Tutkimushanke Turun kaupunkitutkimusohjelmassa

Turun kaupunkitutkimusohjelmassa toteutetaan tutkimushanke ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa” (2022–2023) yhteistyössä Turun yliopiston Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskuksen CELE, Tampereen yliopiston Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimusryhmän REAL sekä Lasten ja nuorten terveyden edistämisen tutkimusryhmän NEDIS välillä.

Tutkimushankkeessa tarkastellaan Turussa (1) dokumentti ja rekisteriaineistoin painotetun opetuksen jakautumista ja opetussisältöjä peruskoulujen välillä sekä koulujen ja koululuokkien oppilasvalikointia, ja (2) pitkittäisellä oppilasaineistolla (kl. 2022, sl. 2022 ja sl, 2023) kuudesluokkalaisten oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin kehitystä alakoulusta yläkouluun. Tutkimuksessa analysoidaan mahdollisia eroja erilaisilla luokilla (oppilaansa valikoivat painotetut erikoisluokat vs. oppilaansa asuinalueelta ottavat yleisluokat) opiskelussa oppilaiden oppimaan oppimisen taidoissa, motivaatiossa, sosiaalisissa suhteissa, yleisessä ja akateemisessa hyvinvoinnissa sekä siinä, minkälaiseksi oppilaat arvioivat luokan ilmapiiriin suhteessa oppimiseen ja koulunkäyntiin.

Toukokuussa 2022 kuudesluokkalaisia suomenkielisissä kouluissa Turussa (pl. erityiskoulut ja sairaalakoulut) pyydetään osallistumaan tutkimukseen tekemällä luokassa tietokoneella tehtäväpaketti. Sama ikäluokka kutsutaan mukaan seitsemännellä luokalla syksyllä 2022 ja kahdeksannella luokalla syksyllä 2023. Tehtäväpaketti sisältää yleisiä päättelytaitoja, matemaattista ajattelua ja luetun ymmärtämisen taitoja mittaavia kognitiivisia testejä sekä motivaatioon ja oppimiseen liittyviä asennekyselyitä, jotka sisältävät myös oppilaiden hyvinvointiin liittyviä osa-alueita. Oppilaat voivat katsoa videona esittelyn mitä tutkimuksessa tehdään ja päättää osallistumisestaan ennen tutkimustehtävien aloittamista. Osallistuminen tutkimukseen on vapaaehtoista.