Rehtorille

Arvoisa Rehtori,

Turun kaupunkitutkimusohjelmassa toteutettavan tutkimushankkeen ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa” (2022–2023) tehtäväpaketit kerätään yläkouluissa lokakuussa 2023. Oppilaat ovat osallistuneet tähän oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin kehitystä seuraavaan tutkimukseen jo 6. ja 7. luokalla. Keväällä 2022 kuudesluokkalaisista 73 % ja syksyllä 2022 seitsemäsluokkalaisista 80 % teki tutkimuksen tehtäväpaketin. Turun ja Tampereen yliopistoissa tutkimme, miten erilaisilla luokilla (oppilaansa valikoivat painotetut erikoisluokat vs. oppilaansa asuinalueelta ottavat yleisluokat) opiskelu heijastuu oppilaiden oppimiseen, motivaatioon, hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä koettuun luokkien oppimisilmapiiriin. Pyydämme kaikkia kahdeksasluokkalaisia suomenkielisissä kouluissa Turussa (pl. erityiskoulut ja sairaalakoulut) osallistumaan tutkimukseen. Toivomme, että välitätte liitteenä olevat tiedotteet koulunne kahdeksansien luokkien opettajille ja huoltajille sekä kahdeksasluokkalaisille itselleen (ks. tiedotteet tämän viestin liitteenä). Osallistuminen tutkimukseen on vapaaehtoista.

Toivomme, että tehtäväpaketit toteutetaan kouluissa 2.10.-31.10.2023 ja että kaikki koulut pyytävät 8.‑luokkalaisiaan osallistumaan tutkimukseen. Tarkemmat ohjeet tehtäväpakettien tekemiseen ovat tämän viestin liitteenä (ks. liite Ohje tutkimustehtäviin). Halutessasi voit myös itse tutustua tehtäviin kirjautumalla ohjeissa olevalla opettajan tunnuksella osoitteessa https://turku.opiopi.fi/.

Koulut saavat tutkimuksen eri vaiheissa tietoa tutkimuksen tuloksista ja hankkeen lopussa järjestetään keskustelutilaisuus, johon koulujen rehtorit ja opettajat voivat halutessaan osallistua. Lisäksi tutkimukseen osallistuvat oppilaat saavat vastattuaan tutkimustehtäviin ohjelmassa palautetta omasta osaamisestaan.

Aineistonkeruu toteutetaan käytännössä kouluissa siten, että kahdeksasluokkalaiset oppilaat tekevät opettajan johdolla oppitunnin aikana tietokoneella tehtäväpaketin. Tehtäväpaketti sisältää yleisiä päättelytaitoja, matemaattista ajattelua ja luetun ymmärtämisen taitoja mittaavia kognitiivisia testejä sekä motivaatioon ja oppimiseen liittyviä asennekyselyitä, jotka sisältävät myös oppilaiden hyvinvointiin liittyviä osa-alueita. Tehtäviä varten ei tarvitse harjoitella etukäteen. Tehtävät kestävät yhteensä noin 90 min ja ne voidaan tehdä yhteensä kahden oppitunnin aikana joko peräkkäisinä oppitunteina tai esimerkiksi kahtena peräkkäisenä päivänä.

Turun kaupungilta saatujen oppilaslistojen pohjalta oppilaille on tehty yksilöidyt vastaajatunnisteet. Oppilaiden tunnistetietoja säilytetään oppilaiden vastauksista erillään ja käytetään ainoastaan aineistojen yhdistämiseen. Opettajilla tai koulun muulla henkilöstöllä ei ole pääsyä yksittäisten oppilaiden vastauksiin, ja aineistoa käsitellään siten, ettei yksittäistä oppilasta tai koululuokkaa voi tunnistaa.

Tutkimus on käynyt läpi Turun yliopiston eettisen ennakkoarvioinnin. Tietosuojaseloste on luettavissa tutkimushankkeen nettisivuilla (https://sites.utu.fi/peruskoulut-turussa). Tutkimuksella on Turun kaupungin myöntämä tutkimuslupa (liitteenä).

Ystävällisin terveisin tutkimusryhmämme puolesta,

Professori Piia Seppänen (tutkimushankkeen johtaja),
piia.seppanen@utu.fi,
Kasvatustieteiden laitos, Turun yliopisto