8. luokan oppilaalle

Hyvä 8. luokan oppilas,

Koulusi osallistuu tutkimukseen ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa”. Me Turun ja Tampereen yliopistojen tutkijat selvittämme, millaista on kahdeksasluokkalaisten oppiminen ja koulunkäynti. Olemme myös kiinnostuneita oppilaiden hyvinvoinnista, kaverisuhteista ja luokkien oppimisilmapiiristä ja niiden vaikutuksista oppimiseen ja koulunkäyntiin. Kaikkia Turun kaupungin kahdeksasluokkalaisia pyydetään osallistumaan tutkimukseen.

Tutkimukseen osallistutaan tekemällä oppimistehtäviä digitaalisessa oppimisympäristössä opettajasi johdolla koulupäivän aikana. Oppimistehtäviä tehdessäsi ja niiden kaikki tehtävät suoritettuasi saat ohjelmassa palautetta omasta suoriutumisestasi. Lisäksi kysymme mielipiteitäsi oppimisestasi, luokastasi, opetuksesta, koulunkäynnistä ja hyvinvoinnistasi. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja kaikki vastaukset käsitellään siten, ettei yksittäisiä oppilaita tai opettajia voida tunnistaa missään vaiheessa. Huoltajasi ovat saaneet tietoa tutkimuksestamme ja toivomme, että keskustelet kotona huoltajiesi kanssa osallistumisestasi tutkimukseen. Tutkimus etenee seuraavasti:

• Lokakuussa 2023 saat kouluusi tehtäväpaketin, jonka teette opettajanne johdolla koulupäivän aikana. Tehtävät mittaavat päättelytaitoja, matemaattista ajattelua ja luetun ymmärtämistä ja niiden ohessa esitetään kysymyksiä siitä, millaisia ajatuksia sinulla on oppimisestasi, luokastasi, opetuksesta, koulunkäynnistä ja hyvinvoinnistasi.
  • Tehtäväpaketin alussa sinulta pyydetään suostumusta osallistua tutkimukseen ja osallistuminen on vapaaehtoista.
  • Sinun ei tarvitse harjoitella tehtäviä varten etukäteen.
  • Tehtävien tekeminen ei vaikuta arvosanoihisi koulussa, eivätkä huoltajasi, opettajasi tai koulunne rehtori näe vastauksiasi.
  • Tehtävät kestävät yhteensä noin 90 minuuttia. Ne voidaan tehdä lyhyemmissä osissa tai esimerkiksi kahden oppitunnin aikana. Opettajasi ohjeistaa teitä tästä tarkemmin.
  • Olet voinut tehdä samanlaisia tehtäviä, kun olit kuudennella ja seitsemännellä luokalla.
  • Jos meillä on mahdollisuus jatkaa tutkimusta, pyydämme sinua tekemään tehtävät vielä myöhemmin yhdeksännellä luokalla, ja kysymme lupaa yhdistää kerätty aineisto myöhempiin koulutietoihisi (esimerkiksi siihen, missä jatkat opiskelua peruskoulun jälkeen).
  • Tilastokeskusta sekä Digi- ja väestötietovirastoa pyydetään yhdistämään aineistoon tilastotietoja vanhempiesi koulutuksesta, ammatista, sukupuolesta ja sosioekonomisesta asemasta. Vanhempiesi tiedot yhdistetään aineistoon nimettömästi.
  • Kerromme sinulle kaikissa tutkimuksen vaiheissa siitä, miten tutkimus etenee ja sinulla on oikeus olla osallistumatta tutkimukseen tai vetäytyä tutkimuksesta missä vaiheessa vain.
  • Tutkimuksessa kerättävää aineistoa käytetään tutkimustarkoituksiin ja hankkeen lopuksi aineisto arkistoidaan nimettömänä ja täysin tunnisteettomana tieteelliseen tutkimusarkistoon, josta tutkijat voivat sitä hyödyntää.

Terveisin Turun ja Tampereen yliopiston tutkijat.

Mikäli sinulla tulee kysyttävää tutkimuksestamme, voit olla yhteydessä meihin missä tahansa tutkimuksen vaiheessa.
Lisätietoja tutkimuksestamme antaa Satu Koivuhovi (satu.koivuhovi@utu.fi, +358 40 736 5375).