIMERKKI: OMA TYÖLLISTYMINEN

Asiat, joihin voit vaikuttaa ja joista voit päättää omassa työllistymisessä: Millä tavalla teet työnhakudokumenttisi, tunnistat ja sanoitat omaa osaamistasi, mihin kouluttaudut, oman motivaation ja arvojen tunnistaminen

Asiat, joihin voit vaikuttaa, mutta joista et voi päättää työllistymisessä: Millä tavalla ja minkälaisia paikkoja haet (esim. avoin haku, piilotyöpaikat) – rekrytointitapoihin et voi kuitenkaan vaikuttaa

Asiat, joihin et voi vaikuttaa ja joista et voi päättää työllistymisessä: Minkälainen työmarkkinatilanne on, millaisia työntekijöitä rekrytoijat etsivät sekä mitkä ovat organisaatioiden rekrytointitarpeet

————————————————————————————————————————–

Osana Mielen päällä-hanketta on järjestetty opiskelijoille työelämäaiheisia vertaistukiryhmiä, jossa osallistujat pääsevät keskustelemaan työelämään ja itsetuntemukseen liittyvistä asioista toisten opiskelijoiden kanssa. Vertaistukiryhmiä on vetänyt Rekryn kouluttamat työelämälähettiläät.

Syksyn työelämäaiheisten vertaistukiryhmien ilmoittautuminen avautuu toukokuussa sivulla utu.fi/rekry.

Uraohjaaja Anna Rekrystä